• Tinzii3

Skall du ha sen avnavling av ditt barn efter förlossningen?

Sen avnavling gjordes förr i tiden men nuförtiden avnavlas det direkt för att man skall kunna ta stamcellerna etc. Dock hävdar många ( inkl jag själv ) att det finns en orsak till att blodet från moderkakan de närmaste minuterna efter förlossningen pumpas tillbaka in i barnet. För mer info googla: sen avnavling!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skall du ha sen avnavling av ditt barn efter förlossningen?
  • Emmis
    abuelita skrev 2013-05-14 23:04:56 följande:

Du har helt rätt i att en minut är långt ifrån tillräckligt .

.

Se denna bild:

Även fyra minuter känns som ett minimum?
    Då sonen föddes låg han med navelsträngen kvar oklampad i åtminstone fem innan den var helt "tömd".

Det jag upplevde var att moderkakan kom ut enklare och smidigare med andra barnet. Efter de här dryga fem minuterna klipptes det. Och sedan kom den bara. Nästan direkt utan några bekymmer.
    Med första barnet avnavlades det direkt. Efter tio minuter tyckte barnmorskan att moderkakan "borde komma" och fick sedan trycka och massera ganska hårdhänt på min mage innan den släppte.
    Tidsmässigt sparade de på att vänta med avnavlingen eftersom efterbördsbiten därefter gick snabbare och utan "åtgärder". Om man nu förutsätter lite fräckt att samma sak hänt igen om andra barnet avnavlats direkt.
  • Rani
    abuelita skrev 2013-05-14 23:52:20 följande:
    Kan du hitta någon forskning som kommit fram till att sen avnavling orsakar gulsot?  (det här var humor ;.) )

.

När du ändå är igång och letar kan du väl försöka hitta något som rättfärdigar att k-vitamin ges till alla nyfödda?

(ännu mer humor)

Kanske du även kan hitta något som bevisar att  pH-provet, som tas på i princip alla nyfödda, är till någon som helst nytta för barnet? 

.

(nu var jag riktigt tokrolig )  

.

vad anser du förresten om debattartiken i Dagens Medicin Överdiagnostik och skadliga rutiner i förlossningsvården    av barnmorskeförbundets ordförande?   Är den trovärdig?            

Kanske är självdistans något man får av tidig avnavling.

(Artikeln verkar bra och trovärdig. Sen avnavling är som sagt bra. Jag är med dig där så mig behöver du inte peppra med länkar. Men det är också bra att höra många röster i en fråga. Jag frågar t ex inte vänstern vad Moderaterna tycker)
  • abuelita
    Emmis skrev 2013-05-14 23:57:19 följande:
    Då sonen föddes låg han med navelsträngen kvar oklampad i åtminstone fem innan den var helt "tömd".

Det jag upplevde var att moderkakan kom ut enklare och smidigare med andra barnet. Efter de här dryga fem minuterna klipptes det. Och sedan kom den bara. Nästan direkt utan några bekymmer.
    Med första barnet avnavlades det direkt. Efter tio minuter tyckte barnmorskan att moderkakan "borde komma" och fick sedan trycka och massera ganska hårdhänt på min mage innan den släppte.
    Tidsmässigt sparade de på att vänta med avnavlingen eftersom efterbördsbiten därefter gick snabbare och utan "åtgärder". Om man nu förutsätter lite fräckt att samma sak hänt igen om andra barnet avnavlats direkt.

Håller med om att 4 minuter känns som ett minimum.  Och jag tror också att moderkakan får svårare att släppa och att blödningsrisken ökar om man inte låter efterbördsskedet få vara ostört.

Det här som Fb doulan (Facebook grupp)  skriver  om moerkakan tycker jag låter väldigt vettigt:
    .

