• Sorrena

Bra mat för viktnedgång..?

Jag har ca 38 kg's övervikt, är sjukt dålig på att äta, äter minimalt på dagen och sen äter jag hela kvällen.. 

är urdålig på att hitta ngt som jag håller mig mätt på och som är gott.. någon med tips?

lchf går bort! 

• Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?
  • Dawoona

Men du verkar ju redan äta nyttig och bra mat? eller? Kanske bara att du försöker sprida ut ätandet under dagen?

• skogsvitter
    Elin 885 skrev 2013-05-11 18:21:03 följande:
    pansar är vd för ett företag men ok.
    ja jag tränar på min fritid också, det är bara det att jag tränar på distans och då styr min studietid själv, men som du såg ovan så tränade jag även när jag var på praktik som var heltid, och även innan jag började studera då jag arbetade heltid så tränade jag också 4-5ggr i veckan precis som nu.

Nej han är VD för en sökmotor... för bloggar...

Ja det är givetvis fullt möjligt, när man inte har barn.
  • Elin 885
    skogsvitter skrev 2013-05-11 19:17:44 följande:
    Nej han är VD för en sökmotor... för bloggar...

Ja det är givetvis fullt möjligt, när man inte har barn.
    allt går bara man vill.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-11 18:48:38 följande:
    nej det har jag inte.
    om du har råd så kan du ju köpa en xbox eller wii och så träningsprogram till det.
    vi har en xbox som jag har dansspel till.
    njaa gillar inte såna grejer, har testat hos en kompis sen har jag även testat zumba men det är inget för mig. blir en crosstrainer istället.
  • Elin 885
    Sorrena skrev 2013-05-11 20:03:02 följande:
    njaa gillar inte såna grejer, har testat hos en kompis sen har jag även testat zumba men det är inget för mig. blir en crosstrainer istället.
    okej.
    men för effektiv  fettförbränning så krävs det en blandning av styrka och kondition.
    att träna styrka är alltid bra, eftersom musklerna då orkar mer och kräver mer bränsle i och med att de blir starkare.
    kroppen behöver dessutom varierad träning för att tillgodogöra sig träningen på bästa sätt.
    jag brukar göra ändringar i min tränar var 8.e vecka ca.
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-11 20:09:38 följande:
    okej.
    men för effektiv  fettförbränning så krävs det en blandning av styrka och kondition.
    att träna styrka är alltid bra, eftersom musklerna då orkar mer och kräver mer bränsle i och med att de blir starkare.
    kroppen behöver dessutom varierad träning för att tillgodogöra sig träningen på bästa sätt.
    jag brukar göra ändringar i min tränar var 8.e vecka ca.
    Min pt säger att det räcker med en crosstrainer om man ska gå ned i vikt, jag ska inte bygga några muskler just nu. det mest effektiva för viknedgång är crosstrainer & PW. 
  • Nelia82

Jag tror på "Små förändringar blir till stora förändringar". Om du helomvänder dina matrutiner över en dag är det svårt att stå fast i de rutinerna och fullgöra din plan. Det blir oftast återfall för att man helt enkelt inte orkar i längden. Försök att tänka långsiktigt och ha många delmål istället.

Sen behöver man absolut inte ta till dieter. LCHF, GI, PF hit och dit. Nej, äter man någorlunda vettigt, tar bort något som man vet är onyttigt osv så blir det åtminstone bättre än det varit. Många bäckar små.

Iaf så funkar jag så. Sänkt ribba, det måste vara mål som jag vet att jag klarar av. Mina knep är 1. Godislöfte med en vän (ska inte äta godis under 2013). 2. Vatten vid törst, läsk ibland till maten (typ på helgen). 3. Minskar brödintaget och då jag äter smörgås tar jag mindre mängd smör på och skinka/kalkon istället för ost. 4. Ibland byter jag ut pastan mot kamutvete som faktiskt är riktigt gott. 5. Ägg till frukost (som mättar bra och är nyttigt). Sen äter jag både gröt och en bit grovt bröd till. Stor frukost alltså. 6. Något mindre portioner (men absolut inga snålportioner, jag löptränar inför halvmara och behöver min energi. Men när jag inte tränar så här mycket kan jag minska lite mer på tallriken, ta lite mer grönt och mindre potatis/pasta/ris t.ex..)

Detta är knep som funkar som rutin för mig nu. Om du sätter dig och funderar på småsaker som du kan förändra i din vardag utan att det behöver vara särskilt stor uppoffring, skriv ner det på papper och försök få det att fungera, så kommer det göra lite skillnad iaf.

Kan du komma ut på promenad och kanske börja jogga så småningom är det plus i kanten. Så småningom kanske du får mersmak för träning och börjar utöka den.

