• Majso88

Hur ska man orka?

Hej alla!
    Jag är ensam med mitt barn som är 1,5 år. Har varit ensam sedan jag blev gravid.

Har nu insett den senaste tiden att jag inte har några vänner kvar, för nu när jag börjar känna mig mogen att gå ut och träffa andra VUXNA människor, ta ett glas vin etc. så finns det ingen som följer med. Jag duger bara som kaffesällskap någon gång ibland men händer det något roligt är det aldrig någon som tänker på mig, jag kan oftast ordna barnvakt så det är inte där problemet ligger.
    Jag älskar mitt barn men det är verkligen inte roligt att bara umgås med en 1,5 åring hela dagarna, hela veckan. Jag blir knäpp! 

Denna ensamheten gör mig verkligen ledsen och nedstämd, vet att jag är på väg in i en depression och har varit det ett tag men hittills har jag lyckats hålla huvudet ovanför vattenytan.. Orkar snart inte vara stark längre. 

Väntar på en remiss till BVC-psykolog men det kan ju dröja... Så jag efterlyser goda råd, sätt att hantera alla negativa tankar och inte låta dem ta överhanden. Hur tar man sig igenom vardagen när man helst av allt bara vill lägga sig i sängen med täcket över huvudet och sova bort det jobbiga? 

• Svar på tråden Hur ska man orka?
  • Natulcien

Man blir lätt "bortglömd" när man skaffar barn. Nu är inte jag ensamstående, så jag har ju en ständig vuxen vid min sida i sambon. Men jag upplevde också att vänner "glömde" bort mig ibland, när sonen var liten. Kanske de trodde att jag inte ville/kunde/orkade ses..?
    Men när det händer så måste man ju ta initiativ själv. Att sitta och vänta på att andra ska tänka på en och bjuda med en leder ju ingenstans. Ibland måste man själv visa att man kan/vill/orkar och ta initiativ och hitta på saker. Jag upplever lite av det nu igen, när vi precis har flyttat till en annan stad. Jag måste jobba lite hårdare för ett socialt liv, helt enkelt.
    Jag vet att det är svårt, just det där med initiativ, om man mår dåligt. Men sätt upp mål att höra av dig till ett visst antal personer under en viss tid, utifrån vad du tror att du orkar med.

Så mitt recept är att ta initiativ till att hitta på saker med vänner, bjud hem vänner, prata med nära och bekanta om hur du känner. Hitta också på saker med ditt barn. Ofta är det upplyftande bara att byta miljö och inte bara gå hemma och trampa på varann.

• En blå giraff

Är du hemma fortfarande och är mammaledig? Då kan jag absolut förstå att du känner dig trött och less. Det låter som om du behöver träffa andra vuxna på dagarna. 

• Majso88
    Natulcien skrev 2013-05-08 12:40:01 följande:
    Man blir lätt "bortglömd" när man skaffar barn. Nu är inte jag ensamstående, så jag har ju en ständig vuxen vid min sida i sambon. Men jag upplevde också att vänner "glömde" bort mig ibland, när sonen var liten. Kanske de trodde att jag inte ville/kunde/orkade ses..?
    Men när det händer så måste man ju ta initiativ själv. Att sitta och vänta på att andra ska tänka på en och bjuda med en leder ju ingenstans. Ibland måste man själv visa att man kan/vill/orkar och ta initiativ och hitta på saker. Jag upplever lite av det nu igen, när vi precis har flyttat till en annan stad. Jag måste jobba lite hårdare för ett socialt liv, helt enkelt.
    Jag vet att det är svårt, just det där med initiativ, om man mår dåligt. Men sätt upp mål att höra av dig till ett visst antal personer under en viss tid, utifrån vad du tror att du orkar med.

Så mitt recept är att ta initiativ till att hitta på saker med vänner, bjud hem vänner, prata med nära och bekanta om hur du känner. Hitta också på saker med ditt barn. Ofta är det upplyftande bara att byta miljö och inte bara gå hemma och trampa på varann.

