Fick idag PCO-s diagnos, trots normala äggstockar!
jag fick idag veta att jag har pco-s. förstod nästan ingenting och min gynekolog var inte till hjälp. Förklarade lite snabbt och sa inte sen så mkt mer.
Vad innebär det här ?
det min gynekolog sa var att alla provsvar visar på detta och hon ställde diagnosen även fast mina äggstockar ser helt normala ut. minst 5 gynekologer har undersökt mig och alla har konstaterat att mina äggstockar ser helt normala ut?? kan de göra det trots PCO-S?
Jag har dessutom regelbunden mens, iaf 10 ggr per år, då kommer den som en klocka.
Jag har kort lutealfas, mellan 8-10 dagar från temphöjning, ÄL-stickor ger utslag ibland flera dagar i rad, ibland inte alls, trots ÄL-period. Temphöjning nästan alltid på samma dag i cykeln.
Mina progesteronvärden har varit allt för låga, ca 15
Mkt låg shgb men ett ok testosteronvärde.
Trots detta har jag tydligen PCO-S? Och vad är skillnad mot vanlig Pco?
Jag har inge problem med acne eller behåring, kanske bara lite mer vid buken,
är mkt överviktig dock och har jättesvårt att gå ner, trots bra mat och tränar minst 2 ggr i veckan.
Min gynekolog sa att de bara kan hjälpa mig om jag går ner minst 40 kg. Annars får jag ingen hjälp med att stimulera ägglossningarna. Jag vill såklart gå ner i vikt, av massor av andra skäl men det går verkligen inte... Jag klarar inte detta längre, jag känner mig fången i min egen kropp och nu ett sånt här ultimatum.
Finns det någon annars hjälp av få? Någon som lyckats gå ner i vikt? Snälla kan någon förklara för mig vad detta innebär!