• Anonym (Lång/kort)

Vad avgör långt eller kort protokoll?

Precis som rubriken lyder undrar jag vad det är som avgör huruvida man får göra den långa eller korta varianten vid IVF. Jag och min sambo ska snart påbörja vår IVF-resa och jag känner mig lite förvirrad. Har jag förstått rätt om det är så att man gör det långa protokollet om man har problem med ägglossningen? I så fall kommer en följdfråga, hur vet man om man har problem med ägglossningen? Kollas det upp innan man börjar spruta/spraya?

Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare :) 

• Svar på tråden Vad avgör långt eller kort protokoll?
  • slamkrypare

Jo, jag är övertygad om att den har undersökts! Redan vid det första samtalet fick du säkert frågan om du har regelbunden mens, har du inte det? Sen tog du väl blodprover på dag 3 och 21 i cykeln? Och ett vul måste du väl ha gjort? Det är nog bara så att dina provsvar inte visade några avvikelser, då finns det ingen anledning att göra något mer. Eller jag vet inte vad ner man skulle göra, det är så en ägglossningsundersökning går till. Visar det avvikelser får man medicinera för att försöka rätta till det och sen ta nya blodprover.
    Och som Anonym (X) skriver, vid IVF sätts ju de egna hormonerna åt sidan och kroppen styrs med läkemedel istället. Det enda man gör inför behandlingsstart är att synka ihop den egna cykeln (om man har en sådan) med klinikens kalender för att passa in äggplocket till en vardag.

• Anonym (Lång/kort)
    slamkrypare skrev 2013-05-14 00:24:36 följande:
    Jo, jag är övertygad om att den har undersökts! Redan vid det första samtalet fick du säkert frågan om du har regelbunden mens, har du inte det? Sen tog du väl blodprover på dag 3 och 21 i cykeln? Och ett vul måste du väl ha gjort? Det är nog bara så att dina provsvar inte visade några avvikelser, då finns det ingen anledning att göra något mer. Eller jag vet inte vad ner man skulle göra, det är så en ägglossningsundersökning går till. Visar det avvikelser får man medicinera för att försöka rätta till det och sen ta nya blodprover.
    Och som Anonym (X) skriver, vid IVF sätts ju de egna hormonerna åt sidan och kroppen styrs med läkemedel istället. Det enda man gör inför behandlingsstart är att synka ihop den egna cykeln (om man har en sådan) med klinikens kalender för att passa in äggplocket till en vardag.
    Vad dum jag känner mig. Det är klart jag tog blodproverna, har nog bara inte fått det så bra förklarat för mig varför.  Regelbunden mens har jag och eftersom ingen sa något om blodproven så antar jag att det var bra?

Tack för bra förklaring, nu är jag med på banan igen!  
  • slamkrypare
    Anonym (Lång/kort) skrev 2013-05-14 10:38:08 följande:
    Vad dum jag känner mig. Det är klart jag tog blodproverna, har nog bara inte fått det så bra förklarat för mig varför.  Regelbunden mens har jag och eftersom ingen sa något om blodproven så antar jag att det var bra?

Tack för bra förklaring, nu är jag med på banan igen!  
    Hehe, ja man känner sig som en försökskanin emellanåt när man blir stucken hit och dit och de vrider och vänder och gör alla möjliga undersökningar men glömmer bort att förklara vad de riktigt håller på med   Jag var säkert en urjobbig patient som hela tiden frågade varför de gjorde si och så, vad de letade efter, vad händer om det är bra/dåligt osv, men jag är ju så nyfiken och lite av ett kontrollfreak så jag ville kolla upp mina alternativ så tidigt som möjligt

När ska ni köra igång, hinner ni innan sommaren?
  • Anonym (Lång/kort)
    slamkrypare skrev 2013-05-14 11:36:24 följande:
    Hehe, ja man känner sig som en försökskanin emellanåt när man blir stucken hit och dit och de vrider och vänder och gör alla möjliga undersökningar men glömmer bort att förklara vad de riktigt håller på med   Jag var säkert en urjobbig patient som hela tiden frågade varför de gjorde si och så, vad de letade efter, vad händer om det är bra/dåligt osv, men jag är ju så nyfiken och lite av ett kontrollfreak så jag ville kolla upp mina alternativ så tidigt som möjligt