Ja, visst är det så! Självklart kan man inte bara sitta och vänta på att något ska hända, men det tycker jag inte att jag har gjort heller. NU kanske det är så, men det har kanske blivit så för att man tröttnar när folk ställer in i sista stund eller inte hör av sig när de sagt att de ska göra det (jag tänker inte jaga folk, då sitter jag hellre ensam).
    Det tar så mycket energi att vänta på någon som ställer in, eller som inte ger mig det gensvaret jag hade behövt. Får jag ett "nej" så börjar tankarna rusa, "varför duger jag inte? måste vara nåt fel på mig?" osv.

Men jag ska försöka igen. Såhär kan jag inte ha det. :) 
  • Majso88
    En blå giraff skrev 2013-05-08 12:40:40 följande:
    Är du hemma fortfarande och är mammaledig? Då kan jag absolut förstå att du känner dig trött och less. Det låter som om du behöver träffa andra vuxna på dagarna. 

Ja, jag är mammaledig till augusti.
    Det behöver jag verkligen, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Jag vill inte behöva jaga folk.  
  • traveler
    Majso88 skrev 2013-05-08 20:43:18 följande:
    Någon som har lite kloka ord att dela med sig av?

Hej Majso88,

Jag försår att det är jobbigt. Jag kan också känna som dig ibland. Jag har sambo men hon jobbar natt och behöver sova på dagarna så då har jag vår son. Har inte heller så mycket vänner att umgås med tyvärr då ingen av dem har barn.

Jag tror det bästa är att träffa vänner i samma situation. Nämligen folk som har barn. Det är lättare att umgås då. Det gjorde jag. tog kontakt med en pappa till en pojke på samma dagis som min. Vi åker iväg på heglerna med grabbarna till olika lekland eller badhus.

Jag tror du ska börja där. Sen vet jag att man vill ha ett socialt liv med andra vuxna utan barn ibland också och det är ju den svåra biten.

Men börja kolla av föräldrar på dagis. Då kanske du kan lösa ensamhets problemet iaf.              
  • Majso88

Jättebra tips, men mitt barn börjar inte på dagis förrän i augusti..

Har provat att gå till öppna förskolan här där jag bor, men där är alltid så himla mycket folk och alla känner liksom redan varandra och då är det svårt att komma in som "ny" fastän jag är född och uppvuxen här. Känns svårt att hitta ställen att träffa nya människor på som man kan få kontakt med när man bor i en liten stad.  

• traveler
    Majso88 skrev 2013-05-08 20:54:50 följande:

Har provat att gå till öppna förskolan här där jag bor, men där är alltid så himla mycket folk och alla känner liksom redan varandra och då är det svårt att komma in som "ny" fastän jag är född och uppvuxen här. Känns svårt att hitta ställen att träffa nya människor på som man kan få kontakt med när man bor i en liten stad.  

mmm. Du får kanske hitta sätt att överleva fram till augusti då men när ditt barn går på dagis så skulle du någon gång faktiskt kunna ta någon semesterdag ibland från jobbet och träffa någon av dina vänner som du kan umgås med. Egentligen får inte barn vara på dagis när föräldrarna är lediga men det är ingen som bryr sig egentligen. MAn kan göra det någon gång ibland sålänge man inte missbrukar det 
  • broglo
    Majso88 skrev 2013-05-08 20:54:50 följande:

Jag tyckte också att det var jobbigt att gå "själv" till öppna förskolan när jag var hemma med första barnet. Jag är en rätt social person, men det kändes lätt som om alla andra redan hade färdiga "kompisgrupper". Mitt bästa tips är att börja göra något regelbundet med en fast grupp. Antingen kan du ju göra något dagtid med barnet, typ babysim eller babyrytmik eller göra en vuxenaktivitet på kvällstid (om du har möjlighet till regelbunden barnvakt), som körsång eller kvällskurs. Då får du chans att träffa nya vuxna och bygga en relation under lite längre tid. Samt en fast aktivitet som alltid är bokad varje vecka och som inte kräver ett initiativ från dig varje gång.