• skogsvitter

Man kan lite förenklat säga att lågintensiv träning (som PW eller crosstrainer i lagom tempo) förbränner fett och högintensiv träning förbränner kalorierna du just ätit, och bryter därigenom också ner musklerna mycket mer än vad du gör med lågintensiv träning (vilket också betyder att du måste ge musklerna tid för återhämtning och möjlighet att återuppbyggas på ett helt annat sätt än vid lågintensiv träning. Det inte givetvis inte alls nödvändigt att kombinera lågintensiv träning med styrketräning, det gör man ju precis som man vill!

• skogsvitter
    Nelia82 skrev 2013-05-11 20:42:14 följande:
    Jag tror på "Små förändringar blir till stora förändringar". Om du helomvänder dina matrutiner över en dag är det svårt att stå fast i de rutinerna och fullgöra din plan. Det blir oftast återfall för att man helt enkelt inte orkar i längden. Försök att tänka långsiktigt och ha många delmål istället.

Sen behöver man absolut inte ta till dieter. LCHF, GI, PF hit och dit. Nej, äter man någorlunda vettigt, tar bort något som man vet är onyttigt osv så blir det åtminstone bättre än det varit. Många bäckar små.

Iaf så funkar jag så. Sänkt ribba, det måste vara mål som jag vet att jag klarar av. Mina knep är 1. Godislöfte med en vän (ska inte äta godis under 2013). 2. Vatten vid törst, läsk ibland till maten (typ på helgen). 3. Minskar brödintaget och då jag äter smörgås tar jag mindre mängd smör på och skinka/kalkon istället för ost. 4. Ibland byter jag ut pastan mot kamutvete som faktiskt är riktigt gott. 5. Ägg till frukost (som mättar bra och är nyttigt). Sen äter jag både gröt och en bit grovt bröd till. Stor frukost alltså. 6. Något mindre portioner (men absolut inga snålportioner, jag löptränar inför halvmara och behöver min energi. Men när jag inte tränar så här mycket kan jag minska lite mer på tallriken, ta lite mer grönt och mindre potatis/pasta/ris t.ex..)

Detta är knep som funkar som rutin för mig nu. Om du sätter dig och funderar på småsaker som du kan förändra i din vardag utan att det behöver vara särskilt stor uppoffring, skriv ner det på papper och försök få det att fungera, så kommer det göra lite skillnad iaf.

Kan du komma ut på promenad och kanske börja jogga så småningom är det plus i kanten. Så småningom kanske du får mersmak för träning och börjar utöka den.
  • Nelia82

Om du vill ha snabbt resultat. Rent konkret vad jag tycker är bra mat på tallriken (som man kan byta annat mot) är:

2 ägg till frukost. Räcker om du inte är stor frukostätare. Svart kaffe om du dricker kaffe.

Mellanmål efter 2-3 timmar:
    Keso, kesella, smoothie eller frukt om du föredrar det

Lunch ca 12-13
    Pasta/potatis/ris --- byts ut mot ---> matvete, matvete, kamutvete, broccoli, blomkål (bara att ångkoka, enklare att tillaga än pasta, potatis och ris)
    Kyckling/lax/köttfärs

Mellanmål vid ca 15 kanske:
    Frukt, avokado, Makrill i tomatsås, sill eller frukt då

Middag 17-18
    Samma som lunch

Om du blir hungrig på kvällen kan du göra en smoothie. Men försök skippa kvällsmål. Drick vatten om magen kurrar. Brukar ta några dagar att vänja sig.

Drick alltid ett glas vatten till varje mål.

Om du klarar att följa detta kommer du få resultat. Tränar du utöver det blir det ännu bättre. Att röra på sig är alltid bra, inte bara som en metod att gå ner i vikt. Det finns enbart positiva effekter av träning. Du minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar, man mår bättre psykiskt då kroppen utsöndrar endorfiner, man blir piggare, gladare m.m. Vet en man en gång som började med att promenera en mil varje dag, oavsett väder, lust, trött, sjuk, whatever. Efter ett år sprang han den rundan varje dag istället. Tror han gick ner 30-40 kg nånting. Och blev en inbiten löpare på köpet.

• Nelia82
    Nelia82 skrev 2013-05-11 20:52:48 följande:
    Om du vill ha snabbt resultat. Rent konkret vad jag tycker är bra mat på tallriken (som man kan byta annat mot) är:

2 ägg till frukost. Räcker om du inte är stor frukostätare. Svart kaffe om du dricker kaffe.

Mellanmål efter 2-3 timmar:
    Keso, kesella, smoothie eller frukt om du föredrar det

Lunch ca 12-13
    Pasta/potatis/ris --- byts ut mot ---> matvete, matvete, kamutvete, broccoli, blomkål (bara att ångkoka, enklare att tillaga än pasta, potatis och ris)
    Kyckling/lax/köttfärs

Mellanmål vid ca 15 kanske:
    Frukt, avokado, Makrill i tomatsås, sill eller frukt då

Middag 17-18
    Samma som lunch

Om du blir hungrig på kvällen kan du göra en smoothie. Men försök skippa kvällsmål. Drick vatten om magen kurrar. Brukar ta några dagar att vänja sig.

