• Sötsug

Hur ska jag göra för att min 7-månaders ska somna själv?

Jag har en son på 7 månader som sovit hela natten sen han var 2 månader. Han har alltid sovit i sängen med oss men vid 6 månader började han krypa & ställa sig upp och sedan dess får han sova i sin säng så inga olyckor ska ske. Förut låg han bredvid och buffades till sömn men nu går inte det eftersom han vänder sig och kryper iväg direkt man lägger ner honom. Så nattningen just nu ser ut som så ätt jag sitter med honom och väggar han till sömn och får sedan sitta ytterligare en stund tills han sover nog hårt för att man ska kunna lägga honom i sin säng. Har prövat sätta honom i sin säng och vänta men han ställer sig upp direkt och promenerar runt kanten tills han blir leds och börjar gråta. Då står han där och gråter istället. Hur ska jag få honom att somna själv? Ryggen börjar ta stryk av denna vaggning. Vill inte använda mig av 5mm eller något annat som går ut på att barnet ska skrika/gråta sig till sömns...

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • Svar på tråden Hur ska jag göra för att min 7-månaders ska somna själv?
  • La Lola

Var sitter du då? Jag satt med Hedda i famnen i soffan o pallade upp med kuddar om det behövdes.

Testat att söva i er säng? Ligga intill.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter

Varför ska du använda 5mm? Han är i en jobbig ålder, det går över!
    Sätt dig bekvämt eller halvligg i sängen tex, och vagga bara lugnt. Du behöver ju inte sitta utan stöd, se till att ryggen får vila istället. Du kan också testa att sitta på en pilatesboll och skumpa lite, det ger väldigt mjuka rörelser och ger inte alls samma påfrestning för ryggen!

• Sötsug

Jag sitter i vår säng.

Ibland somnar han direkt, ibland tar det 1,5 timme.

Jag hade helst velat slippa vagga osv så han får somna själv i sin säng. För ofta vaknar han när man lägger ner han och är pigg länge efter den 5 minuters sömn han fått. Så det hade varit skönt om han kunde somna där medanalys jag sjunger/läser eller nått.

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • peolexa

Lägg honom när han är lugn och trött, ex. efter att du suttit en stund med honom, läst nåt för honom eller så. Om han reser sig så lägg honom ner igen och säg att det är natt och att han ska sova. Gör om detta tills han somnar. Kan bli hundra gånger... Blir han ledsen så ta upp honom, sitt med honom tills han lugnat sig och lägg honom sedan igen.

• La Lola
    Sötsug skrev 2013-05-11 21:02:13 följande:
    Jag sitter i vår säng.

Ibland somnar han direkt, ibland tar det 1,5 timme.

Jag hade helst velat slippa vagga osv så han får somna själv i sin säng. För ofta vaknar han när man lägger ner han och är pigg länge efter den 5 minuters sömn han fått. Så det hade varit skönt om han kunde somna där medanalys jag sjunger/läser eller nått.
    Men är han verkligen trött då om det tar så länge?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jkpg Deluxe

Hur många timmar brukar han vara vaken innan läggdags? 
    Jag sitter också i vår säng, med dottern (15 mån) i famnen men jag behöver inte vagga henne längre (gjorde det förut då hon var mindre/lättare) utan nu räcker det med att jag sjunger lite... 

• Emmyl

Låt honom gå runt, och när han blir ledsen, prova att lägga honom då och buffa honom, och reser han sig, lägg honom igen. Är han fortfarnade ledsen, trösta honom, prova och lägg honom igen, första natten kanske man får göra det många gånger, men det går ju oftast bättre och bättre.

• Rebecca1

Min 8 månaders sover med mig i vår säng och ställer sig, kryper eller sätter sig upp så fort hon får chansen det minskar dock nu då hon börjar första att det inte är någon ide då det är sovdags. Jag lägger henne vid 19.30-tiden, läser bok, efter boken vill hon upp men jag bara lägger ner henne och säger lugnt och fint att nu ska vi sova, inte leka. Brukar få göra det några ggr. Tillslut slutar hon ställa sig och ligger ner och grejar med napparna, det får hon göra tills hon somnar. Jag ligger bredvid hela tiden. Hon är en sån som aldrig vill ligga still, direkt när hon vaknar, på morgonen eller när hon sover i vagnen på dan så sätter hon sig upp på en sekund. Har lagt en madrass på golvet på hennes sida av sängen efterrsom hon alltid vaknar innan mig och direkt börjar krypa runt överallt.

• frökenelisabeth

När vår son började bli mer mobil så lade vi en madrass på golvet och så fick han sova där. Då var det enkelt att natta, jag ammade honom till sömns. Runt elva månader fungerade det inte längre, han kom inte till ro på madrassen utan härjade runt i garderober, lådor osv... så nu har vi också börjat natta honom i spjälsängen. Går runt med honom tills han somnar, jag ammar när jag nattar, om sambon nattar så går han bara runt och sjunger. Men förstår att det kan bli jobbigt för ryggen. Man får prova sig fram till något som funkar!

• Christi38

Varför är det så viktigt att jan somnar själv då? Det kommer, han är väl inte "där" än just nu. Han vill ha tryggheten av sin mamma/pappa. Jag hade nog fortsatt vagga honom i famnen för att efter ett tag lägga honom utmed mig så han känner kroppsvärmen, därefter flytta bort mig. Steg för steg, långsamt :)

.

Svar på tråden Hur ska jag göra för att min 7-månaders ska somna själv?