• Semlan87

släppa ut katt första gången

Hej. Jag står i valet om att släppa ut min katt. Han är 10 månader kastrerad, vaccinerad och chippad. Dock är han rätt liten och klen i växten så tänker om han kanske inte har en chans mot större katter om han hamnar i slagsmål. Han väger 3.1kg.
    Sen så är jag ju så rädd att han inte kommer tillbaka :(

Har han ute i sele i trädgården nästan varje dag nu så han ska vänja sig.

Har ni några tips till mig? Eller är det bara till att släppa han? Eller ska jag vänta till han blivit äldre.
    Nästa fråga. Hur länge växer en katt? Eller kommer han förbli en liten plutt? Väldigt söt plutt dock :)

Tacksam för hjälp. Detta är min första katt!

• Svar på tråden släppa ut katt första gången
  • Trolle40

Vi släppte ut våran när hon var ca 7 mån , katter slås alltid men det brukar vara en gång sen är dom lite mera reserverad mot varandra . Jag tror inte det är nån fara att släppa ut denna katt under uppsikt i början ! Lycka till

• Semlan87

Okej. Det är mest det att man är så rädd att dom ska försvinna. Det blir ju ens lilla bebis!

• Trolle40

Katter har en viss förmåga att hitta hem jämt !

• mlinz

Hur bor ni? Trivs han inne? Om du känner dig osäker så skulle jag bara fortsätta som du gör, eller att han får vara med ute när ni är ute :)

• EnLitenSvamp
    Trolle40 skrev 2013-05-09 12:31:20 följande:
    Vi släppte ut våran när hon var ca 7 mån , katter slås alltid men det brukar vara en gång sen är dom lite mera reserverad mot varandra . Jag tror inte det är nån fara att släppa ut denna katt under uppsikt i början ! Lycka till
    Jag har växt upp till stor del ute på "landet" där nästan alla har katter eller hundar och det brukar ganska ofta vara kattfighter. Visst vissa har blivit kompisar och vissa undviker varandra men det finns definitivt katter som slåss regelbundet här. Jag skulle uppskatta att det finns ca 7-10 st katter i "mitt" område.
    Semlan87 skrev 2013-05-09 12:40:21 följande:
    Okej. Det är mest det att man är så rädd att dom ska försvinna. Det blir ju ens lilla bebis!
    Är det din/er första katt?

Jag har själv en bondkatt som jag tagit/köpt från ett katthem och hon är ca 2år. Hon fick vara med på landet men jag släppte aldrig ut henne för ens nu när våren kom. Och det gjorde jag enkelt genom att ha dörren öppen till verandan så att hon själv kunde välja när och hur länge hon ville vara ute. Enda gången hon inte kommit hem var när hon förmodligen blivit jagad av en räv klättrat upp i ett träd och kom inte ner utan hjälp.

• IceJossan

Frågan är hur du bor? Hur ser området ut?

Risken är alltid stor att katten försvinner - att den blir bortjagad av andra katter och inte vågar gå hem, blir infångad och ivägkörd av grannar som tröttnat på att katten går i deras trädgård, blir attackerad av lösa hundar, blir påkörd och skadad eller dödad, blir förgiftad med flit eller olycka, blir stulen, osv.

Dessa risker är stora i tätbebyggda områden och mindre ute i glesbygden.

Är du villig att utsätta din katt för dessa risker så släpp ut den. Det är vanligt att katten försvinner eller förolyckas när folk släpper ut den men det är sånt man får ta, eller rättare sagt sånt man står ansvarig för om det händer nåt.

