• Rapunzel

Nyttigare kolhydrater för barn?

Hej!

Äter själv LCHF och har verkligen börjat reflektera över hur mycket snabba kolhydrater mina barn äter. Godis, läsk och kakor får de lördag men nu funderar jag kring alla yoggisar, flingor, bröd,makaroner...
    Hur ersätter man dem med bättre kolhydrater/livsmedel? Jag vill alltså inte  ta bort dem helt, men hitta bättre alternativ!
    Jag har alltid lärt mig att barn under 10 inte mår bra av fullkorn som annars då skulle vara ett bättre alternativ men känns då inte så?  

Jag lagar gärna och bakar så recpet mottages tacksamt samt tips på produkter!
    Mina barn är 1 och 6 år, minstingen mjölkallergiker. 

• Svar på tråden Nyttigare kolhydrater för barn?
  • Severus

Naturell yoghurt, den fetare, är riktigt god
    Vi har t ex valnötter i. Ibland lite flytande honung. Jag vet att det är sött, men hellre lite av det än sliskiga flingor blandat i sliskig yoghurt

Kvarg med färska/frysta bär är mums. Mixat eller som det är

• Fridayyy

Mår inte barn bra av fullkorn?

• Rapunzel

Jag har fått uppfattningen att det är svårsmält, passerar för fort o tarmen och ge ge både magknip och diarre hos barn, men rätta mig gärna om jag har fel.
    Spädbarn och små barn regaerar iaf rätt tydligt vad jag kan se bland mina bekanta. Nästan alla som började med fullkornsvälling fick diarre i min föäldragrupp.

• Fridayyy
    Rapunzel skrev 2013-05-08 09:18:01 följande:
    Jag har fått uppfattningen att det är svårsmält, passerar för fort o tarmen och ge ge både magknip och diarre hos barn, men rätta mig gärna om jag har fel.
    Spädbarn och små barn regaerar iaf rätt tydligt vad jag kan se bland mina bekanta. Nästan alla som började med fullkornsvälling fick diarre i min föäldragrupp.

Jo men barn på 5-10 år? Jag ger mina barn linfrö för att de får trög mage av för lite fullkorn. Eller fibrer kanske. De äter ju grönsaker med sådant i men inte så mycket fullkornsprodukter.
  • Rapunzel

Fullkorn

Fullkorn och fibrer är bra även för barn. Men för barn under fyra år kan det bli för mycket fibrer om de  bara äter  fullkornsprodukter. Det kan ge problem med lös mage. Om det är väldigt mycket fibrer i maten kan det också bli svårt för små barn att få i sig tillräckligt med energi, vilket leder till att de inte går upp i vikt som de ska. Men om barnet är bra i magen och växer som det ska är det bara bra att det äter fullkornsprodukter.

Bröd, flingor, gryn, pasta och ris innehåller mycket fibrer som mättar länge, men också vitaminer och mineraler. Eftersom olika spannmål innehåller lite olika näringsämnen är det bra att variera sorterna, och inte bara äta exempelvis havregryn eller vete. En smörgås med magert pålägg är ett bra mellanmål.

Fullkornsvälling och fullkornsgröt till de minsta barnen kan fungera bra, men äter familjen också andra fullkornsprodukter kan det bli för mycket. Då kan man byta ut fullkornsvällingen mot annan välling. Man kan också tänka på att de små barnen gärna kan äta vitt bröd ibland. Men det är bra att barnet lär sig att tycka om grovt bröd och fullkornsprodukter, så undvik dem inte helt.

Hur mycket fibrer barn kan äta utan att bli lösa i magen varierar från ett barn till ett annat, så man får pröva sig fram. Framför allt är det barn under två år som brukar reagera på för mycket fullkorn, men under hela förskoleåldern kan man behöva tänka på att de inte ska äta överdrivet mycket. Det är lämpligt att variera mellan fullkornsprodukter och andra varianter.

Från http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/#fullkorn

Även om jag inte anser SLV ha rätt i alla deras kostråd är det ju ändå många som tycker att de är det så.....

Nu är ju jag skeptisk av naturen, och tycker att man skall  bilda sig en egen uppfattning men jag hoppas att denna tråden kan hjälpa mig med det. På nått annat ställe har jag  hört till 10 år men kan inte dra mig till minnes var?

• Duckan

Råris istället för vitt ris. Fullkornspasta istället för vanlig. Har inte hört att det nån gång ska vara ett problem.
    Sötpotatis istället för vanlig.

• Zizzy Zimsson

Byt ut spannmål mot grönsaker. Det finns massor av goda grönsaker att välja på.
    En klick smör och lite örtkrydda gör det hela ännu smakligare.  

