Bra mat för viktnedgång..?
Jag har ca 38 kg's övervikt, är sjukt dålig på att äta, äter minimalt på dagen och sen äter jag hela kvällen..
är urdålig på att hitta ngt som jag håller mig mätt på och som är gott.. någon med tips?
lchf går bort!
Jag har ca 38 kg's övervikt, är sjukt dålig på att äta, äter minimalt på dagen och sen äter jag hela kvällen..
är urdålig på att hitta ngt som jag håller mig mätt på och som är gott.. någon med tips?
lchf går bort!
Men du verkar ju redan äta nyttig och bra mat? eller? Kanske bara att du försöker sprida ut ätandet under dagen?
Jag tror på "Små förändringar blir till stora förändringar". Om du helomvänder dina matrutiner över en dag är det svårt att stå fast i de rutinerna och fullgöra din plan. Det blir oftast återfall för att man helt enkelt inte orkar i längden. Försök att tänka långsiktigt och ha många delmål istället.
Sen behöver man absolut inte ta till dieter. LCHF, GI, PF hit och dit. Nej, äter man någorlunda vettigt, tar bort något som man vet är onyttigt osv så blir det åtminstone bättre än det varit. Många bäckar små.
Iaf så funkar jag så. Sänkt ribba, det måste vara mål som jag vet att jag klarar av. Mina knep är 1. Godislöfte med en vän (ska inte äta godis under 2013). 2. Vatten vid törst, läsk ibland till maten (typ på helgen). 3. Minskar brödintaget och då jag äter smörgås tar jag mindre mängd smör på och skinka/kalkon istället för ost. 4. Ibland byter jag ut pastan mot kamutvete som faktiskt är riktigt gott. 5. Ägg till frukost (som mättar bra och är nyttigt). Sen äter jag både gröt och en bit grovt bröd till. Stor frukost alltså. 6. Något mindre portioner (men absolut inga snålportioner, jag löptränar inför halvmara och behöver min energi. Men när jag inte tränar så här mycket kan jag minska lite mer på tallriken, ta lite mer grönt och mindre potatis/pasta/ris t.ex..)
Detta är knep som funkar som rutin för mig nu. Om du sätter dig och funderar på småsaker som du kan förändra i din vardag utan att det behöver vara särskilt stor uppoffring, skriv ner det på papper och försök få det att fungera, så kommer det göra lite skillnad iaf.
Kan du komma ut på promenad och kanske börja jogga så småningom är det plus i kanten. Så småningom kanske du får mersmak för träning och börjar utöka den.
Man kan lite förenklat säga att lågintensiv träning (som PW eller crosstrainer i lagom tempo) förbränner fett och högintensiv träning förbränner kalorierna du just ätit, och bryter därigenom också ner musklerna mycket mer än vad du gör med lågintensiv träning (vilket också betyder att du måste ge musklerna tid för återhämtning och möjlighet att återuppbyggas på ett helt annat sätt än vid lågintensiv träning. Det inte givetvis inte alls nödvändigt att kombinera lågintensiv träning med styrketräning, det gör man ju precis som man vill!
Om du vill ha snabbt resultat. Rent konkret vad jag tycker är bra mat på tallriken (som man kan byta annat mot) är:
2 ägg till frukost. Räcker om du inte är stor frukostätare. Svart kaffe om du dricker kaffe.
Mellanmål efter 2-3 timmar:
Keso, kesella, smoothie eller frukt om du föredrar det
Lunch ca 12-13
Pasta/potatis/ris --- byts ut mot ---> matvete, matvete, kamutvete, broccoli, blomkål (bara att ångkoka, enklare att tillaga än pasta, potatis och ris)
Kyckling/lax/köttfärs
Mellanmål vid ca 15 kanske:
Frukt, avokado, Makrill i tomatsås, sill eller frukt då
Middag 17-18
Samma som lunch
Om du blir hungrig på kvällen kan du göra en smoothie. Men försök skippa kvällsmål. Drick vatten om magen kurrar. Brukar ta några dagar att vänja sig.
Drick alltid ett glas vatten till varje mål.
Om du klarar att följa detta kommer du få resultat. Tränar du utöver det blir det ännu bättre. Att röra på sig är alltid bra, inte bara som en metod att gå ner i vikt. Det finns enbart positiva effekter av träning. Du minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar, man mår bättre psykiskt då kroppen utsöndrar endorfiner, man blir piggare, gladare m.m. Vet en man en gång som började med att promenera en mil varje dag, oavsett väder, lust, trött, sjuk, whatever. Efter ett år sprang han den rundan varje dag istället. Tror han gick ner 30-40 kg nånting. Och blev en inbiten löpare på köpet.
Elin885: så är det säkert men jag behöver inte styrketräning nu.
Nelia82: äter varken frukost eller lunch i vanliga fall :)
Bantningspiller ThermaCuts - http://track.thermacuts.se/product/ThermaCuts/?uid=2484&sid=516&pid=115&bid=advandec Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.