Frågor om laktosintolerans..
Vi fick veta i dag att vår treårige son KAN vara överkänslig, alltså EJ allergisk, mot mjölksocker (laktos). Detta har de funnit ut via blodprov, som togs eftersom han eksem förvärrats otroligt mycket efter att han hade magsjuka för ca två-tre månader sedan. Han testades mot gluten, kvalster, katt och mjölk.
Nu fick vi alltså veta att han KAN vara överkänslig mot mjölk och att vi därför bör utesluta eller minska mjölk. Vi kommer att utesluta det, så klart, och om det inte funkar så ska han remitteras till pricktest..
Nu undrar jag om:
1.det är vanligt att man är överkänslig mot laktos OCH mjölkprotein? Jag vet inte om det också testades.
2.Jag undrar också om det verkligen är vanligt att man får eksem överallt av något som man "bara" är överkänslig mot? Han har dessutom fått i sig små mängder eftersom vi gett havremjölk sedan han fick magsjuka eftersom man ju ska göra det, och sedan kom vi liksom inte i gång med vanlig mjölk eftersom han ju har eksem..
3.Jag har hört att laktosöverkänslighet kan gå bort?
4.Hur länge bör man utesluta mjölk innan man kan prova igen och hur provar man då?
5. Kan man baka bullar på laktosfri mjölk eller ska man köra vatten??
Tack på förhand!