• pluvdo

Vet ibland inte hur jag skall hantera sonen.

Nu har jag flera situationer jag vill ta upp här tids nog, men nu hinner jag bara med en som jag funnit jobbig på sistone.

Sonen bor hos mig, men hälsar på sin pappa någon gång per månad. Tidigare så har det gått bra och sonen har inte varit ledsen eller så när han varit ifrån sin pappa, men efter de senaste två eller tre gångerna så har han börjat gråta efter sin pappa då och då. Igår kom han hem efter en vecka hos sin pappa och då fick han bada. När det blev dags att gå upp ur badet så började han gråta efter sin pappa, när jag skulle borsta tänderna på honom så började han gråta efter sin pappa, när han ville ha yoghurt efter tandborstningen och jag sade nej så började han gråta efter sin pappa, när han inte fick se på film utan istället skulle gå och lägga sig så började han gråta efter sin pappa och så vidare. Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera det. Skall jag bara hålla om honom och vänta ut det? Skall jag prata med honom om varför han inte kan träffa sin pappa nu? Skall jag prata med honom om något helt annat för att distrahera honom? Det är så svårt. För jag vet ju inte heller ifall det verkligen är så att han är ledsen eller om det bara är att han försöker manipulera mig till att få som han vill. Eftersom han bara börjar gråta efter sin pappa när han måste göra sådant som han inte vill.

Så kan jag inte låta bli att känna mig lite hatad. Så vitt jag vet så gråter han inte efter mig när han är hos sin pappa, så varför gråter han efter sin pappa när han är hos mig? :(

• Svar på tråden Vet ibland inte hur jag skall hantera sonen.
  • hymafr

Låter som om du har svaret själv.

Han är hos mamma - där det är ordning och reda - och då gråter han när han inte får som han vill.
    Förmodligen finns det inga eller väldigt få regler hos pappan.

Jag har en kompis (en pappa) som lät sin son sitta PÅ bordet och äta bara för att sonen ville det etc...    

• skogsvitter

Hur gammal är han? Prata med pappan om vilka ev regler som finns och försök kommunicera kring gemensamma riktlinjer så att ramarna i varje fall i huvudsak ser likadana ut på båda ställena!

• maggank

Kan det inte vara att det blir så konstigt för honom att träffa sin pappa så sällan? Det känns som att det blir en sån stor omställning från att vara van vid din trygghet till att sedan träffa pappan, bryta upp med honom och veta att det kommer ta lång tid innan han träffar honom igen?

Jag tror i alla fall att du gör rätt i som står fast vid dina beslut, kan tänka mig att han testar dig lite. När jag var barn försökte jag alltid ge mina föräldrar skuldkänslor för att få som jag ville. Ta inte åt dig, trots att det gör ont.

• I969

Glöm bara inte bort att det du gör inte är "hemskt" bara för att det är annorlunda hos pappa, mest troligt kommer ni att ha olika rutiner. Fall heller inte för frestelsen att när du får nog säga JA MEN GÅ OCH BO HOS PAPPA DÅ!!! (Inte för att jag tror att du skulle göra det men min mamma gjorde det och det kändes fruktansvärt). Annars tycker jag att det låter som att du tänker rätt, håll bara om lite och säg att du förstår, sen prata om nåt annat... Hur gammal är han?

• pluvdo

Så vitt jag vet, baserat på vad pappan sagt, så har han inte slappare regler där överlag än jag har här. Men det vet jag ju inte med all säkerhet.

Jag försöker vara konsekvent så när jag sagt något är det det som gäller. Men det är så svårt att hantera det när han börjar gråta efter sin pappa. Vet inte om jag skall trösta (krama, klappa, säga att jag förstår), förklara (gång på gång på gång varför han inte kan träffa sin pappa när som helst eller ignorera?

Visst ses de alltför sällan. Problemet är att han bor i Skåne och vi i Göteborg. Jag har försörjningsstöd och får en enkelresa till Skåne betald per månad, pappan har studielån. För att de skall få umgås tillsammans utan mig så brukar pappan, när han är ledig mer än en helg, åka hit, hämta sonen och ta med honom till Skåne och sedan tillbaka hit igen. Vilket kostar över 1000 kronor. Så som det är nu så är det svårt för dem att ses oftare.

