• Hewa86

2-årig son som inte vill sova på kvällen! vad göra?

Har en helt underbar 2-årig son som från att ha sovit mest hela nätterna i två års tid, nu inte vill gå och lägga sig. Han går alltid och lägger sig ungefär samma tid varje kväll, vid 19.00-19.30. Brukar läsa en saga för honom och sen har han alltid somnat på en gång, men inte nu! Nu kliver han upp och springer ut från rummet sitt säkert 10-15 gånger per kväll! Detta håller alltså på i en till två timmar. Han har även senaste veckorna börjat tjata om att han är törstig när han lagt sig och detta fortsätter de närmsta två timmarna även fast han får vatten varje gång han ber om det. Detta har nu gått så långt att det Varberg kväll slutar med att vi blir osams, han skriver, bråkar och gnäller. Jag blir arg och stressad då jag vet att han behöver sova för han ska upp tidigt nästa morgon. Det händer även att han vaknar på nätterna, är törstig och så cirkusen igång igen nån timme vid typ 3-4 på natten! Hur ska vi göra?vad här ni för tips på hur vi kan undvina att bli osams varje kväll och natt. Känns som att visar provat det mesta, men natten bli ändå en natt utan tillräckligt med sömn!

• Svar på tråden 2-årig son som inte vill sova på kvällen! vad göra?
  • Kerubmamman

Sover han nån gång under dagen?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Clotilda

Har samma problem här. Plus att sonen har börjat gå upp klockan fem på morgonen vilket gör att han inte orkar med dagen. Hänger på i hopp om råd.

• narie24

Vår dotter som hela nätterna fram till ca 2,5. Då började läggningarna krångla. Hon sprang upp, man bäddade ner, upp igen, bråk o skrik. Det var så tråkigt att bli osams var o varannan kväll. Vi började med att sitta hos henne tills hon somnade. Det funkade bra ett tag. Sen började hon Komma upp till våran säng på natten. Och så ser det ut fortfarande idag (hon är 4,5 år).

Så inga råd tyvärr....:(. Han kanske behöver mer närhet?

• hymafr

Om han fortfarande sover på dagen så sluta med det.

Har ni gjort någon förändring? Kanske börjat ge honom annan mat på kvällen? En del barn är väldigt sockerkänsliga så t ex yoghurt kan få dem att vara vakna flera timmar extra.

Har ni kollat upp honom så att han inte har diabetes? Att dricka väldigt mycket extra kan vara tecken på det. Man behöver inte dricka litervis utan det kan räcka med att dricka väldigt ofta.

Om allt är ok så kanske ni ska prova att ligga hos honom eller somna honom i er säng?     

• Hewa86

Han sov 1.5 timme på dagen men vi har nu dragit ner till en timme för att se om det är de som gör att han inte vill sova, men det är ingen skillnad!

Han har slutat druckit välling både på kvällen och på morgonen, äter smörgås och dricker mjölk istället, det är han själv som har valt de.
    Han vill inte sova i vår säng, provat de! Ibland vill han att man sitter bredvid honom när han ska sova, men han säger efter ett tag att man ska gå, vi gör då de men efter ett tag kommer han upp igen och det är bara att börja om!

Kan det vara diabetes fast det bara är på kvällen som han tjatar om att han vill ha något att dricka?! För oftast tar han bara en klunk om ens de.

Är så tråkigt att vi ska behöva bli osams varje kväll, de tär både på han och på mammahjärtat!

• Kerubmamman

Har ni provat lägga honom senare då? 

• Breakdown

Jag har inga konkreta tips men jag vet att jag alltid bad om vatten när jag var yngre, för att slippa sova! Min mamma slutade ge mig och efter ett tag blev jag lättare att lägga! :)

• Ramborg

Prova ändra nåt i nattningsrutinen. Tex brukar man bli sömnig av ett varmt bad. Och varm mjölk till smörgåsen kanske.