"Risk för kvarhållen moderkaka är större när livmodersammandragande medel (syntocinon) ges innan moderkakan har fötts fram. Enligt Michel Odent började problemen med kvarhållen moderkaka när livmodersammandragande medel infördes som rutin inom förlossningsvården. När det ges så fort barnet har fötts kan livmoderhalsen dra ihop sig och “stängas till” innan moderkakan kommit ut, och mamman måste sövas för att få den uttagen ”för hand”. Om mamma och barn bara får bonda ifred och börja amma, utan att någon är där och stör, så frigörs kroppens eget oxytocin, vilket gör att livmodern drar ihop sig på naturligt sätt och blödningsrisken minimeras.
    Värkstimulerande dropp under förlossningen hämmar tyvärr också kroppens eget oxytocin och därmed förmågan att stöta ut moderkakan/minimera blödning. Naturligtvis är det jättebra att det finns livmodersammandragande medel OM det skulle behövas, alltså om mamman börjar blöda mer än normalt, men det är inte bra att det ges på rutin INNAN moderkakan fötts.  
    En annan riskfaktor för kvarhållande moderkaka/stor blödning är tidig avnavling, dvs om man klipper navelsträngen direkt efter barnets födelse, för då blir det mer blod i moderkakan, den blir hårdare, får svårare att lossna från livmodern och livmodern får svårare att dra ihop sig när moderkakan är stor och hård.
    .
     Sammanfattnignsvis, för att undvika kvarhållen moderkaka och postpartum blödning: undvik värkstimulerande dropp och tacka nej till syntocinonspruta direkt efter barnets födelse! Kräv sen avnavling och att barnet får ligga hud-mot-hud och att ni får lugn och ro."

• abuelita

Tänk om det är k-vitaminsprutan som orsakar gulsot??   En norsk barnmorska skev nyligen något intressant om det på Facebook.

.
    Här har jag översatt det hon skrev:
    .     

.  
    "K-vitamin-sprutan introducerades under samma period som tidig avnavling blev vanligt.   Om K-vitamin tillförs motverkas en oönskad effekt av tidig  avnavling?  Föds barn verkligen med denna brist, eller är den orsakad av människan? Vad är den normala K-vitamin-nivån för  en nyfödd? ...  Sen avnavling har utpekats som en orsak till ökad gulsot hos nyfödda. Men kan det vara så att levern är så upptagen med att försöka bryta ner tillsatserna i K-vitaminsprutan att den inte klarar nedbrytningen av fetala röda blodkroppar?   För att förhindra att ett barn ska få blödningar (HDN -  p.g.a.  K vitamin-brist) måste  sprutan ges till mellan 10.000 och 15.000 nyfödda. Skulle detta kunna undvikas genom att helt enkelt låta navelsträngen vara ifred? "

• abuelita
    abuelita skrev 2013-05-15 00:34:11 följande:
    Tänk om det är k-vitaminsprutan som orsakar gulsot??   En norsk barnmorska skev nyligen något intressant om det på Facebook.

.
    Här har jag översatt det hon skrev:
    .     

.  
    "K-vitamin-sprutan introducerades under samma period som tidig avnavling blev vanligt.   Om K-vitamin tillförs motverkas en oönskad effekt av tidig  avnavling?  Föds barn verkligen med denna brist, eller är den orsakad av människan? Vad är den normala K-vitamin-nivån för  en nyfödd? ...  Sen avnavling har utpekats som en orsak till ökad gulsot hos nyfödda. Men kan det vara så att levern är så upptagen med att försöka bryta ner tillsatserna i K-vitaminsprutan att den inte klarar nedbrytningen av fetala röda blodkroppar?   För att förhindra att ett barn ska få blödningar (HDN -  p.g.a.  K vitamin-brist) måste  sprutan ges till mellan 10.000 och 15.000 nyfödda. Skulle detta kunna undvikas genom att helt enkelt låta navelsträngen vara ifred? "
    Hon har förresten kämpat i snart 10 år med att  sätta stopp för tidig avnavling i Norge ( det jag försöker göra i Sverige) , och har nu vunnit en stor seger

Se de här artiklarna i Verdens Gang:

.  
    Nyfødte «frarøves» blod
      .