• pluvdo
    I969 skrev 2013-05-13 19:15:45 följande:
    Glöm bara inte bort att det du gör inte är "hemskt" bara för att det är annorlunda hos pappa, mest troligt kommer ni att ha olika rutiner. Fall heller inte för frestelsen att när du får nog säga JA MEN GÅ OCH BO HOS PAPPA DÅ!!! (Inte för att jag tror att du skulle göra det men min mamma gjorde det och det kändes fruktansvärt). Annars tycker jag att det låter som att du tänker rätt, håll bara om lite och säg att du förstår, sen prata om nåt annat... Hur gammal är han?

Han är tre. Igår var jag faktisk lite hemsk. Han sade att han ville att pappa skulle sova hos honom och då sade jag att det inte går utan att han får sova hos mig istället. Då sade han att han inte ville det, så jag sade att "Nähä, då går jag då" och började resa mig från sängen tills han skrek "Nej". Kändes elakt sedan, men jag kände mig så uppgiven.
  • Millicent

Hur gammal är din pojke?

Jag tror inte att hans tårar är en fråga där han vill ha svar på varför det är som det är. Det är sällan någon gråter och blir tröstad av att få en förklaring om varför det är som det är. Det är sällan någon gråter för att de inte förstår varför det är på ett visst sätt. Jag tror du kommer mycket längre med att trösta som i att visa att du ser och hör att han har det jobbigt och att du ger olika alternativfrågor som i sig också är bekräftande och hjälper honom att bena ut vad det handlar om. Är du trött? Tycker du att det är svårt att byta från pappa till mamma? Saknar du pappa? Hur var det hos pappa? Osv  Beror nu på hur gammal han är förstås. 

Jobbigt när ens barn är ledsna över sådant man inte kan hjälpa dem med rent praktiskt men det stora i att vara förälder är ju inte att trolla bort det jobbiga utan att vara modig åt barnet så att de blir mindre rädda för det jobbiga, hjälpa dem med att benämna vad som pågår, hålla dem sällskap i det, fundera tillsammans, använda sin livserfarenhet i att försöka lista ut om de kan påverka situationen som gör att de mår som de mår och inte minst att ge dem hopp om att det kommer att kännas lättare sen. Att det inte är jobbigt eller ledsamt för alltid. 

• pluvdo
    Millicent skrev 2013-05-13 19:37:51 följande:
    Hur gammal är din pojke?

Jag tror inte att hans tårar är en fråga där han vill ha svar på varför det är som det är. Det är sällan någon gråter och blir tröstad av att få en förklaring om varför det är som det är. Det är sällan någon gråter för att de inte förstår varför det är på ett visst sätt. Jag tror du kommer mycket längre med att trösta som i att visa att du ser och hör att han har det jobbigt och att du ger olika alternativfrågor som i sig också är bekräftande och hjälper honom att bena ut vad det handlar om. Är du trött? Tycker du att det är svårt att byta från pappa till mamma? Saknar du pappa? Hur var det hos pappa? Osv  Beror nu på hur gammal han är förstås. 

Jobbigt när ens barn är ledsna över sådant man inte kan hjälpa dem med rent praktiskt men det stora i att vara förälder är ju inte att trolla bort det jobbiga utan att vara modig åt barnet så att de blir mindre rädda för det jobbiga, hjälpa dem med att benämna vad som pågår, hålla dem sällskap i det, fundera tillsammans, använda sin livserfarenhet i att försöka lista ut om de kan påverka situationen som gör att de mår som de mår och inte minst att ge dem hopp om att det kommer att kännas lättare sen. Att det inte är jobbigt eller ledsamt för alltid. 
    Han är som sagt tre år, så frågor om varför och så kan vara lite svåra för honom ibland. Hur det var hos pappa frågade jag flera gånger igår och även då när han var ledsen. Pratade om vad han gjort och så.

Idag grät han inte efter sin pappa alls, men sade när han skulle sova att han ville ha sin pappa och så såg han ledsen ut. Då sade jag att jag förstår det, men att det inte går just nu. Då frågade sonen om det är för att pappan är i skolan och jag sade ja, då sade sonen att jag inte får gå till skolan också. Så då verkade han nästan vara rädd för att jag skulle lämna honom.

Svårt det där. Svårt för honom att inte ha båda föräldrar tillhands. :(
Svar på tråden Vet ibland inte hur jag skall hantera sonen.