Drick alltid ett glas vatten till varje mål.

Om du klarar att följa detta kommer du få resultat. Tränar du utöver det blir det ännu bättre. Att röra på sig är alltid bra, inte bara som en metod att gå ner i vikt. Det finns enbart positiva effekter av träning. Du minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar, man mår bättre psykiskt då kroppen utsöndrar endorfiner, man blir piggare, gladare m.m. Vet en man en gång som började med att promenera en mil varje dag, oavsett väder, lust, trött, sjuk, whatever. Efter ett år sprang han den rundan varje dag istället. Tror han gick ner 30-40 kg nånting. Och blev en inbiten löpare på köpet.
    Fast detta är inte hållbart i längden. Inte ens för mig Men du kan ju testa att kickstarta i 3-4 veckor om du klarar det och under tiden skriva ner vad du vill ha som delmål och små förändringar i framtiden.

Ja, det är bara ett förslag, men du ville ju ha hjälp med vad man kan äta så here you go....
  • Sorrena
    Nelia82 skrev 2013-05-11 21:00:43 följande:
    Fast detta är inte hållbart i längden. Inte ens för mig Men du kan ju testa att kickstarta i 3-4 veckor om du klarar det och under tiden skriva ner vad du vill ha som delmål och små förändringar i framtiden.

Ja, det är bara ett förslag, men du ville ju ha hjälp med vad man kan äta så here you go....
    tycker det låter bra, jag måste ju ner 46 kg för att må bra. 

Idag har jag ätit
    frukost: smootie på hallon, jordgubbar en halv banan och 1.5 dl lättyoghurt
    Lunch: 2 ägg och en halv avokado
    mellis: 1 banan
    middag: 4 bitar fläskfilé med lite sparris, 5 körsbärstomater och en halv potatis.

Kanske inte optimalt men det är stor skillnad för att vara jag 
  • Elin 885
    Sorrena skrev 2013-05-11 20:29:24 följande:
    Min pt säger att det räcker med en crosstrainer om man ska gå ned i vikt, jag ska inte bygga några muskler just nu. det mest effektiva för viknedgång är crosstrainer & PW. 
    alla har olika läror, mina kompisar som är PT:s säger att man ska variera med styrka och kondition =)
  • Nelia82
    Elin 885 skrev 2013-05-11 21:36:24 följande:
    alla har olika läror, mina kompisar som är PT:s säger att man ska variera med styrka och kondition =)
    Det är såklart det bästa träningsupplägget. Men det kanske inte lockar en person som normalt inte tränar mycket. Att bara komma ut och röra på sig räcker ju som start. Att börja tänka styrketräning, upplägg, scheman, vikter, flera dagar i veckan m.m. är kanske rent av förvirrande och inte alls motiverande för en som inte är van. Bara ordet PT kan ju verka skrämmande.
  • Nelia82
    Sorrena skrev 2013-05-11 21:23:19 följande:
    tycker det låter bra, jag måste ju ner 46 kg för att må bra. 

Idag har jag ätit
    frukost: smootie på hallon, jordgubbar en halv banan och 1.5 dl lättyoghurt
    Lunch: 2 ägg och en halv avokado
    mellis: 1 banan
    middag: 4 bitar fläskfilé med lite sparris, 5 körsbärstomater och en halv potatis.

Kanske inte optimalt men det är stor skillnad för att vara jag 
    Lunchen lät lite snål, annars bra tycker jag Försök hamna på ca 500 kcal på lunch/middag, 300 kcal till frukost och max 100 på mellanmålen. (Blir ca 1500 kcal per dag) Din lunch blev bara 250 kcal.

Den här sidan är jättebra för att få lite koll på vad man stoppar i sig. mabra.com/kaloritabell/
  • Sorrena

Elin885: så är det säkert men jag behöver inte styrketräning nu.

Nelia82: äter varken frukost eller lunch i vanliga fall :)

• Nelia82
    Sorrena skrev 2013-05-11 22:21:21 följande:
    Elin885: så är det säkert men jag behöver inte styrketräning nu.

Nelia82: äter varken frukost eller lunch i vanliga fall :)
    Då var det såklart en jättebra dag! Stor tumme upp för det
  • Elin 885
    Nelia82 skrev 2013-05-11 21:43:25 följande:
    Det är såklart det bästa träningsupplägget. Men det kanske inte lockar en person som normalt inte tränar mycket. Att bara komma ut och röra på sig räcker ju som start. Att börja tänka styrketräning, upplägg, scheman, vikter, flera dagar i veckan m.m. är kanske rent av förvirrande och inte alls motiverande för en som inte är van. Bara ordet PT kan ju verka skrämmande.
    haha ja kanske =).
Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?