Sätta gränser eller "vänta ut" oönskat beteende
Jag väntar mitt första barn och funderar just nu mycket på uppfostran och ser hur andra gör. Jag tror att jag har en ganska sund uppfattning om uppfostran och litar på mitt sunda förnuft, men självklart kommer det komma situationer där jag inte vet hur jag ska hantera det på bästa sätt. Det ska också självklart anpassas efter barnets ålder.
Det jag funderar lite över är när barnet är runt 2-3 år och börjar förstå rätt och fel och testa gränserna. Jag är helt med på att det är en utvecklingsfas och barnet måste få ut sina åsikter. Jag tycker inte att man ska skälla, utan istället förklara varför man inte vill att barnet ska göra så, men att man samtidigt måste vara konsekvent och börja sätta gränser.
Ett exempel är en bekant med ett barn på 3 år. Barnet testar mycket nu och tycker det är roligt att göra tvärt emot som föräldrarna säger. Är det rätt att ignorera eller säga till lite försiktigt och sen inte göra något när barnet gör tvärt emot? Jag skulle hellre sätta en gräns här. Förklara för barnet varför jag inte vill att han/hon ska göra så och sen vara konsekvent och avbryta "aktiviteten" om barnet fortsätter. Inte genom att skälla, utan att prata om det (efter att barnet lugnat sig om han/hon blir arg). Är det inte bättre att låta barnet få fram sina åsikter och känslor, men ändå sätta gränser istället för att helt ignorera ett "oönskat" beteende? Visst kanske barnet tröttnar om ingen ger uppmärksamhet, men hur ska han/hon veta vad som är fel och hur långt ska det gå om man inte sätter en gräns?
Jag tycker också att ett barn i den åldern ska lära sig lite vett och etikett när man hälsar på andra och inte riva och stöka till för mycket. Man kanske inte ska leka med alla saker som står framme och riva ut saker ur andras skåp och lådor. Kanske är svårt i vissa fall, men att också här ändå berätta för barnet varför. Skulle det hända ändå så skulle jag som förälder i alla fall plocka upp efter mitt barn. Barn måste ju få vara barn, men jag tycker det är viktigt att börja sätta gränser.
Vad har ni för åsikter om detta? Ska man bara "vänta ut" oönskade beteenden så länge de inte skadar någon annan eller ska man redan här ha gränser och fullfölja dom, men ändå på ett sådant sätt att man respekterar barnets åsikter?