• inväntande

När ta med prematur mera ut bland folk?

Våran prematur är nu 6 månader cirka korrigerat 3 månader cirka född i vecka 25+3 vi har varit ute naturligtvis i barnvagn och gått men tar inte med han på affärerna etc

När har ni börjat ta med barnen ut bland mera folk? Inomhus miljöer etc?

Någon gång ska man ju fara ut bland folk givetvis är de tingen stress och vi har ju inte tänkt ta med han på matvaruaffärer och folktäta ställen direkt.
     Och speciellt inte under sjukdoms  säsonger  men när törs man börja?

Glömde fråga läkaren när vi var på återbesöket nu i veckan nästa är i augusti (NEO återbesök då vill säga...) 

• Svar på tråden När ta med prematur mera ut bland folk?
  • Philippa

Min son föddes i vecka 29.. och jag väntade tills han var 10 månader (korrigerad) ålder innan vi började ta med honom blad folk...

Vi handlade på ex ICA sent på kvällarna eller tidigt på morgonen när det var lite folk.... 

• inväntande

Jo jag är ju lite nerväös med tanke på allt som man har varit med om. Men han har fina lungor och hjärta tack och lov!

• Philippa
    inväntande skrev 2013-05-09 15:33:45 följande:
    Jo jag är ju lite nerväös med tanke på allt som man har varit med om. Men han har fina lungor och hjärta tack och lov!

Det hade även min son... men han utvecklade förkylningsastma när han började på förskolan...
  • Mormor07

Det bästa är väl att vänta så länge som möjligt helt enkelt. Det gäller ju egentligen för alla spädbarn.

• inväntande

Jo det vet jag efter 5,5 månader på sjukhus så är vi väldigt försiktiga. Men någon gång vill vi ju kunna fara ut i framtiden.

• vännen

Det beror ju också på hur barnet mår idag och hur det mått hittills. Ring neo och fråga är mitt tips.

• prematurpappan

Skulle också säga så länge som möjligt. Med hänsyn till hur ni mår och vad ni behöver. Om isoleringen börjar kännas tung är det kanske läge att våga sig ut en sväng. Till en början känns det ganska ovant och vi fick ta det i etapper. För oss kom det en dag när vi kände att det var dags. Små signaler från Neo och från vårt barn. Ju större barnen blir så utforskar de ju mer och mer själva så de slår sig ju liksom fria. Vi spritade dock länge länge och rörde oss inte särskilt mycket i folksamlingar. Tyckte det var stor skillnad på sommar och vinter dock. När hon var ett år gammal okorr reste vi för första gången för vi var tvungna. Det gick bra och efter det vågade vi lite mer. K.

• inväntande
    prematurpappan skrev 2013-06-14 22:51:16 följande:
    Skulle också säga så länge som möjligt. Med hänsyn till hur ni mår och vad ni behöver. Om isoleringen börjar kännas tung är det kanske läge att våga sig ut en sväng. Till en början känns det ganska ovant och vi fick ta det i etapper. För oss kom det en dag när vi kände att det var dags. Små signaler från Neo och från vårt barn. Ju större barnen blir så utforskar de ju mer och mer själva så de slår sig ju liksom fria. Vi spritade dock länge länge och rörde oss inte särskilt mycket i folksamlingar. Tyckte det var stor skillnad på sommar och vinter dock. När hon var ett år gammal okorr reste vi för första gången för vi var tvungna. Det gick bra och efter det vågade vi lite mer. K.

Ah din blogg brukar jag läsa!
  • inväntande

Jo då man känner igen sig i en del. Oro, glädje och allt där till som man upplever som prematur förälder.

Minns när våran pojk gick upp till ett kilo wow! Och nu är vi på 7 lätt.  

• Sindelina

vår prematur som är 4 månader, 2 månader korrigerat, han är med på allt i stort sett. Visst vi väntade någon månad efter vi hade kommit hem med att åka buss och vara på de största affärerna vid rusningstrafik. Men han har varit med på hundutställningar, i Uppsala, furuvik etc.

• asta66
    Mormor07 skrev 2013-05-09 17:45:05 följande:
    Det bästa är väl att vänta så länge som möjligt helt enkelt. Det gäller ju egentligen för alla spädbarn.
    Precis!
  • Thirtyplus

Oj! Vad hemsk jag känner mig efter att ha läst den här tråden.

Mina troll är 41 dagar gamla. Dom skulle inte ens varit födda förrän om 7 dagar. Efter några nattpermisar blev vi  utskrivna från neo i vecka 38+2 och jag har tagit med barnen till ICA & apotek flera gånger.

Är ensamstående och ingen i min närhet vågar ta i barnen än då dom fortfarande är väldigt små (2.740 gram för 5 dagar sen). Självklart skulle jag vilja lämna barnen hemma med en barnvakt. Men jag har ju inte så mycket val Rynkar på näsan

• katja1

Thirtyplus - Vilken tuff situation! Men känn inte dåligt samvete över det. Klart du måste handla! Du är stark som orkar med två ensam! Vi åkte finlandsfärja när våra var 13 dagar och vägde då 2 och 2.2 kg. Födda i v 36+2. Vi skulle inte kommit hem annars så hade inte mycket val. Har nog varit lite i butiker också, man kan inte vara helt isolerad. Sen är det ju lite en annan sak om barnet/barnen föds i v 26 eller 36... Vår ena var inte alls på neo och andra bara 2 dagar pga lågt blodsocker, inget annat.

Kämpa på! Det blir lättare hela tiden! Våra är idag 12 veckor. Vart har tiden flugit iväg? :)

Svar på tråden När ta med prematur mera ut bland folk?