Har du ett jobb att gå tillbaka till sedan och trivs du där? Sedan jag blev förälder har jag insett hur mycket mina arbetskamrater betyder för mig. Det är guld värt att få äta lunch och (när vi hinner...) föriddagsfika ihop med trevliga människor varje dag och kunna prata om högt och lågt! 
  • Majso88
    broglo skrev 2013-05-08 21:10:22 följande:
    Jag tyckte också att det var jobbigt att gå "själv" till öppna förskolan när jag var hemma med första barnet. Jag är en rätt social person, men det kändes lätt som om alla andra redan hade färdiga "kompisgrupper". Mitt bästa tips är att börja göra något regelbundet med en fast grupp. Antingen kan du ju göra något dagtid med barnet, typ babysim eller babyrytmik eller göra en vuxenaktivitet på kvällstid (om du har möjlighet till regelbunden barnvakt), som körsång eller kvällskurs. Då får du chans att träffa nya vuxna och bygga en relation under lite längre tid. Samt en fast aktivitet som alltid är bokad varje vecka och som inte kräver ett initiativ från dig varje gång.

Har du ett jobb att gå tillbaka till sedan och trivs du där? Sedan jag blev förälder har jag insett hur mycket mina arbetskamrater betyder för mig. Det är guld värt att få äta lunch och (när vi hinner...) föriddagsfika ihop med trevliga människor varje dag och kunna prata om högt och lågt! 

Har funderat på babysim faktiskt, får kolla upp det. Verkar så roligt och han älskar att bada :)

Har jobbat som vikarie i vården innan, men ska plugga till hösten. Ska även läsa ett par kurser över sommaren, om jag kommer in, men det är på halvdistans och man brukar inte hinna etablera några direkta kontakter på 10 veckor.. Men får hoppas på lite tur!  
  • mia maria

Mitt tips är också att försöka hitta vänner som också har småbarn i samma ålder - vare sig de är ensamstående eller ej!
    Då är det oftast "lättare" att umgås, o man behöver inte känna sig låst för att barnet är med!
    Jag träffar nästan alltid mina vänner när våra barn är med - visst är det skönt att träffas utan barn också ibland, men jag tycker även att det är skönt att veta att man kan umgås o ha ett socialt liv även fast man nästan alltid har barnen i släptåg
    Har alla andra barn med sig även dem så är det ju inget konstigt!

Jag har under åren som ensamstående träffat nya likasinnade vänner bl.a genom jobbet o Familjeliv (började skriva till en annan ensamstående mamma o vi träffades ganska så snart o var jättenära vänner i några år innan hon flyttade från sta'n).
    Sedan har jag fått bättre kontakt med en gammal vän, sedan hon också fått barn så har vi börjat umgåtts o träffas ofta med barnen!
    Sedan har jag fått kontakt med en annan ensamstående tjej med barn (som dock har hunnit bli sambo på nytt) o hon är en jättesocial person så jag har även blivit vän/bekant med flera av hennes vänner o är nu med i deras lilla "gäng", med tillhörande skock ungar!

Via jobbet så har jag träffat flera nära vänner i olika åldrar, en del med barn o en del utan!

Via äldsta sonens skola/kompisar så har jag god kontakt med en eller ett par stycken andra föräldrar.

Så det går att hitta nya vänner, men det kan ta sin tid o jag har också känt mig ensam en gång i tiden, främst några år efter att min äldsta pojke föddes o jag blev ensamstående. Då kände jag också att jag inte "passade in någonstans", men nu flera år senare o med ytterligare ett barn så känns det som att den sociala biten har fallit på plats

• traveler

Jag umgås nästan inte med barnlösa kompisar längre. Inget illa ment eller så utan det har bara blivit så

Svar på tråden Hur ska man orka?