• Anonym (ledsen)

Fick idag PCO-s diagnos, trots normala äggstockar!

jag fick idag veta att jag har pco-s. förstod nästan ingenting och min gynekolog var inte till hjälp. Förklarade lite snabbt och sa inte sen så mkt mer.
    Vad innebär det här ?

det min gynekolog sa var att alla provsvar visar på detta och hon ställde diagnosen även fast mina äggstockar ser helt normala ut. minst 5 gynekologer har undersökt mig och alla har konstaterat att mina äggstockar ser helt normala ut?? kan de göra det trots PCO-S?

Jag har dessutom regelbunden mens, iaf 10 ggr per år, då kommer den som en klocka.
    Jag har kort lutealfas, mellan 8-10 dagar från temphöjning, ÄL-stickor ger utslag ibland flera dagar i rad, ibland inte alls, trots ÄL-period. Temphöjning nästan alltid på samma dag i cykeln.

Mina progesteronvärden har varit allt för låga, ca 15
    Mkt låg shgb men ett ok testosteronvärde.

Trots detta har jag tydligen PCO-S? Och vad är skillnad mot vanlig Pco?
    Jag har inge problem med acne eller behåring, kanske bara lite mer vid buken,
    är mkt överviktig dock och har jättesvårt att gå ner, trots bra mat och tränar minst 2 ggr i veckan.

Min gynekolog sa att de bara kan hjälpa mig om jag går ner minst 40 kg. Annars får jag ingen hjälp med att stimulera ägglossningarna. Jag vill såklart gå ner i vikt, av massor av andra skäl men det går verkligen inte... Jag klarar inte detta längre, jag känner mig fången i min egen kropp och nu ett sånt här ultimatum.

Finns det någon annars hjälp av få? Någon som lyckats gå ner i vikt?  Snälla kan någon förklara för mig vad detta innebär!

• Svar på tråden Fick idag PCO-s diagnos, trots normala äggstockar!
  • Greta Anna

Även om man har regelbunden mens så är det inte säkert att det sker ägglossning. Jag har PCO, kvalar inte in på PCOs eftersom jag inte är överviktig. S:et står bara för symptom. Bukfetma är ett av dem. Oregelbunden mens är ett annat, det tredje är tecken på manliga hormoner exempelvis hår. Men jag tror det är lite godtyckligt hur diagnosen sätts om man får höra att det är PCO eller PCOs. 

Även om jag inte var överviktig så märkte jag att motion och äta hälsosamt var bra för mig. Nu är infertiliteten inte problem för mig längre efter 2 lyckade IVF och två bonusar i form av en oväntad graviditet som gav tvillingar.
    Om du lyckas gå ner i vikt så kommer du säkert ha goda chanser att bli med barn via IVF, eftersom våra äggstockar är lite överaktiva så ger de ofta bra utdelning.

Kämpa på. Fokusera på målet och fira dina framgångar del för del.  

• Anonym (länk)

s:et i PCOS står för syndrom, inte symtom!
    Syndrom är en samling symtom (=tecken) som tillsammans utgör en särskild sjukdom.

PCO står för polycystiska ovarier (=äggstockar med många blåsor) och är bara ett utseende på ultraljud där man har för många blåsor i äggstockarna.

PCOS diagnos kan man ställa om man har minst 2 av 3 av dessa:
    - PCO på ultraljud
    - utebliven eller oregelbunden ägglossning (man behöver som sagt inte ha ägglossning bara för att man har regelbunden mens)
    - fel balans i könshormonerna
    Man måste alltså inte ha PCO bild vid ultraljus för att ha PCOS!

De kliniska symtom (tecken) man kan få av PCOS är bla:
    - övervikt
    - ökad behåring
    - akne
    - mensrubbningar
    - manligt håravfall (tunt hår på huvudet etc)

Om du har mycket övervikt är det bästa du kan göra för att öka dina chanser att bli gravid att gå ner i vikt, helst till BMI <30. Då kommer ofta ägglossningen igång bättre av sig själv.

Här är en länk du kan läsa mer, ganska medicinskt, men faktagranskat: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• busmonstret

Jag kan inte förklara vad PCO-s är, men det verkar de ovan ha kommenterat kring. Men jag rekomenderar Viktklubb för viktnedgången iaf. Jag gick ner ca 13kg på 4 månader med dom. Det passar inte alla, men kan vara värt ett försök kanske? Mottot där är "Man får äta allt men inte alltid".

Svar på tråden Fick idag PCO-s diagnos, trots normala äggstockar!