• Vicky

Har ni svårt att byta miljö/bo borta/resa med era barn med aspergers?

Hej! Som rubriken lyder? Min son har inte fått ngn diagnos ännu men han blir väldigt blyg när vi går bort. Förra sommaren var vi borta en vecka (han var då 2 år och 7 mån) och han blev väldigt orolig den veckan. Iofs var det väldigt stökiga barn omkring honom och det var en tid med separation och massa nytt men ändå. Jag undrar hur ni har det och hur det funkar att resa och vad ni har för tips/knep. Ev. ska jag och hans pappa ut och flyga en kort sträcka i sommar för att se hur det går. Då har han ju båda sina tryggheter med sig (är väldigt nära oss båda). Tror att han kan bli väldigt ängslig för själva flygturen och miljöombytet förstås.

• Svar på tråden Har ni svårt att byta miljö/bo borta/resa med era barn med aspergers?
  • Strålar

Jag har ett barn som inte har diagnos men jag känner mig säker på hans problem och de finns dessutom i släkten. Har extremt svårt att byta miljö eller struktur. Om vi åker bort går det ok när vi är där även om hen blir väldigt mammig och får mkt utbrott men när vi kommer hem blir det 1000 resor värre! Det räcker med att någon bor här några dagar för att hen ska känna av förändringarna och det blir problem. Utbrott, dålig sömn och hens ideer som visar sig tydligt när hen mår dåligt. Bävar för sommaren då mkt brukar bli upp och ner när man t ex har semester :(

• Blixa

Min pojke har problem med alla situationer där han inte riktigt vet vad som väntas av honom. Kalas är liksom det värsta. :) Stå och kallprata med människor i evigheter.
    Semester har funkat bra. Fast förberedelserna är förstås viktiga även här, visa bilder på stället vi ska till, berätta vad vi planerar att göra, hur lång tid etc. Och han vill ju helst till samma ställe som vi redan varit på. :) 

• Vicky

Hej! Hur gammalt är ditt barn? Leker det andra varn? Är hen blyg?

Svar på tråden Har ni svårt att byta miljö/bo borta/resa med era barn med aspergers?