• Majso88

Bila Göteborg - Hässleholm med 1,5 åring

Hej!

Jag ska köra från Göteborg till Hässleholm (ca 4 timmar enkel väg) med en 1,5 åring, en 3 åring och en vän. Vi åker tidigt på morgonen och ska hem igen sen eftermiddag/kväll. Detta är våran första långa resa med bil och jag efterlyser lite goda råd och tips. 

Jag är inte så orolig för att treåringen ska bli uttråkad eller så, men min 1,5 åring blir lätt lite kinkig i bilen om han sitter för länge eller inte blir ständigt road... Han kommer sitta i baksätet pga airbag fram.

Hur hade ni lagt upp det?
    Tips på mat man kan ta med som inte måste värmas?
    Hur ofta bör vi stanna och sträcka på benen?
    Vad bör jag ta med mig? Tänker på filtar, kläder, salvor, plåster etc.  

Alla tips och goda råd mottages tacksamt!       

• Svar på tråden Bila Göteborg - Hässleholm med 1,5 åring
  • Majso88
    Pandamamma79 skrev 2013-05-14 21:20:09 följande:
    Aha, kollade också
    Var kom 4 timmar från?
    Tror att Eniro stämmer...

Det är ju det jag inte förstår :P För oss tog det lite mer än 4 timmar sist vi åkte trots att vi inte gjorde några timslånga stopp, och jag kör enligt hastighetsbegränsningarna.
  • Majso88
    Pandamamma79 skrev 2013-05-14 21:37:57 följande:
    Väldigt konstigt! Hoppas att 2,39 stämmer då.

Det vore ju det allra bästa! :)
  • Billabong
    Majso88 skrev 2013-05-14 21:05:56 följande:

Jag förstår inte heller varför det tar så lång tid, jag kör den vägen sonens pappa sagt att jag ska köra och då kör man av mot Laholm och då är det inte motorväg längre. Finns det någon annan väg som går snabbare?

Många bra tips, tack ska du ha! Sonen får välling innan vi åker så förhoppningsvis somnar han gott på det. :)   

Nej, det finns inte ngn väg som är närmare än att svänga av från E6 vid Laholn för det är närmaste vägen. Men den sträckan tar inte 4h - såvida du inte ska köra omkring i Gbg i över en timme. Från norra Gbg till Hhlm C tar det ca 2h och 45 minuter...

Bästa tipset är att åka när barnet som inte gillar att åka bil är trött och kan sova bort lite av restiden.  
  • Billabong
    Majso88 skrev 2013-05-14 21:24:47 följande:

Det är ju det jag inte förstår :P För oss tog det lite mer än 4 timmar sist vi åkte trots att vi inte gjorde några timslånga stopp, och jag kör enligt hastighetsbegränsningarna.

Låter väldigt märkligt att det tog dig mer än 1 h längre än vad vi kör på, när du säger att du kört enligt hastighetsgränserna... Du tänkte inte en timme fel?
  • Majso88
    Billabong skrev 2013-05-15 00:15:10 följande:

Låter väldigt märkligt att det tog dig mer än 1 h längre än vad vi kör på, när du säger att du kört enligt hastighetsgränserna... Du tänkte inte en timme fel?

Nej, jag tänkte inte en timme fel. Hade du inget konkret att tipsa om kan du ju byta tråd.

• Billabong

Oj vilken reaktion! Blinksmilyen missade du alltså helt. Synd.

Dessutom gav jag konkreta tips.

• Majso88
    Billabong skrev 2013-05-15 10:59:07 följande:
    Oj vilken reaktion! Blinksmilyen missade du alltså helt. Synd.
    Dessutom gav jag konkreta tips.

Jag skapade inte denna tråden för att diskutera restiden till Hässleholm. Tro mig, jag har inget bra svar på hur det kan ta 4 timmar, men det gjorde det förra gången och därför räknar jag med det även denna gången TROTS att det enligt Eniro ska ta 2 h och 40 min.
  • YokohamaNr2

Mitt tips är att köra när lillen har sovstund, brukar hen sova vid en speciell tid, kör då

• Ann-Louise

Skaffa två dvd spelare , det är guld värt. Vi bilade med 1,5 åring och en 2,5 åring 170 mil till Italien förra sommaren utan problem. Men utan dvdspelare hade det nog inte gått så bra. Vår då 1,5 åring älskade sin teletubbies film och nalles blå hus.

• anyXX

Dvd-spelare är super, mutor i form av något ätbart som inte kan sättas i halsen, lite rast och fika på vägen. Jag kör ofta Östergötland -Skåne ensam med våra barn och har gjort det sen de föddes. Det är ca 4 h. Brukar bara stanna en gång och äta lite/ gå på toaletten. Visst kan barnen bli sura ibland, men är de så stora som dina ändå är kan de ju vänta lite. Värre med bebisar som gallskriker tycker jag. Kommer nog gå fint :)

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Bila Göteborg - Hässleholm med 1,5 åring