När ska ni köra igång, hinner ni innan sommaren?
    Haha och jag var tvärtom. Kände mig så liten i allt och helt överkörd av doktorer som inte förklarade någonting alls nästan. Har läst mig till det mesta själv, men det blir så mycket att ta in! Har hoppat runt så mycket också, både för pg av missfall, dåliga läkare och 2 utredningar så blandar ihop allt Flört

Vi ska dit nästa fredag. Har fått tid både för infomöte och den praktiska genomgången samma dag för att hinna med allt innan sommaren. Det var därför jag blev lite fundersam kring lång och kort, blir det långa så hinns det ju troligen inte. Men sköterskan jag pratade med på telefonen trodde vi skulle hinna. 
  • Anonym (Passar på)
    slamkrypare skrev 2013-05-13 10:58:19 följande:
    Hmm... På dina frågor låter det som att ni inte ens har gjort en utredning än, stämmer det? I så fall behöver du inte börja fundera på dessa saker ännu   Det är väl inte ens säkert att ni behöver IVF, det kan ju vara något annat som är lätt att åtgärda.

Men för att svara på dina frågor...

Under en normal fertilitetsutredning är ju ägglossningen en av de saker man undersöker mest noggrant. Det gör man med vaginalt ultraljud och blodprover vid flera tillfällen under cykeln. Visar sig något vara fel på ägglossningen försöker man om det är möjligt (och det är det oftast) åtgärda detta på andra sätt innan man går vidare till IVF. Så det har man väldigt god koll på innan man kommer så långt som till att börja spruta inför IVF.

Ang lång eller kort metod vid IVF.
    Vad man väljer verkar bero mest på klinikens rutiner. De flesta har väl som standard gått över till korta metoden nu för tiden. Den går snabbare vilket betyder att man kan ta in fler patienter, den är mindre påfrestande för kroppen och framför allt är den billigare då det är färre undersökningar och färre läkemedel som används. I de fall som inget fel har hittats på ägglossningen, eller om man har en ägglossningsstörning som ändå är lättstimulerad (tex många fall av PCO-s) funkar den korta oftast alldeles utmärkt..
    Det långa protokollet kan vara bättre om man har dålig äggreserv eller dålig äggkvalitet. Tillväxten går lite långsammare vilket ger äggen bättre chanser att bli bra, snabb tillväxt kan ge många ägg men av sämre kvalitet.
    Men som allt annat så är det individuellt hur man reagerar på behandling även om diagnosen är lika. Ofta provar man den korta först, om det inte finns en tydlig anledning till att göra den långa. Får man väldigt dåligt resultat så kanske man provar den långa nästa gång, eller tvärtom om man börjar med den långa metoden och går över till den korta sen.
    Du som verkar ha koll, det skulle vara jättesnällt om du kunde förklara några saker för mig:

- Om man har vanlig ÄL, börjar spraya suprecur på CD 21, sedan vänta på blödning osv, sedan ta sprutor (puregon/menopur) i ca 10 dar - två veckor innan ÄL-spruta, är det korta eller långa protokollet?

- Om man har normal ÄL, högt AMH men absolut inte PCO/PCOS, och är lättstimulerad (överstimulerad 2 ggr med ovanstående metod), vilket protokoll borde man köra för att slippa bli överstimulerad?
  • slamkrypare
    Anonym (Passar på) skrev 2013-05-19 14:43:23 följande:
    Du som verkar ha koll, det skulle vara jättesnällt om du kunde förklara några saker för mig:

- Om man har vanlig ÄL, börjar spraya suprecur på CD 21, sedan vänta på blödning osv, sedan ta sprutor (puregon/menopur) i ca 10 dar - två veckor innan ÄL-spruta, är det korta eller långa protokollet?