42.
  • Hewa86

Vi har provat att lägga honom senare, men det är samma visa!
    Den senaste veckan har han kommit i säng först när klockan varit efter 20.00 vilket jag tycker är alldeles för sent när han ska upp vid 06.00 på morgonen för att hinna i tid till dagis. För lägger han sig kl 20 blir ju klockan närmare 10 innan han somnar!

Men ikväll har vi haft turen att han bara klivit upp en gång, och somnade innan 20.00 =D
    Så jag hoppas att han nu sover hela natten och inte vaknar om någon timme och det ska bli skrik och bråk då!

• Natulcien

Vår son började få svårt att somna på kvällarna runt 2 års ålder. Så vi plockade bort dagsvilan helt. Då funkade det bättre igen.

Sen ang. att han springer upp och ni måste lägga tillbaka... Hur funkar det om ni, helt enkelt, ligger kvar bredvid honom tills han somnar?

• Kerubmamman
    Hewa86 skrev 2013-05-13 20:27:03 följande:
    Vi har provat att lägga honom senare, men det är samma visa!
    Den senaste veckan har han kommit i säng först när klockan varit efter 20.00 vilket jag tycker är alldeles för sent när han ska upp vid 06.00 på morgonen för att hinna i tid till dagis. För lägger han sig kl 20 blir ju klockan närmare 10 innan han somnar!

Men ikväll har vi haft turen att han bara klivit upp en gång, och somnade innan 20.00 =D
    Så jag hoppas att han nu sover hela natten och inte vaknar om någon timme och det ska bli skrik och bråk då!
    Fast alla har olika behov av sömn. Min yngre son sov 8-9 timmar per dygn i  den åldern. 
    Jag gissar att sovstunden på dagen är den största boven. Men övergångsperioden är jättejobbig och det tar tid innan en ny rytm har kommit i balans.  
  • Hewa86

Han vill inte att vi ligger bredvid honom i hans säng när han ska sova, och ligga i vår säng går inte heller!
    Han är jättebestämd med att han ska sova själv i sin säng.
    Vi provar att sitta bredvid honom antingen på golvet eller på en stol men efter ett tag säger han åt oss att gå ut för då vill han sova, men de dröjer bara ett tag så är han uppe igen.

• Poison82

Sluta ge honom vatten, det där är enbart hans sätt att få vara uppe längre. Tjafsa inte med honom, säg bara att det är dags att sova och lägg honom. Upprepa samma om och om igen. Bli inte irriterad utan bara lägg tillbaka och säg dags att sova. Lite nanny fasoner över det hela men det funkade väldigt bra hos oss i alla fall för vi blev ju tråkiga

• syntharen

Jag tror att det är en fas, 2 åringar testar ju gärna gränser och dom är ju extremt uthålliga. Gäller nog bara vara konsekvent och lägga tillbaka honom i sängen utan alltför mycket tjafs, gå ut och göra om allt igen. En dag går det över, inte så mycket hjälp nu men så är det. 

• milli79

Kanske dax att sluta sova på dagen. Vår dotter slutade med det innan hon var 2. Och de få gånger hon råkar somna på dagis så somnar hon inte förrän 21.30 på kvällen.

• HWR

Min äldsta dotter var också sån under 2,5-års åldern. Då drog vi ner sovtiden på dagis till 20 minuter. Nån månad senare slutade hon helt sova på dagen och somnar som en stock mellan 19-19.30.

Min yngsta är 22 månader och har börjat bli svår att natta. Så idag pratade jag med dagis om att dra ner sovtiden för henne också men till ca en timme (hon sover annars 2-3 timmar på dagen, har alltid haft stort sovbehov) Men nu verkar hon inte ha lika stort behov längre. 
    Så jag hoppas att det ska gå bättre nu. 

• Hewa86

Tack för alla tips!

Har nu provat att dra ner sovningen på dagen till 30 min och det fungerar faktiskt bättre =) Fortfarande en del spring upp och ner, men inte alls som förut!
    Kom på att han dragit ner på vällingdrickandet så att det är nog där boven i dramat ligger när det gäller allt vatten han vill dricka!

Svar på tråden 2-årig son som inte vill sova på kvällen! vad göra?