Semlan87 skrev 2013-05-09 19:06:39 följande:
Icejossan =domedagsprofeten? ;)
Men jag bad om råd för hur jag skulle göra när jag släppte ut katten. Så ge mig såna råd eller sätt upp plakat i Örebro om du är arg. Ta inte ut det på mig.
Glömmer du bort hur många katter som lever ett bra liv för att som kan leka som dom vill ute.
Och du menar då alltså att 100% av alla utekatter dör i slagsmål, pga människor eller bilar.. dig kan jag ju inte ta på allvar förstår du väl själv.
Jag påminner sig om riskerna bara, för det är ju ett liv det handlar om, så det är väl värt att tänka igenom saken noga. Jag är inte emot att katter få gå ut, jag är bara väldigt emot den nonchalanta inställning många kattägare har till sina katters liv. Att jag beskrev dessa områden i Örebro är för att påvisa att det som är fint för det mänskliga ögat och ser ut att vara ett fint område att ha utekatt i mycket väl kan vara ett riktigt olämpligt område för utekatter eftersom det inte är antalet träd eller grässtrån som gör området lämpligt.
Om du tror att jag vill vara någon slags dommedagsprofet så tror du fel, det är bara det att jag ser så fruktansvärt mycket inom den verksamhet jag är aktiv. Sånt som de flesta andra inte har någon vetskap om. Till exempel är det väldigt många som säger "Jaha, det har jag aldrig tänkt på" när jag förklarat riskerna med att ha utekatt i tätbebyggt område när folk kommer för att köpa katt. Folk vet inte.
Så jag uppmanar dig att tänka efter ordentligt före. Släpper ni ut er katt så kan den leva många glada år utan att få en enda skråma, många katter gör det och allt är verkligen ett drömliv för både kisse och ägare. Men man får liksom ändå ha i beräkningarna att katten inte kommer leva så många år, för det händer så otroligt mycket med katter i tätbebyggda områden. Det är inte för inte som snittåldern på en utekatt inte är högre än 2 år. Det är bara ren fakta och rena varningar för att ni ska få upp ögonen för de risker som finns och som jag hoppas att ni kan ta till er och ta i beaktning, men det är självklart ni själva gör som ni vill vad än någon annan säger år er eftersom det är ni som är kattägare.
När man ska släppa ut katten för första gången kan man lämpligtvis följa med den ut fast utan sele, sen ta med den in igen och bjuda på godsaker direkt som belöning för att den kom in igen. Sen vara med längre och längre stunder, sen gå in i nån minut och sen gå ut igen och vara med katten en stund innan man tar med den in. Längre och längre stunder.