- Om man har normal ÄL, högt AMH men absolut inte PCO/PCOS, och är lättstimulerad (överstimulerad 2 ggr med ovanstående metod), vilket protokoll borde man köra för att slippa bli överstimulerad?
    Nedreglering med nässpray är det som kallas långa metoden. Med korta gör man ingen nedreglering utan går direkt på sprutorna, men kombinerar istället med ytterligare en sorts spruta de sista 4-5 dagarna.

Din andra fråga kan jag inte svara på. Har själv bara gjort korta metoden så jag kan egentligen inte så mycket om hur den långa fungerar. Någonstans i bakhuvudet känns det dock som att jag har hört att det är lättare att bli överstimulerad med korta metoden, så det kanske är dumt för dig att byta. Har man tendens att bli överstimulerad så kan man nog bli det oavsett metod, det enda sättet att försöka skydda sig mot det är väl att ha tätare kontroller och använda en mycket låg dos av tillväxtsstimulering. Kanske om det kan funka med en längre nedreglering, eller är det tvärtom att man nedreglerar längre om man är svårstimulerad? (hmm, ja som du ser så gissar jag bara nu )
    Men jag tycker att du ska ta en diskussion med läkaren om alternativ och att ev förändra behandlingen och inte köra exakt samma visa en gång till. Kanske byta läkemedel, för vissa kan resultatet skilja sig om man tex använder Gonal-f istället för Menopur.
  • Anonym (Passar på)
    slamkrypare skrev 2013-05-20 14:32:47 följande:
    Nedreglering med nässpray är det som kallas långa metoden. Med korta gör man ingen nedreglering utan går direkt på sprutorna, men kombinerar istället med ytterligare en sorts spruta de sista 4-5 dagarna.

Din andra fråga kan jag inte svara på. Har själv bara gjort korta metoden så jag kan egentligen inte så mycket om hur den långa fungerar. Någonstans i bakhuvudet känns det dock som att jag har hört att det är lättare att bli överstimulerad med korta metoden, så det kanske är dumt för dig att byta. Har man tendens att bli överstimulerad så kan man nog bli det oavsett metod, det enda sättet att försöka skydda sig mot det är väl att ha tätare kontroller och använda en mycket låg dos av tillväxtsstimulering. Kanske om det kan funka med en längre nedreglering, eller är det tvärtom att man nedreglerar längre om man är svårstimulerad? (hmm, ja som du ser så gissar jag bara nu )
    Men jag tycker att du ska ta en diskussion med läkaren om alternativ och att ev förändra behandlingen och inte köra exakt samma visa en gång till. Kanske byta läkemedel, för vissa kan resultatet skilja sig om man tex använder Gonal-f istället för Menopur.
    Tack för svar! Bra att veta att man gjort långa metoden.

Jag tror inte att längden på tiden som nedreglerad är viktig, när man väl är nere på noll. Sist fick jag vänta en vecka extra eftersom de inte hade tid med oss när det var tänkt. Blev ändå överstimulerad.

Jag har förstått att det kan vara själva ägglossningssprutan som gör att man blir överstimulerad, fast för mig har det bildats väldigt många ägg redan innan det så jag vet inte. Nu senast sa läkaren att vi kan använda ett annat protokoll nästa gång, men inte vilket. Jag blev dock gravid och är nu i vecka 13, fortfarande med svullen mage efter ivf:en! Hoppas det ska gå över så jag får ha en normal graviditet om någon månad. Nästa gång (om detta går illa eller när vi vill ha fler barn) så kommer jag gå privat. Hoppas det ska finnas mer möjligheter att ställa frågor och diskutera då.
  • Anonym (Undrande fialotta)

Det där med att det slltid undrr en utredning tad prover särskilda dagar under cykeln stämmer inte alltid. Jag går på Nordic IVF center i Göteborg och där gjordes det inte. Kan det vara så att jag kan ha fel på det, även om jag har regelbunden mens, har testat länge med ÄL-tester och får positivt på dom 14 dagar innan mens. Kan tillägga att jag precis hade haft ägglossning när jag var där, kanske såg läkaren att allt såg bra ut? Eller fuskade de och ville komma billigare/enklare undan och få oss att betala för IVF?

