• Nicolew

ni som ammar + ger ersättning - hur mycket?

Eftersom min amning inte kom igång som jag hoppats ger jag även tillägg, men eftersom min bebis haft så svårt att gå upp i vikt så är jag rädd att jag inte ger rätt mängd. Han är 5 veckor nu och åtminstone tre gånger om dagen får han en flaska med 90 ml efter att jag ammat 10-15 min på varje bröst. Ibland orkar han allt (och tom vill ha mer) och ibland dricker han bara 40 ml och lämnar resten. Sjukt dyrt i längden när han lämnar. 

Nu till frågan; hur mycket ger ni era barn som också ammas? Ger ni tills de är mätta eller har ni en speciell mängd beroende på ålder? Det är ju så svårt när man inte vet vad de får i sig från bröstet!  

• Svar på tråden ni som ammar + ger ersättning - hur mycket?
  • Malima

Jag gav tills sonen var mätt och inte ville ha mer! Det var väldigt olika i början men jämnade ut sig sen tyckte jag!

• Ramborg

Jag ammade och gav sedan tills hon inte ville ha mera. Det blev ofta en skvätt över som man fick slänga.

Om du tycker det är dyrt med 3-4 cl ersättning, vänta bara tills de ska börja äta riktig mat som de bara kladdar runt med utan att få i sig...

42.
  • MedLitenAlien

Jag har alltid haft problem med amningen, ändå har jag inte slutat försöka (min är snart 7 mån)
    Började ge henne ersättning ung. där vid 5v ålder.
    Jag sket fullständigt i om de blev över i flaskan! Vilket det blev många gånger.
    Jag gjorde ALLTID 120ml. Mitt resonemang var: Jag har gjort tillräckligt med mat, är hon hungrig så äter hon tills hon inte vill ha mer, eller så äter hon tills det är slut och är mer mätt och belåten än vad jag kunde ge henne via amning.

Tycker du att det blir dyrt i längden att slänga maten... Vänta tills din bebis ska äta "mer" och du får köpa två-tre paket i månaden.

Du ska inte begränsa maten för lillen i början, på så sätt lär du dig hur mycket han/Hon vill ha och blir mätt av och kan i slutändan göra en såpass stor flaska med rätt mått utan att behöva slänga.

Jag lärde mig fort efter att jag gjorde 120 till min. Det var vad hon behövde. Varken mer eller mindre då.
    hon går upp i vikt jätte bra också. Vilket hon inte gjorde riktigt när jag förssökte amma henne.

• tomsfru

jag pumpade ur mina bröst en morgon och såg hur mycket jag fick ut gånger sex (antalet gånger per dygn hon får mat) . Jag tillsatte sedan resterande mängd som saknades upp till 800 delat på sex som är så mycket som min 3-månaders ska ha per dygn. det har gått bra med viktökning efter det, hon har ökat runt 150 i veckan

Svar på tråden ni som ammar + ger ersättning - hur mycket?