Jag rekomenderar dig istället att fortsätta som du gör, med kontrollerad utevistelse. Katten gillar det och det är säkert! Men lämna honom aldrig utan uppsikt i sele/koppel för olyckan kan snabbt vara framme. Men så länge du är med ute så är det ju toppen för katten! Alternativt att du hägnar in tomten med nät, då kan han vara ute där själv och gotta sig :)

• IceJossan

Om det händer nåt är det ju kattens liv som står på spel. Man måste tänka så. Kan katten må alldeles utmärkt genom att få gå ut i sele så är det ett klart bättre alternativ än att få strosa på egen hand och hamna i slagsmål, skadas, råka ut för elaka grannar osv. Utekatter mår INTE alltid bättre än innekatter och de som får gå ut i sele eller rastgård, vilket många påstår. Det handlar om att förgylla kattens dag och undvika att utsätta den för faror.

• Semlan87

Grejen är väl det att han är en väldigt aktiv katt som jag tror hade mått vara bra av att vara ute klättra i träd, jaga osv..Han är rastlös inne även med mycket lek. Nu när han fått prova på att vara ute i sele står han mycket och jamar vid dörren

Vi bor i ett bostadsområde där det finns en del träd och gröna ytor också. Där finns en trafikerad 50väg som alltid kan vara en risk.

Men om man tänker lite på sig själv så när man bor i hus vill man kunna öppna dörrens osv.. vi bestämde när vi skaffade han att han skulle få gå ut. Men som sagt att det svårt att ta det steget.

• IceJossan
    Semlan87 skrev 2013-05-09 14:20:18 följande:
    Grejen är väl det att han är en väldigt aktiv katt som jag tror hade mått vara bra av att vara ute klättra i träd, jaga osv..Han är rastlös inne även med mycket lek. Nu när han fått prova på att vara ute i sele står han mycket och jamar vid dörren

Vi bor i ett bostadsområde där det finns en del träd och gröna ytor också. Där finns en trafikerad 50väg som alltid kan vara en risk.

Men om man tänker lite på sig själv så när man bor i hus vill man kunna öppna dörrens osv.. vi bestämde när vi skaffade han att han skulle få gå ut. Men som sagt att det svårt att ta det steget.

Tja, då får ni tyvärr räkna med att katten kommer att skadas i slagsmål, kanske omkomma i trafiken, kanske ligga död i en buske efter att ha blivit förgiftad av någon som stör sig på katter (det är vanligare än vad man tror Rynkar på näsan) Att det finns träd och grönområden hjälper inte, för dessa onaturliga faror är många ändå, oavsett hur fint vi människor anser att området är.

Jag kan referera till fyra bostadsområden i Örebro. Helt underbart fina områden med fina gröna ytor och stora skogsdungar! Jag jobbar som volontär på ett katthem och hör varje vecka om nya fall av katter som råkat illa ut i just dessa områden. Katter uppspikade i träd med magarna uppskurna, kastade i soptunnor, dragna efter mopeder i rep runt halsen, katter som förgiftats av råttgift och i "bästa fall" hunnit hem och fått dö i mattes armar istället för i en buske nånstans, skadade katter som blivit sparkade och fått sten kastat på sig, katter som varit försvunna länge men som ägaren plötsligt hittat sittandes i ett fönster hos en avlägsen granne, katter som fångas in av en granne och avlivas för att se stör sig på lösspringande katter, och för att inte tala om alla katter som spårlöst försvunnit som ingen vet något om... Det här är alltså fyra av Örebros allra grönaste områden, som är mycket vackra för det mänskliga ögat att se på men som är fullkomligt livsfarliga för lösa djur.

• IceJossan

Så är man självisk ang att man ju vill ha dörrn på glänt kan man ju absolut släppa ut katten, precis som du skrev, men då får man räkna med att katten kanske inte kommer få ett så långt liv :(

• mlinz

Jag ska näta in min veranda så att jag langa dörren öppen :) jag har tre innekatter

• nemo1

Du bor absolut inte så till att du ska ha katten ute, risken är mycket stor att du då inte har någon katt längre.

• Semlan87

Icejossan =domedagsprofeten? ;)

Men jag bad om råd för hur jag skulle göra när jag släppte ut katten. Så ge mig såna råd eller sätt upp plakat i Örebro om du är arg. Ta inte ut det på mig.