Endrer reglene om navlestreng 

• abuelita
    Uffesson skrev 2013-05-14 23:09:37 följande:
    Vill absolut det bästa för mitt barn. Är bara rädd att jag ska ge honom gulsot om jag kräver sen avnavling ifall att det inte skulle vara praxis. Är mest bara förvirrad, faktiskt.Rynkar på näsan

Gulsot behöver du alltså inte vara rädd för, eftersom sen avnavling inte ökar risken för det.  Dessutom är gulsot i de allra flesta fall lätt åtgärdat .
    Följderna av tidig avnavling kan däremot inte åtgärdas på annat sätt än att barnet  ges tillbaks det stamcellsrika blodet som blev kvar i moderkakan......(helst inom en timme, innan några skador ens hunnit uppstå)..
    Rani skrev 2013-05-14 23:25:00 följande:

Jag tror du frågar på lite fel ställe. Att fråga här är lite som att fråga IOGT om det finns några positiva saker med sprit. Prata med en barnmorska tycker jag.
    Frågar man en barnmorska (eller läkare)  brukar det vanligaste svaret vara att gulsot orsakas av sen avnavling. Trots att detta alltså bara är en gammal myt.
    .
    Barnmorskor (och läkare)  brukar även säga att pH-provet (som tas från navelsträngen på i princip alla nyfödda barn utan att föräldrarna ens tillfrågats)  är viktigt för att man ska kunna sätta in rätt behandling om barnet skulle börja må dåligt.. På många sjukhus tas dessutom detta prov från omedelbart klampad navelsträng, trots att det går att ta det utan att navla av.
    .
    Men det här provet är faktiskt inte till någon som helst nytta för barnet (tvärt om!) , utan det tas enbart för personalens skull.  Kan de med provsvaret visa att barnet mådde bra i födelseögonblicket har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet fått en skada (eller dött). Att det var själva provtagningen som orsakade skadan är tydligen ointressant.

.
    Det brukar alltså bli ungefär såna här svar när man frågar en barnmorska (eller läkare) : 

: "... Sen avnavling är standard i dag och tidig som var vanligt till för några år sedan hade man INTE för att ta stamceller utan för att ta prov på navelsträngen för att se hur barnet mått under FL och för att undvika gulsot." (#20 )
    .

"...Provet de tar är i allra högsta grad viktigt för bebisarna eftersom det för eventuell fortsatt behandling är viktigt att veta om barnet varit utsatt för syrebrist och i vilken omfattning...." (#30 )

.
        Det är större chans att få korrekta svar om man "pluggar på Google University" .

• abuelita
    Rani skrev 2013-05-15 00:07:25 följande:

Kanske är självdistans något man får av tidig avnavling.

(Artikeln verkar bra och trovärdig. Sen avnavling är som sagt bra. Jag är med dig där så mig behöver du inte peppra med länkar. Men det är också bra att höra många röster i en fråga. Jag frågar t ex inte vänstern vad Moderaterna tycker)

Aha, så du tycker alltså att sen avnavling är bra? Då har jag totalt missuppfattat dig .  Fick nämligen uppfattningen att du hade tänkt att ditt barn skulle bli blodgivare (vilket alltså kräver omedelbar avnavling) eftersom du skrev så här  i #74 : 
    .

"Som sagt. Kontakta en bm om du vill se rutinerna. De var väldigt öppna med dem.  Jag har bara koll på det som var aktuellt för mig. Födde på natten och då kan man inte donera. De har bara dagpersonal. Annars hade jag gärna gjort det. "

.
    .

