• Frukenob

Gravid, sjukskriven och planerad semester

Hej Har nyss börjat jobba efter min föräldrarledighet med min dotter. Är dock gravid med min andra dotter och efter 1.5mån på jobb så har jag blivit sjukskriven pga foglossning. Påverkas min sjukersättning av att jag har varit föräldraledig?

Dessutom undrar jag om min planerade utlandssemester.
    Jag är sjukskriven 100% till 31maj och ska på återbesök till läkaren men troligtviss så kommer min sjukskrivning förlängas i juni.
    Vi har dock köpt en resa till Turkiet den 9juni. Hur ska jag göra? Jag kommer att ha med mig min man, min mamma och min 20åriga bror som kommer bära mina väskor och hjälpa mig med min dotter.  Jag har läst lite att man måste ansöka om sjukersättning när man åker utomlands. Kan jag göra de fast jag inte är sjukskriven än? jag vet ju att hanläggningstiden tar tid. Jag gillar att ligga steget före.

• Svar på tråden Gravid, sjukskriven och planerad semester
  • Försäkringskassan

Hej!

Eventuell ersättning när du blir sjuk - sjukpenning - påverkas inte av att du varit föräldraledig om du har tagit ut föräldrapenning för att skydda din inkomst.

Om du funderar på att åka utomlands under tiden som du uppbär sjukpenning behöver du fylla i en blankett som heter Begäran om medgivande - ersättning vid utlandsvistelse nr 7430 och posta den den till oss. Har du ett pågående ärende hos oss (att vi fått in ansökan och det första läkarintyget) men ännu inte skickat in läkarintyg för tiden som du skall åka bort så kan du skicka in blanketten redan nu men du kan inte få något beslut förrän läkarintyget är på plats.

Blankett nr 7430 hittar du här:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/blanketter_och_intyg/blanketter/blanketter

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Gravid, sjukskriven och planerad semester