• Vattenliljan

Pappan känner sig otillräcklig

Jag och min sambo har nu varit hemma med vår bebis i ca två veckor. Innan det bodde vi med honom på sjukhuset i två veckor, då han var för tidigt född och behövde vara på neonatalavdelningen. Lillen är fortfarande inskriven på sjukhuset då ha delvis matas genom sond fortfarande, så vi har hemsjukvårdsbesök två gånger i veckan.

Nu till mitt problem. Min sambo har börjat bli irriterad och ledsen av att sonen skriker mer hos honom än hos mig. Jag har försökt förklara för honom att det är lättare för mig att tysta eftersom jag har maten, och det stämmer ju i vissa fall. Men jag har också börjat märka att han kan tystna när han kommer till mig, även när jag inte matar honom.

Vad beror detta på? Vad kan jag göra för att få sambon att känna sig mer "omtyckt" och behövd av lillen?

• Svar på tråden Pappan känner sig otillräcklig
  • Flickan och kråkan

Viktigt att tänka på är att liten har bott i mammas mage i 9 månader och att mamman på så sätt är det bebisen till största del känner till och är bebisens trygghet. Det handlar alltså inte om hans otillräcklighet som pappa eller att han är fel på något sätt utan att man som mamma faktiskt har fått ett rejält försprång. Ni har ett barn som beter sig väldigt normalt på alla sätt och vis och det handlar INTE om att pappan är eller gör fel på något sätt. 

Har ni provat att sjala? Att bebis och pappa ligger hud mot hud brukar också vara väldigt bra för anknytningen. Det är ju vad det handlar om.....att knyta an och hitta varandra. Viktigt att pappan hittar sitt sätt att umgås och trösta liten när han av logiska skäl inte ammar. Att bära har varit en bra lösning för vår del. Sedan viktigt att vara medveten om att anknytningsprocessen inte är något som sker över natt. Har en 5- och 4-åring och jag lovar att pappiga perioder också kommer att komma

Kanske det vore bra med lite samtalshjälp? 

Svar på tråden Pappan känner sig otillräcklig