Är bm på Östra alltså väldigt öppna med rutinerna?  och informerar om vad donation av navelsträngsblod innebär för donatorn ?  Så bra!   Det var  nämligen det som den forskande barmorskan med  Födabarnbloggen undrade över här:

.
    "Men nog är det underligt att tidig avnavling kan förespråkas när den undanhållna blodmängden till ett nyfött barn motsvarar 2 liter hos en vuxen person.   Anar ugglor eller begravda hundar? Kan man tjäna pengar på det här? Eller är det bara av godhet föräldrar uppmanas? att donera navelsträngsblod till sjuka och behövande barn. Hur informeras de? Förstår alla informationen? Vad vet vi? Vem är det som donerar? Barnet? Vilken rättsäkerhet har det?  Föräldrarna är de som bestämmer. Etiska dilemman kan uppstå för barnmorskor, läkare och föräldrar. Det omvända brukar anföras när man diskuterar hemförlossning. Då anklagas ofta föräldrarna att inte tänka på barnets bästa."  

• abuelita
    Zayco skrev 2013-05-15 10:23:46 följande:
    Tack för länken =) 

Glad att du uppskattade den   Hoppas den kommer väl till användning.

.

Läs gärna den mycket intressanta förlossningsberättelsen om sen avnavling vid kejsarsnitt  för några veckor sedan .   .  Handlar om hur  positivt ett kejsarsnitt kan bli om man bara står på sig ordentligt trots att man först  utsatts för starkt motstånd ( i form av översitteri  och härskarteknik )
    .

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-761.html   ( #7630  )
    .

(inlägget handlar även om hur fult "vampyrerna" kan bära sig åt)

• Zayco
    abuelita skrev 2013-05-15 11:38:08 följande:

Glad att du uppskattade den   Hoppas den kommer väl till användning.

.

Läs gärna den mycket intressanta förlossningsberättelsen om sen avnavling vid kejsarsnitt  för några veckor sedan .   .  Handlar om hur  positivt ett kejsarsnitt kan bli om man bara står på sig ordentligt trots att man först  utsatts för starkt motstånd ( i form av översitteri  och härskarteknik )
    .

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-761.ht...   ( #7630  )
    .

(inlägget handlar även om hur fult "vampyrerna" kan bära sig åt)

Hur kommer det sig att dom inte vill eller berättar detta kring sen avnavling vid KS? Eller gör dom det bara på vaginala förlossningar? Med tanke på att det var jag som nyligen dragit upp det med min barnmorska, och inte vice versa det borde finnas mer information kring detta!
  • abuelita
    Zayco skrev 2013-05-15 11:43:10 följande:
    Hur kommer det sig att dom inte vill eller berättar detta kring sen avnavling vid KS? Eller gör dom det bara på vaginala förlossningar? Med tanke på att det var jag som nyligen dragit upp det med min barnmorska, och inte vice versa det borde finnas mer information kring detta!

Det står i Vårdprogram för avnavling av nyfödda barn  (se #112 ) hur sen avnavling vid KS går till, men ändå verkar det som att de flesta bm och läkare inte har en aaning om hur det.
    .

Det förvånar mig inte alls att det var du och inte din bm som drog upp frågan .  Jag undrar nämligen också hur det kan komma sig att de inte vill berätta .  Och det gäller inte bara sen avnavling vid snitt, utan över huvud taget. Jag har frågat såå många, men varken barnmorskor  eller läkare svarar på den frågan annat än i yttersta undantagsfall, och då bukar de dra upp gulsotsrisken och pH-provet. När jag frågar vidare och ber om evidens, så återkommer de inte. Alternativt att de är oförskämda mot mig, på olika sätt, men fortfarande utan att svara på själva frågan.
    .

Så vitt jag vet är de enda bm som tar upp avnavling med blivande föräldrar de som berättar att sen avnavling är allmän rutin och att man därför inte behöver begära sen avnavling (många sådana  påståenden droppar in här på FL också,  från "helt vanliga mammor")  .   Vilket alltså kan leda till att barn blir tidigt avnavlade för att föräldrarna  trodde att de inte behövde vakta navelsträngen.