Råkade snubbla in här igen och insåg att jag inte hade fått något svar på min fråga. Någon som vet?

• Anonym (Passar på)
    Anonym (Undrande fialotta) skrev 2013-09-02 20:07:24 följande:
    Det där med att det slltid undrr en utredning tad prover särskilda dagar under cykeln stämmer inte alltid. Jag går på Nordic IVF center i Göteborg och där gjordes det inte. Kan det vara så att jag kan ha fel på det, även om jag har regelbunden mens, har testat länge med ÄL-tester och får positivt på dom 14 dagar innan mens. Kan tillägga att jag precis hade haft ägglossning när jag var där, kanske såg läkaren att allt såg bra ut? Eller fuskade de och ville komma billigare/enklare undan och få oss att betala för IVF?
    Men togs det något blodprov?
    Anonym (Passar på) skrev 2013-09-28 09:14:28 följande:
    Men togs det något blodprov?

Ja, vid ett tillfälle. Då tog de flera prover, vilka har jag inte helt koll på men i alla fall TSH och AMH
  • Anonym (Passar på)
    Anonym (Undrande fialotta) skrev 2013-09-28 09:41:25 följande:

Ja, vid ett tillfälle. Då tog de flera prover, vilka har jag inte helt koll på men i alla fall TSH och AMH
    Om de tog proverna några dagar efter ÄL så var säkert ett av proven för att bekräfta att du haft ÄL.

Jag tror det är rätt ovanligt att man har normala äggstockar och regelbunden ÄL (enligt stickor) men inte ägglossar. Så du behöver säkert inte va orolig.
  • Anonym (Passar på)
    Anonym (Passar på) skrev 2013-09-28 12:08:46 följande:
    Om de tog proverna några dagar efter ÄL så var säkert ett av proven för att bekräfta att du haft ÄL.

Jag tror det är rätt ovanligt att man har normala äggstockar och regelbunden ÄL (enligt stickor) men inte ägglossar. Så du behöver säkert inte va orolig.
    Kan tillägga att jag bytte klinik mellan utredningen och IVF pga flytt. På den andra kliniken konstaterade de (efter att ha läst min journal) att klinik 1 aldrig hade testat mitt AMH. Lite irriterande, man kan tydligen inte lita på att de gör utredningarna likadant.
    Anonym (Passar på) skrev 2013-09-28 12:11:15 följande:
    Kan tillägga att jag bytte klinik mellan utredningen och IVF pga flytt. På den andra kliniken konstaterade de (efter att ha läst min journal) att klinik 1 aldrig hade testat mitt AMH. Lite irriterande, man kan tydligen inte lita på att de gör utredningarna likadant.

Många kliniker kollar inte AMH. Inte ens Sahlgrenska gör det, så med tanke på det så var AMH något jag fick betala extra för.
  • Anonym (ll)

Hur gick det sen ts??? *nyfiken*

• Anonym (Lång/kort)
    Anonym (ll) skrev 2013-10-15 18:49:55 följande:
    Hur gick det sen ts??? *nyfiken*
    Det gick bra tack! Är i vecka 21 nu :)
  • Anonym (ll)
    Anonym (Lång/kort) skrev 2013-10-15 21:14:28 följande:
    Det gick bra tack! Är i vecka 21 nu :)
    Grattis
  • Anonym (Ruvarpodden)

Hej!

Jag och min vän har gått igenom ivf och har nu startat en podd i ämnet. Vet inte hur ni känner men vi mådde skit under vår tid och tycker att det saknas forum där vi fritt kan prata om våra känslor och upplevelser.

Vi pratar om allt från spökstreck, ägguttag, dumma kommentarer fr ovetande personer och symptom.

Första avsnittet ligger ute nu o vi hoppas verkligen att podden kan vara en stöttning för någon av er där ute.

RUVARPODDEN - nya avsnitt varje torsdag

Svar på tråden Vad avgör långt eller kort protokoll?