20 månaders kille vill nästan bara äta gröt och, kex...
Jag har en liten kille som snart blir 20 månader. Ända sedan vi började med smakportioner har han varit väldigt svårflörtad. Men det känns som att det bara blir värre och värre. Det finns i stort sett inget annat än kex som han går med på att äta på egen hand. Nyligen fick vi honom till att smaka kex med smör på vilket var lite av en sensation. Det finns några få saker som han går med på att äta men då måste man mata honom. Ger man honom bara en sked så sitter han bara och leker med maten, ingenting hamnar i munnen. Han tycker om gröt och han tycker om de flesta typer av fruktmos men detta måste man som sagt mata honom med. I övrigt har jag två varma rätter (spaghetti och köttförsås på burk samt en lasagne som jag gör själv) som han går med på att äta. Tidigare fanns det fler rätter han åt men de har minskat på sistone. Men nu har han börjat krångla med köttfärsen också. Han spottar ut det mesta och helt plötsligt tycker han visst inte om morotstärningarna som är där i.
Han har aldrig ätit en bit frukt själv (bara mos), aldrig en korvbit, en köttbulle, en macka eller en bit pasta. Han totalvägrar. Jag vet inte vad jag ska göra för att bryta detta mönster. Och nu när han börjar krångla med köttfärsen så vet jag snart inte vad jag ska ge honom längre! Jag brukar mata honom till lunch och sen vid middagen brukar vi bara lägga upp lite av det vi äter på en tallrik och sen ignorera honom och inte lägga någon värdering i huruvida han äter eller inte. Så har vi försökt göra i en månad nu men han har inte stoppat en smula i munnen en enda gång!
Han har en tvillingbror som också är lite av en matkrånglare men inte lika illa. Vi träffade en dietist för ett tag sedan i samband med att vi upptäckte att hans bror är äggallergiker. Då tog jag upp problemet och hon sa bara att han har neofobi (rädd för ny mat), att det är väldigt vanligt och inte mycket att göra åt..
Är det någon annan som har liknande problem? Hur gör ni? Någon som har ett barn som var så här; när blev det lättare??
Det är inget akut problem, han växer fint och är en glad kille. Han får ju i sig tillräckligt i och med att vi matar och håller på. Men han börjar bli stor nu och jag får erkänna att jag är trött på att mata honom med köttfärs som han spottar ut... Och nu på våren och vi gör dagsutflykter får han leva på kex och fruktslurpies hela dagen om jag inte kan värma en burk köttfärssås nånstans...