Glömmer du bort hur många katter som lever ett bra liv för att som kan leka som dom vill ute.

Och du menar då alltså att 100% av alla utekatter dör i slagsmål, pga människor eller bilar.. dig kan jag ju inte ta på allvar förstår du väl själv.

• mlinz

Mycket större risk att de hamnar i slagsmål osv ute. Jag bor i ett lugnt villaområde men blev less på att grannkatterna kom in på vår tomt och slogs med min katt. Hon gick ute i 2 år innan hon blev utekatt

• IceJossan
    Semlan87 skrev 2013-05-09 19:06:39 följande:
    Icejossan =domedagsprofeten? ;)

Men jag bad om råd för hur jag skulle göra när jag släppte ut katten. Så ge mig såna råd eller sätt upp plakat i Örebro om du är arg. Ta inte ut det på mig.

Glömmer du bort hur många katter som lever ett bra liv för att som kan leka som dom vill ute.

Och du menar då alltså att 100% av alla utekatter dör i slagsmål, pga människor eller bilar.. dig kan jag ju inte ta på allvar förstår du väl själv.

Jag påminner sig om riskerna bara, för det är ju ett liv det handlar om, så det är väl värt att tänka igenom saken noga. Jag är inte emot att katter få gå ut, jag är bara väldigt emot den nonchalanta inställning många kattägare har till sina katters liv. Att jag beskrev dessa områden i Örebro är för att påvisa att det som är fint för det mänskliga ögat och ser ut att vara ett fint område att ha utekatt i mycket väl kan vara ett riktigt olämpligt område för utekatter eftersom det inte är antalet träd eller grässtrån som gör området lämpligt.

Om du tror att jag vill vara någon slags dommedagsprofet så tror du fel, det är bara det att jag ser så fruktansvärt mycket inom den verksamhet jag är aktiv. Sånt som de flesta andra inte har någon vetskap om. Till exempel är det väldigt många som säger "Jaha, det har jag aldrig tänkt på" när jag förklarat riskerna med att ha utekatt i tätbebyggt område när folk kommer för att köpa katt. Folk vet inte.

Så jag uppmanar dig att tänka efter ordentligt före. Släpper ni ut er katt så kan den leva många glada år utan att få en enda skråma, många katter gör det och allt är verkligen ett drömliv för både kisse och ägare. Men man får liksom ändå ha i beräkningarna att katten inte kommer leva så många år, för det händer så otroligt mycket med katter i tätbebyggda områden. Det är inte för inte som snittåldern på en utekatt inte är högre än 2 år. Det är bara ren fakta och rena varningar för att ni ska få upp ögonen för de risker som finns och som jag hoppas att ni kan ta till er och ta i beaktning, men det är självklart ni själva gör som ni vill vad än någon annan säger år er eftersom det är ni som är kattägare.

När man ska släppa ut katten för första gången kan man lämpligtvis följa med den ut fast utan sele, sen ta med den in igen och bjuda på godsaker direkt som belöning för att den kom in igen. Sen vara med längre och längre stunder, sen gå in i nån minut och sen gå ut igen och vara med katten en stund innan man tar med den in. Längre och längre stunder.

• IceJossan

Ja alltså man börjar lämna katten ute i nån minut, ska det stå. Sen längre och längre stunder för varje gång.

• Khimari

Hej! Gammal tråd men jag är nyfiken på hur det har gått med din katt? Ska börja släppa ut våran lille sibbe snart, han är 8 mån, kastrerad, chippad, id-märkt och vaccinerad. Vi tog ut honom i koppel på altanen igår för första gången, han var inte så kaxig och tyckte det var tryggast i mattes famn. Drömmer Idag verkar han väldigt sugen på att komma ut och försöker öppna altandörren själv. Tungan ute

Hur länge hade du din katt i koppel innan du började låta honom gå själv? (om du nu bestämde dig för det alltså)

Svar på tråden släppa ut katt första gången