Hur får vi vår 2-åring att somna tidigare och snabbare?
Vi har ett underbart barn på exakt två år som förut somnade sju på kvällarna utan knussel men sedan sommartiden kom somnar barnet tidigast åtta, halv nio... ibland tom halv tio vilket är alldeles för sent!
Nu har vi verkligen försökt med "allt" ett tag: inte sova på dagen vilket inte funkar för då somnar barnet fem... och vaknar sedan igen och pigg.
Vi har provat att vara på dagis ett par timmar för att leka av sig, äta bra mat hela tiden på jämna tider, lekt mycket ute på eftermiddagen och släckt ner så gott det går nu på våren och tagit det lugnt.
Har samma rutiner med middag, bad, tandborste, pyjamas, bok och välling..
Ofta krävs två flaskor välling och SEN somnar barnet. Somnade kvart över åtta idag men det kanske är normal tid för tvååring och vi som får vänja oss?
Barnet somnar bara om vi är med i sängen, och att lämna och gå ut är inte ens aktuellt då barnet springet efter direkt.
Ikväll började jag natta sju och barnet somnade kvart över åtta, efter X antal böcker, påhittade sagor, prat om dagen, välling... men mitt i allt när man tror att sömmen är nära börjas det sjungas...
Ge mig alla era toppentips på hur man får ett barn att somna lite tidigare?
Korta ner dagsvilan som idag är på ca 1-5-2 timmar kanske?