• augustisten
    Rapunzel skrev 2013-05-08 09:18:01 följande:

Men det gäller väl upp till 1,5-2 år?

Vi har oftast knäckebröd (typ husman) eller skepparhalvor som bröd och vanlig basmusli med russin till natyrell yoghurt.

Ibland bakar jag rågbullar på grovt rågmjöl. Min minsta blir två i sommar och har inga problem med det, men hon dricker ingen välling heller förstås. Då hade det kanske blivit för mycket.

Sötad yoghurt som yoggi får de bara vid tex tågresor. Då blir det jättelyxigt

Frukt och grönsaker är väl annars bra kolhydrater för barn.
  • eicosanoid

Barn under ca 3 år mår inte bra av för mycket fullkorn, äldre barn klarar fullkorn finfint. 

• eicosanoid

Ok, läste åldern på dina barn. Så 6åring kan äta fullkorn. Ge den lille saker som avocado, banan, som är naturligt söta utan socker. Havregryn har "mjuka" (vattenlösliga) fibrer som fungerar även för små barn. Sötpotatis, potatis och pumpa är bra alternativ till pasta och bröd, men även pasta och bröd är bra för små barn. Du får tänka på att barnen växer och har inte samma problem med snabba kolhydrater som en vuxen.

• Rapunzel

Tack, tack! Frukt äter de massor mina små, havregrynsgröt, å yoghurt har vi bytt nu till fil och osötad yoghurt! Jag får ta det i etapper annars blir det klagomål :) Minstingen får havregurt som jag dock tycker är lite söt.
    Vi odlar mycket grönsaker, bär och frukt själva så det blir det mycket av.

Pumpa och sötpotatis har jag inte tänkt på, bra tips! Kan man odla jams i sverige tro?

Svårast blir nog brödbiten, bägge mina älskar mackor så har ni bra recept så tar jag gärna dem. Men skall byta till knäcke till storebror! :)

Alla tips välkomna! 

• Fridayyy
    Rapunzel skrev 2013-05-08 09:50:38 följande:
    Tack, tack! Frukt äter de massor mina små, havregrynsgröt, å yoghurt har vi bytt nu till fil och osötad yoghurt! Jag får ta det i etapper annars blir det klagomål :) Minstingen får havregurt som jag dock tycker är lite söt.
    Vi odlar mycket grönsaker, bär och frukt själva så det blir det mycket av.

Pumpa och sötpotatis har jag inte tänkt på, bra tips! Kan man odla jams i sverige tro?

Svårast blir nog brödbiten, bägge mina älskar mackor så har ni bra recept så tar jag gärna dem. Men skall byta till knäcke till storebror! :)

Alla tips välkomna! 

Men det gör väl inget om de äter snabba kolhydrater om de äter bra mat för övrigt?
  • Rapunzel

Snabba kolhydrater har ju inga fördelar, långsamma är ju bättre för kroppen och hälsan så finns det bättre alternativ strävar jag självklart efter det.
    Om mina barn inte äter sirapslimpa varje dag så kan de hellre få äta en glass ibland eller gå på mcD, men det är mitt resonemang. 

Ja jag får se om de gillar LCHF bröd :) å baka nått GI bröd :)

• Rapunzel

Kan förresten dela med mig av ett grötrecepet mina barn älskar.

På en höft:
    ca 1,5 del bovete, jag blötlägger det en stund innan.
    ca 2 dl havregryn

Koka upp grynen med ca 2 dl vatten till, sen spär jag med havremjölk till lagom konsistens och kokar ett par minuter. 
    Tillsätt sen kokosolja 1 msk, godast men funkar så klart med kallpr oliv/raps oxå.
    I med en halv tsk kanel , eller låt några russin, aprikoser(järn) koka med i gröten.
    Mosa en banan eller finrivet äppel, lite frysta el färska bär! 

Mums säger barnen varje gång! Det går finfint att förvara i kylen ett par dagar.

• Fridayyy
    Rapunzel skrev 2013-05-08 10:54:16 följande:
    Snabba kolhydrater har ju inga fördelar, långsamma är ju bättre för kroppen och hälsan så finns det bättre alternativ strävar jag självklart efter det.
    Om mina barn inte äter sirapslimpa varje dag så kan de hellre få äta en glass ibland eller gå på mcD, men det är mitt resonemang. 

Ja jag får se om de gillar LCHF bröd :) å baka nått GI bröd :)

Ok...tänkte bara att det lät som du skulle byta ut allt, att sonen skulle äta knäckebröd istället för vanligt bröd m.m. Finns väl många bra bröd som innehåller nyttigheter och inget tillsatt socker.
Svar på tråden Nyttigare kolhydrater för barn?