• grönräv

Håller på och kurar..

Jag har precis gjort min första "kurnatt" jag använder mig inte av någon direkt metod utan har helt enkelt bestämt mig för att sluta amma på natten.
    Jag har misstänkt länge att min bebis inte behöver äta under nätterna men inte tagit tag i det pga trötthet. Fast det blir ju bara en cirkel av sömnbrist som inte bryts om jag inte någon gång tar tag i det.

Inatt var första natten. Jag gjorde så här:

På dagen sov hon middagslurar ett par gånger, åt som vanligt. Jag övergödde alltså inte och ändrade ingenting. 
    Vid 1900 åt hon den sista vällingslurken och vid åtta somnade hon i vagnen.

Jag vagnade ganska många gånger fram till 12:00 men sedan sov hon till halv två och vid den tiden fungerade det inte att vagna eftersom hon grät. Men så fort jag tog upp henne blev hon nöjd, så jag bar runt henne i en halvtimma och lade ner henne i vagnen.

En del vagning blev det fram tills 05:15 då hon verkade hungrig på riktigt så jag tog upp henne och matade, sen sov vi till 08:00

----------------------------------------------------------------

Någon som har tankar om detta ? Förstörde jag allt genom att mata henne vid 5tiden? Eller är det bara "vanan" att hon inte ätit på sammanlagt 10 timmar som spelar roll ? Har jag lyckats? Ska jag fortsätta som jag gjorde denna natt nu natten som kommr?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-15 08:24
    2 Natten som passerat.

En del vagning fram tills halv elva,hon hann aldrig vakna utan rörde sig mycket i vagnen som om hon var på väg att vakna. sen sov vi till 01:30 EXAKT samma tid som dagen innan. Den här gången behövde jag inte ta upp henne utan vagnade, jag fick dock hålla på till och från i flera timmar. Hon vaknade aldrig som sagt utan bara rörde sig rätt kraftigt i vagnen med slutna ögon.

Vid 05:15 (samma tid som dagen innan) så gnydde hon lite och jag tog upp henne och gav henne mat.

Jag hade nog kunnat få henne att somna om igen i vagnen då men ville inte väcka sovande man och tvååring en gång till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-16 18:47
    3 natten.

Inatt tog pappan natten och hon vaknade till lite en gång vid halv två, men det var bara att vagga till sömns.
    (vi bytte ut vagnen mot vaggan för att man då bara kan peta på vaggan för att söva)

Vid fyra var hon hungrig, så då fick hon välling och sen sov hon till halv åtta!

Vet inte om det är baksteg eller framsteg (eftersom hon ville ha mat 4 istället för 5) men å andra sidan så vaggade han nog inte lika många gånger som jag gjorde de två första nätterna.

OCH GUD VAD SKÖNT att jag fick sova inatt. höll på att bli en zombie.

Snart är jag nattamningsfri !

• Svar på tråden Håller på och kurar..
  • Rani
    grönräv skrev 2013-05-15 08:10:06 följande:
    2 Natten som passerat.

En del vagning fram tills halv elva,hon hann aldrig vakna utan rörde sig mycket i vagnen som om hon var på väg att vakna. sen sov vi till 01:30 EXAKT samma tid som dagen innan. Den här gången behövde jag inte ta upp henne utan vagnade, jag fick dock hålla på till och från i flera timmar. Hon vaknade aldrig som sagt utan bara rörde sig rätt kraftigt i vagnen med slutna ögon.

Vid 05:15 (samma tid som dagen innan) så gnydde hon lite och jag tog upp henne och gav henne mat.

Jag hade nog kunnat få henne att somna om igen i vagnen då men ville inte väcka sovande man och tvååring en gång till.

Låter som framsteg. Jag håller tummarna för att det håller i sig!
  • grönräv

Inatt tog pappan natten och hon vaknade till lite en gång vid halv två, men det var bara att vagga till sömns.
    (vi bytte ut vagnen mot vaggan för att man då bara kan peta på vaggan för att söva)

Vid fyra var hon hungrig, så då fick hon välling och sen sov hon till halv åtta!

