Zayco skrev 2013-05-15 11:43:10 följande:
Hur kommer det sig att dom inte vill eller berättar detta kring sen avnavling vid KS? Eller gör dom det bara på vaginala förlossningar? Med tanke på att det var jag som nyligen dragit upp det med min barnmorska, och inte vice versa

det borde finnas mer information kring detta!
Det står i
Vårdprogram för avnavling av nyfödda barn (se
#112 ) hur sen avnavling vid KS går till, men ändå verkar det som att de flesta bm och läkare inte har en aaning om hur det.
.
Det förvånar mig inte alls att det var du och inte din bm som drog upp frågan . Jag undrar nämligen också hur det kan komma sig att de inte vill berätta . Och det gäller inte bara sen avnavling vid snitt, utan över huvud taget. Jag har frågat såå många, men varken barnmorskor eller läkare svarar på den frågan annat än i yttersta undantagsfall, och då bukar de dra upp gulsotsrisken och pH-provet. När jag frågar vidare och ber om evidens, så återkommer de inte. Alternativt att de är oförskämda mot mig, på olika sätt, men fortfarande utan att svara på själva frågan.
.
Så vitt jag vet är de enda bm som tar upp avnavling med blivande föräldrar de som berättar att sen avnavling är allmän rutin och att man därför inte behöver begära sen avnavling (många sådana påståenden droppar in här på FL också, från "helt vanliga mammor") . Vilket alltså kan leda till att barn blir tidigt avnavlade för att föräldrarna trodde att de inte behövde vakta navelsträngen.
.
Under mina 6 år på FL har jag alltså aldrig, någonsin, hört (läst) någon berätta att deras bm eller läkare talat om för dem att om de inte begär sen avnavling är det tidig som gäller och vad det isf innebär för barnet (inte heller om k-vitamin, livmodersammandragande, pH-prov, etc, )
.
För några år sedan skrev jag till alla mvc jag kunde hitta mailadresser till i Göteborgs- och Boråsområdet och frågade om de informerar blivande föräldrarna om avnavling. Utan att få ett endaste svar!!
.
Och när jag ringde Mölndals förlossning och frågade samma sak sa barnmorskan som svarade att de "inte behöver informera om det eftersom föräldrarna ändå får lära sig det på internet". Jorå, så sa hon faktiskt!
.
Och så har det ju kommit ett otal andra rapporter i trådarna om avnavling här på FL från mammor som berättat att de inte fått någon information om det här .
.
Här är några exempel:
.
”Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..." Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ”
.
”Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen! Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda. Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!? - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling! Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen! SKANDAL!”
.
Och när jag för några år sedan skrev till verksamhetschefen för obstetrikenheten på SU och frågade varför de inte informerar blivande föräldrar om att de har rätt att välja bort tidig avnavling fick jag följande svar :
.
” På de tre förlossningsavdelningarna i Göteborg använder vi rutinerna med tidig avnavling eftersom det ännu inte finns publicerade data, från någon europeisk studie, att alternativet sen avnavling är bättre. Det är tekniskt mycket svårare att ta prov från icke klampad navelsträng och tekniken måste kvalitets granskas. Om patienten så önskar avstår vi från tidig avnavling. PH-provet från navelsträngen har stort värde som kvalitetsvariabel och det är då viktigt att det tas på alla nyfödda. I dagsläget tas detta prov på cirka 96 % av de nyfödda. Om andelen barn med låga navelsträngs-pH är liten är detta en mått på hög kvalité på vården. För det enskilda barnet har värdet betydelse för diagnostik av eventuell asfyxi."
.
Alltså utan att svara på själva frågan (och lögner om pH-provet)