konichiwa skrev 2013-05-28 20:03:39 följande:
Min son är 2,5 och han ska få ett syskon om ett halvår, när han är 3 år. Hade hellre haft lite längre men nu blev det som det blev. Hade inte velat ha en bebis när min son var 2 år, han var i sin värsta "springa iväg" fas och stannade inte när jag ropade utan bara fortsatte och det har han kommit över nu.
Nu förstår han mer och man kan resonera lite, hoppas på att han ska hinna utvecklas en bit till det närmsta halvåret. Vi hade bestämt att ha minst 3 år emellan och det kommer det att bli precis :) Vi blev dock lite förvånade när jag blev gravid efter ett par veckor eftersom att det tog nästan 2 år med första :) Så nu är jag nervös, min lilla plutt känns fortfarande liten...
Jag har två flickor med 22 månaders mellanrum. Det finns för och nackdelar med det. Nackdelarna är som Konichiwa beskriver ovan. En tvååring kan du i princip inte resonera med, min äldsta tjej sprang också iväg i den åldern och var väldigt trotsig. Jag behövde ha en stor syskonvagn och det blev mycket bärande mest på lilla bebisen men även på min 2 åring då hon blev väldigt krävande. Det var tungt att vara gravid och ha ett barn under 2 år som dessutom var väldigt aktivt, jag fick jämt springa runt och "jaga" henne för att hon inte skulle riva huset.
Fördelarna: Hon var inte mycket svartsjuk alls (som många andra också påpekat när det är 2 år emellan), de leker och har lekt väldigt fint i hop sedan lilltjejen var ca 6 månader.
Jag tror att jag kommer att vilja ha fler barn i framtiden men då tänker jag vänta till min yngsta är minst 3 år när bebisen föds.