• LWE

Min son vägrar att krypa i gräset

När vi sätter vår lilla 12 månaders i gräset bara sitter han där man satte ner honom. Han sitter och tittar och efter en stund blir han ledsen och sträcker upp armarna. I sandlådan sitter han också helt stilla, rör bara överkroppen :) trädäcket däremot går bra, där kryper han runt. Någon som känner igen detta? Och när släppte det i såfall? Nåt man kan göra för att han ska röra sig? Vi har också för ett tag sen köpt Kavat lära-gå-skor..han vägrar att stå på fötterna när han har de skorna på sig! Vet inte riktigt vad man ska göra med det heller..? Tips mottages gärna :)

• Svar på tråden Min son vägrar att krypa i gräset
  • Elin 885

han kanske är allergisk mot gräs?
    han kanske tycker att sand är obehagligt.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • JeGn

De e nog bara lite läskigt med hur de känns :) kusinen var likadan men han vande sig under sin första sommar :)

• HannaS83

När min son va 11 månader åkte vi på solsemester och han bara grät så fort har stod barfota på sanden. Det gick dock över på ett par dagar.. Tror inte du ska oroa dig så mycket gräset är nytt och känns konstigt. Såsmåningom ska det nog gå bra. Han kanske inte gillar att bli kladdig på händerna? Av sand o gräs? Testa kanske att krypa runt med honom själv på gräset för att visa att det inte är farligt att bli lite smutsig på händerna, eller bjud in ett annat barn som gillar att krypa på gräs så kanske han blir inspirerad.?

• purple box

Gräset kanske kittlas för mycket?
    Och kavat lära-gå-skorna kanske är obekväma för honom?

• lovea01

Låt det ta sin tid. Det låter som att han tycker att det är obehagligt. Min dotter va rädd för gräset och att gå på sanden i lekparken, pinnar på marken och ja lite olika saker. Men vi lät det va så men vi förklarade att det inte va nåt farligt och visade henne att man kan gå på det och känna på det. Och detta med skorna så låter det mer som att han tycker dom är obekväma, kanske dom är för små eller för stora? Han känner kanske att han inte vågar gå i dom skorna för han känner sig osäker. Har han nyss lärt sig gå? Så kan ju det oxå vara en av anledningarna. Men jag tycker du ska låta det ta sin tid och visa honom och förklara att det inte är något farligt, försök att göra det så att det ser kul ut då brukar dom bli nyfikna men skulle han fortfarande vara rädd då så låt det vara och testa igen senare :)

• IrriteradMamma
    jacobarvedpalme skrev 2018-09-21 05:44:53 följande:

Det kan vara en psykisk störning som kallas för tvångssyndrom eller funktionsstörning eller OCD. OCD är förkortning för engelska Obsessive Compulsive Disorder. För mer information om detta se den här webbsidan: web4health.info/sv/answers/anx-ocd-menu.htm.

Men ursäkta, NEJ. Belägg för detta?

För övrigt så är tvångssyndrom och ocd samma sak.

Otroligt obildat svar.
Svar på tråden Min son vägrar att krypa i gräset