.
    Under mina 6 år på FL har jag alltså aldrig, någonsin,  hört (läst) någon berätta att deras bm eller läkare talat om för dem att om de inte begär sen avnavling är det tidig som gäller och vad det isf innebär för barnet (inte heller om k-vitamin, livmodersammandragande, pH-prov, etc, )  
    .  

För några år sedan skrev jag till alla mvc  jag kunde hitta mailadresser till i Göteborgs- och Boråsområdet och frågade om de informerar  blivande föräldrarna om avnavling. Utan att få ett endaste  svar!!
    .
     Och  när jag ringde  Mölndals förlossning och frågade samma sak sa barnmorskan  som svarade att de "inte behöver informera om det eftersom föräldrarna ändå får lära sig det på internet".   Jorå, så sa hon faktiskt!

.
    Och så har det ju kommit ett otal andra rapporter i trådarna om avnavling här på FL från mammor som berättat att de  inte fått någon information om det här .

.

Här är några exempel:
    .

”Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det  ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..." Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ”

.

”Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen! Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda. Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!? - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling! Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!    SKANDAL!”
    .

Och när jag för några år sedan skrev till verksamhetschefen för obstetrikenheten på SU  och frågade varför de inte informerar blivande föräldrar om att de har rätt att välja bort tidig avnavling fick jag följande svar :
    .

” På de tre förlossningsavdelningarna i Göteborg använder vi rutinerna med tidig avnavling eftersom det ännu inte finns publicerade data, från någon europeisk studie, att alternativet sen avnavling är bättre. Det är tekniskt mycket svårare att ta prov från icke klampad navelsträng och tekniken måste kvalitets granskas. Om patienten så önskar avstår vi från tidig avnavling. PH-provet från navelsträngen har stort värde som kvalitetsvariabel och det är då viktigt att det tas på alla nyfödda. I dagsläget tas detta prov på cirka 96 % av de nyfödda. Om andelen barn med låga navelsträngs-pH är liten är detta en mått på hög kvalité på vården. För det enskilda barnet har värdet betydelse för diagnostik av eventuell asfyxi."
    .

Alltså utan att svara på själva frågan (och lögner om pH-provet)

• abuelita
    abuelita skrev 2013-05-14 21:46:59 följande:

Men som sagt, tyvärr är det i princip alltid tidig avnavling som gäller i Sverige om barnet är medtaget, och det alltså är som allra farligast att avnavla tidigt. 

Men har man tur så kan man ändå få personalen att gå med på att "mjölka" navelsträngen och samtidigt hålla barnet under moderkakans nivå, så att gravitationen skyndar på blodöverföringen. De flesta barn kvicknar då till inom 30 sekunder och behöver alltså inte någon annan livräddning.

Men om man inte kan få dem att gå med på det kan man hoppas att de ändå kan tänka sig att klampa/klippa navelsträngen så långt från barnet som möjligt, så att det blir så lång navelsträng som möjligt kvar att mjölka  mot barnet när det väl befinner sig på barnbordet.

.

">Den här blodfyllda navelsträngen
      (30 sek.
    ">video
    ) skulle alltså gått alldeles utmärkt att mjölka .........om  personalen bara haft lite förstånd.
    .

• abuelita
    abuelita skrev 2013-05-15 13:30:40 följande:

Och när jag för några år sedan skrev till verksamhetschefen för obstetrikenheten på SU  och frågade varför de inte informerar blivande föräldrar om att de har rätt att välja bort tidig avnavling fick jag följande svar :

På de tre förlossningsavdelningarna i Göteborg använder vi rutinerna med tidig avnavling eftersom det ännu inte finns publicerade data, från någon europeisk studie, att alternativet sen avnavling är bättre. Det är tekniskt mycket svårare att ta prov från icke klampad navelsträng och tekniken måste kvalitets granskas. Om patienten så önskar avstår vi från tidig avnavling. PH-provet från navelsträngen har stort värde som kvalitetsvariabel och det är då viktigt att det tas på alla nyfödda. I dagsläget tas detta prov på cirka 96 % av de nyfödda. Om andelen barn med låga navelsträngs-pH är liten är detta en mått på hög kvalité på vården. För det enskilda barnet har värdet betydelse för diagnostik av eventuell asfyxi."