Vet inte om det är baksteg eller framsteg (eftersom hon ville ha mat 4 istället för 5) men å andra sidan så vaggade han nog inte lika många gånger som jag gjorde de två första nätterna.

Snart är jag nattamningsfri !           

• Rani
    grönräv skrev 2013-05-16 11:53:05 följande:

(vi bytte ut vagnen mot vaggan för att man då bara kan peta på vaggan för att söva)

Vet inte om det är baksteg eller framsteg (eftersom hon ville ha mat 4 istället för 5) men å andra sidan så vaggade han nog inte lika många gånger som jag gjorde de två första nätterna.

Snart är jag nattamningsfri !           

Skönt! Matning en gång per natt är ju ok om man får sova resten och bebisen somnar om ganska fort. Jag tycker absolut det går framåt. Det jobbiga är ju alla små uppvak eller om bebisen vaknar och inte vill somna om. Men det verkar ju inte din göra.
  • grönräv
    Rani skrev 2013-05-16 13:25:03 följande:

Skönt! Matning en gång per natt är ju ok om man får sova resten och bebisen somnar om ganska fort. Jag tycker absolut det går framåt. Det jobbiga är ju alla små uppvak eller om bebisen vaknar och inte vill somna om. Men det verkar ju inte din göra.

Ja det är ok, men hon vrider och vänder sig lite fler gånger, som att hon håller på att vakna liksom. Det hoppas jag att hon slutar med för då kan man ju inte slappna av och sova ändå eftersom man måste vagga,vagga, vagga.

Jag är ändå rätt nöjd !  
  • skogsvitter

Är det verkligen välling ni ger, eller är det ersättning? Jag ser inte riktigt varför ni hellre ger flaska än amning dock, eftersom hon fortfarande kommer behöva äta på natten och tycks sova väldigt oroligt. Men om ni nu ska ge flaska så är det ju ersättning hon ska ha när hon är så här liten? Risken är att vällingen i sig orsakar orolig sömn, i synnerhet när ni ger så här stora mängder! Men jag har märkt att folk ibland kallar även ersättning för välling, därför måste jag fråga för i så fall bör ni byta. Då kommer hon förmodligen sova mindre oroligt också

• grönräv
    skogsvitter skrev 2013-05-16 18:03:04 följande:
    Är det verkligen välling ni ger, eller är det ersättning? Jag ser inte riktigt varför ni hellre ger flaska än amning dock, eftersom hon fortfarande kommer behöva äta på natten och tycks sova väldigt oroligt. Men om ni nu ska ge flaska så är det ju ersättning hon ska ha när hon är så här liten? Risken är att vällingen i sig orsakar orolig sömn, i synnerhet när ni ger så här stora mängder! Men jag har märkt att folk ibland kallar även ersättning för välling, därför måste jag fråga för i så fall bör ni byta. Då kommer hon förmodligen sova mindre oroligt också

Ja välling. Nej hon är 6,5 månader. Och välling är från 6 månader.
    Mängden välling per dag har jag dock inte skrivit om, hon äter annan mat med. Gröt, bröstmjölk och puréer.
    I liknande trådar brukar det stå att det blir ca 3 jobbiga nätter när man vänjer av med nattamning.
    Hon är inte hungrig utan vaknar för att snutta, som hon gjort hela tiden, hela nätterna. Varför skulle välling orsaka orolig sömn ?

Och återigen, nej, hon behöver inte äta på natten. 9-10 timmar har det tagit innan hon vill ha mat.

Jag vill nu sluta nattamma speciellt, men målet är att sluta amma nu också så småningom.  
  • skogsvitter
    grönräv skrev 2013-05-16 18:44:00 följande:

Ja välling. Nej hon är 6,5 månader. Och välling är från 6 månader.
    Mängden välling per dag har jag dock inte skrivit om, hon äter annan mat med. Gröt, bröstmjölk och puréer.
    I liknande trådar brukar det stå att det blir ca 3 jobbiga nätter när man vänjer av med nattamning.
    Hon är inte hungrig utan vaknar för att snutta, som hon gjort hela tiden, hela nätterna. Varför skulle välling orsaka orolig sömn ?

