Fullkorn
Fullkorn och fibrer är bra även för barn. Men för barn under fyra år kan det bli för mycket fibrer om de bara äter fullkornsprodukter. Det kan ge problem med lös mage. Om det är väldigt mycket fibrer i maten kan det också bli svårt för små barn att få i sig tillräckligt med energi, vilket leder till att de inte går upp i vikt som de ska. Men om barnet är bra i magen och växer som det ska är det bara bra att det äter fullkornsprodukter.
Bröd, flingor, gryn, pasta och ris innehåller mycket fibrer som mättar länge, men också vitaminer och mineraler. Eftersom olika spannmål innehåller lite olika näringsämnen är det bra att variera sorterna, och inte bara äta exempelvis havregryn eller vete. En smörgås med magert pålägg är ett bra mellanmål.
Fullkornsvälling och fullkornsgröt till de minsta barnen kan fungera bra, men äter familjen också andra fullkornsprodukter kan det bli för mycket. Då kan man byta ut fullkornsvällingen mot annan välling. Man kan också tänka på att de små barnen gärna kan äta vitt bröd ibland. Men det är bra att barnet lär sig att tycka om grovt bröd och fullkornsprodukter, så undvik dem inte helt.
Hur mycket fibrer barn kan äta utan att bli lösa i magen varierar från ett barn till ett annat, så man får pröva sig fram. Framför allt är det barn under två år som brukar reagera på för mycket fullkorn, men under hela förskoleåldern kan man behöva tänka på att de inte ska äta överdrivet mycket. Det är lämpligt att variera mellan fullkornsprodukter och andra varianter.
Från http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/#fullkorn
Även om jag inte anser SLV ha rätt i alla deras kostråd är det ju ändå många som tycker att de är det så.....
Nu är ju jag skeptisk av naturen, och tycker att man skall bilda sig en egen uppfattning men jag hoppas att denna tråden kan hjälpa mig med det. På nått annat ställe har jag hört till 10 år men kan inte dra mig till minnes var?