Alltså utan att svara på själva frågan (och lögner om pH-provet)
    Jag borde kanske lägga till vem brevet var ifrån: 
    .  

"Med vänliga hälsningar
    Maud Ankardal Verksamhetschef Obstetrikenheten
    Sahlgrenska Universitetssjukhuset ”
    .  

I september 2011 skrev jag till  obstetrikenheten på Sahlgrenska igen ,efter att ha fått följande svar från Barnmorskegruppen i Göteborg när jag skrev dit och frågade varför de inte informerar föräldrar om avnavling :

.
    ”Angående ert mail avseende avnavlingsproceduren är uppdraget sjukhusets. Vi hänvisar till verksamhetschefen för obstetrik om ytterligare information avseende denna fråga.

Docent Björn Andersch, Barnmorskegruppen”

Fick då följande svar:

Hej Linda! Jag vill börja med att säga att jag inte har belagt MVC med munkavel, som du uttrycker det. Vi förbjuder ingen att informera föräldrarna om tidig och sen avnavling. De föräldrar som önskar sen avnavling får det. De föräldrar som vill donera blod till Nationella biobanken så att andra sjuka barn kan få hjälp gör detta frivilligt och har fått information om vad det innebär. I övrigt kommer vi nu under hösten att påbörja en genomgång av all forskning kring tidig och sen avnavling.  

Med vänliga hälsningar

Anneli Falk Verksamhetschef, Obstetriken,
    Område 1
    Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Östra-Mölndal
    416 85 Göteborg

.

Skrev även till Karin Petterson, verksamhetschef för obstetrik  på Karolinska Huddinge, i Stockholm,  (som  precis som Östra i Gbg sysslar med  donation av bebisblod  till Nationella navelsträngsblodbanken) och ställde samma fråga som jag gjorde i går  till Annelie Falk. och fick svar redan nästa dag    
    .
    (jag  hade berättat för dem att jag tänkte lägga ut deras eventuella svar, alternativt osvar , på diverse nätsidor)

.
    Så här svarade  Karin Petterson:
    .  

”Hej Linda! Som Du nog minns från tidigare mailkonversation så använder vi oss inte av direkt avnavling varken när det är aktuellt med att donera navelsträngsblod eller annars. Vi planerar nu en jämförande studie mellan direkt avnavling (Göteborg), 1 minuts avnavling och 3 minuters avnavling för att se om vi finner några skillnader mellan grupperna. Ingen, varken jag som är chef för förlossningsverksamheten, eller någon annan förbjuder några barnmorskor att informera föräldrarna om tidig och sen avnavling.
    Hälsn Karin ” 
          .

-

Frågan kvarstår alltså: VARFÖR undanhåller mvc föräldrar denna information???     
  • mollikatt

Vi tog upp
    Det på
    Vår mvc i veckan kort. Då en annan framtida mamma liksom jag frågade hur de gör här i Gbg. Vår BM sa att man klampar med handen kort stund för att ta ph provet
    Sedan får
    Det flöda på. (Men de känns som min sambo får hålla kollen och att jag får uttrycka detta i förlossningsbrev alt muntligt under förlossning också för att det ska hållas).

Hur fungerar det med avnavlingen om de klampar med handen kort stund?

• abuelita
    mollikatt skrev 2013-05-19 23:29:12 följande:
    Vi tog upp
    Det på
    Vår mvc i veckan kort. Då en annan framtida mamma liksom jag frågade hur de gör här i Gbg. Vår BM sa att man klampar med handen kort stund för att ta ph provet
    Sedan får
    Det flöda på. (Men de känns som min sambo får hålla kollen och att jag får uttrycka detta i förlossningsbrev alt muntligt under förlossning också för att det ska hållas).