Och återigen, nej, hon behöver inte äta på natten. 9-10 timmar har det tagit innan hon vill ha mat.

Jag vill nu sluta nattamma speciellt, men målet är att sluta amma nu också så småningom.  
    Välling är från 6 mån ja, då är det ok att börja med smakisar av välling precis som all annan mat. Man ska inte byta ut mål mot välling vid 6 mån. I synnerhet inte flera. Utan då byter man ut målen mot ersättning istället. Ersättning ska vara ersätta bröstmjölk (som det låter på namnet), välling däremot är spannmål. Dvs mjölmat, som man ska vara mycket försiktig med att introducera pga den stora risken för celiaki och/eller andra mag/tarmproblem. Det finns en anledning till varför myndigheterna rekommenderar att introducera välling teskedsvis, lika långsamt som gröt och andra smakisar, och att man max får ge 3 mål gröt/välling per dygn även när de blir äldre. Gröt och välling är ju samma sak, bara det att vällingen är mer vätska och större mängd på kortare tid i och med att det ges på flaska.

Välling orsakar orolig sömn hos många barn därför att magen helt enkelt har svårt att processa så stora mängder mjölmat när de är så här små, magen måste alltså jobba massor och de kan lätt få magknip eller bara orolig mage.

Som sagt, eftersom det är själva amningen som är problemet så ge ersättning istället. Det är och ska vara basfödan i den här åldern och åtminstone några månader till framåt. Det är bättre både för er och bebis!
  • skogsvitter

I övrigt önskar jag dig såklart lycka till! Huvudsaken att alla är nöjda, då har ni ju lyckats!
    Var dock beredda på att det kommer bli markant sämre med sömnen igen när separationsfasen börjar, men det kommer gå över igen det också precis som alla andra faser och perioder de går igenom. Det lättaste i sådana perioder är att följa bebisen och rida ut stormen, då vinner man mycket!

• Mandelsassa

Skogsvitter - man börjar med smakisar vid 4mån efter BVC sagt det, så vid 6mån är dom ganska vana vid mat. Alla gör olika o de betyder inte att någon är bättre eller sämre!

• skogsvitter
    Mandelsassa skrev 2013-05-17 09:02:09 följande:
    Skogsvitter - man börjar med smakisar vid 4mån efter BVC sagt det, så vid 6mån är dom ganska vana vid mat. Alla gör olika o de betyder inte att någon är bättre eller sämre!
    Om BVC säger det så säger de fel, svenska riktlinjer är att börja vid 6 månader. Smaksensationer/smakprover kan man däremot ge, men det är ju inte mer än ett slick på fingret ibland.

Det klart att alla kan göra olika, men inom vissa ramar! Annars riskerar man ju sitt barns hälsa!!

Att det är sämre att tidigt ge dem stora mängder välling är fullkomligt solklart, och har inte ett dyft med olikheter att göra. Var det något du inte förstod gällande bakgrunden till dessa riktlinjer? Det finns flertalet risker med att ge just spannmål i större mängder när de är så här små! Om folk ändå väljer att göra det så är det sannerligen betydligt sämre än att inte göra det, i synnerhet om man gör det mot bättre vetande. Då är man ju bara korkad som utsätter sitt eget barn för så stora risker.
  • Rani

Hur har det gått för dig TS? Sover din bebis bättre?

• grönräv

Hej!
    Hon sover bättre, tack och lov. Jag behöver dock mata henne och ge närhet ett par gånger efter hon lagt sig vid åtta. Så fram till 22 ungefär är jag hos henne ett par gånger. men annars tror jag nog att det bara är högst en gång på natten hon vaknar till :) 

• rrushe

Det låter lyxigt! Grattis och bra jobbat! Skönt att få "sova ut" lite :)

Svar på tråden Håller på och kurar..