Hur fungerar det med avnavlingen om de klampar med handen kort stund?

Inte för att jag riktigt förstår innebörden i  följande som en barnmorska skrivit på Facebook, men jag förstår ändå så mycket som att  det fifflas bakom ryggen på intet ont anande föräldrar när pH-provet tas:
    .

”Och på många ställen tas ett Ph-prov från navelsträngen direkt efter barnet född, då blir det hål och blödning. Och för att göra detta måste man klampa direkt med finger eller piang, sen kan man släppa igen, men navelsträngen är tryckt ihop och det blöder från det lilla hålet, fast man vänter med att klippa...och föräldrarna är lurade. Cirkulationen är strup eller ändrad och det är det som har betydelse! ”  (hon är danska, men jobbar i Sverige)
    .

Så jag skulle då avstå helt från pH-provet om jag vore som du.  Förutom att alla prover, undersökningar  m.m.  stör bondingen (anknytningsprocessen) så är detta prov inte till någon som helst nytta för barnet, utan det är enbart till för personalens skull.

Se t.ex. #67  www.familjeliv.se/Forum-3-149/m69821038-7.html

.

Ja det är nog säkrast att din sambo håller kollen och inte vänder ryggen till ens för en sekund.  Bäst att även säga till att de ska lämna er ostörda och vänta med klampningen  tills moderkakan kommit ut.   

Annars kan det gå så här (inlägg i en FL-tråd om avnavling för några år sedan ) :
    .

Har nu en liten dotter som kom i söndags. Födde på östra i göteborg. Hann bara vara inne på förlossningen i 18 minuter men min man påminde om avnavlingen till bm och hon han ju läsa journalen innan oxå (kanske inte hela?). När jag fött fram henne, stod på knä i sängen, och skulle lyfta upp henne kom det helt plötsligt en hand och lyfte upp navelsträngen och jag såg en peang. Min man hade vänt sig om för att flytta undan brickbordet och såg inte sköterskan som kom. Jag började smälla henne på fingrarna och sa lite hysteriskt -ingen klampning, ingen klampning!!! Hon släppte  navelsträngen och bad om ursäkt flera gånger. BM hade inte meddelat henne. Det gick ju så fort allting så det var lite rörigt runtomkring. La upp henne på bröstet och de väntade med klampning tills det hade pulserat färdigt, vilket gick rätt fort. Hon hade lite avdrag på hudfärg första minuten men sen fick hon apgar 10. Var pigg och sög nästan direkt vilket var en lättnad för det gjorde aldrig min son. Inget ph-prov togs. Vi mår bra och spenderar hela dagarna med amning ”

• kiriaki
    Emmis skrev 2013-05-14 23:57:19 följande:

Intressant det dar om att moderkakan kom ut direkt nar ni vantade med att klampa navelstrangen.. Jag fodde barn i USA nyligen dar de normalt klampar omedelbart men min make var pa alerten och bad att dom vantade tills den slutat pulsera vilket dom saklart gick med pa. Nar det sedan var dags att fa ut moderkakan sa gjorde jag en halvhjartad krystning och den ploppade ut pa en gang, min lakare var seriost forvanad over hur latt och snabbt den kom ut (och jag ocksa faktiskt) :)
  • abuelita
    kiriaki skrev 2013-05-20 00:47:07 följande:
    Intressant det dar om att moderkakan kom ut direkt nar ni vantade med att klampa navelstrangen.. Jag fodde barn i USA nyligen dar de normalt klampar omedelbart men min make var pa alerten och bad att dom vantade tills den slutat pulsera vilket dom saklart gick med pa. Nar det sedan var dags att fa ut moderkakan sa gjorde jag en halvhjartad krystning och den ploppade ut pa en gang, min lakare var seriost forvanad over hur latt och snabbt den kom ut (och jag ocksa faktiskt) :)

Då hade ni tur som slapp utsättas för "operation övertalning" ( med hjälp av härskartekniker)  när ni bad om sen avnavling. I USA brukar man alltså bli utsatt för det, precis som i de flesta andra länder (inkl. Sverige), när man begär sen avnavling .  Jag har mycket kontakt med amerikaner på Facebook, om just förlossningsfrågor, och det är ofta jag får höra sådana berättelser från dem. 
    .

De vanligaste invändningarna mot sen avnavling:
    .

Common Objections to Delayed Cord Clamping – What’s The Evidence Say?

.

A response to an obstetrician’s opinions on delayed cord clamping

.

Men tack ock lov finns det undantag. Michel Odent t.ex. ( han började jobba som förlossningsläkare på sjukhus i början av 50-talet, i Paris, och under det senaste kvartsseklet har han enbart ägnar sig åt hemförlossningar)
    .

Putting an End to Women’s Global Slaughter: Bleeding to Death

.
    "It is only when an hour has passed after the birth—if the placenta is not yet delivered—that I dare to disturb the mother in order to check that the placenta is at least separated from the uterus. With the mother on her back, I press the abdominal wall just above the pubic bone with my fingertips: if the cord does not move, it means the placenta has separated.
    In practice, the placenta is always either delivered or separated an hour after birth, and bleeding is minimal, if the third stage has not been "managed." I have never had to inject a uterotonic drug to control the bleeding."

Läs mer......

• kiriaki
    abuelita skrev 2013-05-20 12:37:33 följande:

Då hade ni tur som slapp utsättas för "operation övertalning" ( med hjälp av härskartekniker)  när ni bad om sen avnavling. I USA brukar man alltså bli utsatt för det, precis som i de flesta andra länder (inkl. Sverige), när man begär sen avnavling .  Jag har mycket kontakt med amerikaner på Facebook, om just förlossningsfrågor, och det är ofta jag får höra sådana berättelser från dem. 
    .

De vanligaste invändningarna mot sen avnavling:
    .

Common Objections to Delayed Cord Clamping – What’s The Evidence Say?

.

A response to an obstetrician’s opinions on delayed cord clamping

.

Men tack ock lov finns det undantag. Michel Odent t.ex. ( han började jobba som förlossningsläkare på sjukhus i början av 50-talet, i Paris, och under det senaste kvartsseklet har han enbart ägnar sig åt hemförlossningar)
    .

Putting an End to Women’s Global Slaughter: Bleeding to Death

.
    "It is only when an hour has passed after the birth—if the placenta is not yet delivered—that I dare to disturb the mother in order to check that the placenta is at least separated from the uterus. With the mother on her back, I press the abdominal wall just above the pubic bone with my fingertips: if the cord does not move, it means the placenta has separated.
    In practice, the placenta is always either delivered or separated an hour after birth, and bleeding is minimal, if the third stage has not been "managed." I have never had to inject a uterotonic drug to control the bleeding."

Läs mer......

Ja vi hade verkligen tur! Jag tanker att lite kan ha berott pa att vi medvetet valde en kvinnlig lakare som ar fodd och utbildad i Schweiz, jag ville inte ha en amerikansk da dom ar lite speciella (dvs manga ar idioter). Sedan diskuterade vi aldrig saken med henne innan utan nar bebis var fodd sa var min make dar och vaktade navelstrangen pa en gang sa att dom inte klampade men det var verkligen inga problem alls! 

Vi blev aven tillfragade innan de gav bebis antibiotisk ogonsalva, vitamin-k spruta, hepatit-b vaccin osv och vi nekade till alltihop och det var ingen som tjatade om det heller faktiskt. Eller.. Dom kom in med en valdans massa broschyrer om fordelarna med vaccin men ingen sa nagot alls :P
Svar på tråden Skall du ha sen avnavling av ditt barn efter förlossningen?