• Sötfiluren

Hur får vi vår 2-åring att somna tidigare och snabbare?

Vi har ett underbart barn på exakt två år som förut somnade sju på kvällarna utan knussel men sedan sommartiden kom somnar barnet tidigast åtta, halv nio... ibland tom halv tio vilket är alldeles för sent!

Nu har vi verkligen försökt med "allt" ett tag: inte sova på dagen vilket inte funkar för då somnar barnet fem... och vaknar sedan igen och pigg.

Vi har provat att vara på dagis ett par timmar för att leka av sig, äta bra mat hela tiden på jämna tider, lekt mycket ute på eftermiddagen och släckt ner så gott det går nu på våren och tagit det lugnt.
    Har samma rutiner med middag, bad, tandborste, pyjamas, bok och välling..

Ofta krävs två flaskor välling och SEN somnar barnet. Somnade kvart över åtta idag men det kanske är normal tid för tvååring och vi som får vänja oss?

Barnet somnar bara om vi är med i sängen, och att lämna och gå ut är inte ens aktuellt då barnet springet efter direkt. 

Ikväll började jag natta sju och barnet somnade kvart över åtta, efter X antal böcker, påhittade sagor, prat om dagen, välling... men mitt i allt när man tror att sömmen är nära börjas det sjungas...

Ge mig alla era toppentips på hur man får ett barn att somna lite tidigare?
    Korta ner dagsvilan som idag är på ca 1-5-2 timmar kanske?

• Svar på tråden Hur får vi vår 2-åring att somna tidigare och snabbare?
  • comfort

Har precis samma problem med min 2 åring.
    Efter otaliga sena kvällar med många sagor och mycket stök och bök innan John Blund kommer bestämde jag mej för att istället för att natta direkt efter tandborstning och övrigt kvällsbestyr så satt vi tillsammans i soffan och bara varvade ner, sen gjorde jag välling och läste bara 1 saga, 10 min senare var det tackogonatt Förvånad.
    Håller tummar och tår att det vänder nu!!!!     

• Malimari

Vår 2,5 åring sover max en halvtimma om dagen, annars är kvällen förstörd.. Han somnar mellan 18.30-19 varje kväll och går upp med oss 6.30 - han behöver alltså somna tidigt.

Vi har börjat med en ny taktik, jag vet inte om den är "elak". Vi lägger honom i sängen, sätter oss på sängkanten och säger god natt, ger kram och puss. Säger att "mamma/pappa måste greja lite, kommer och tittar till dig snart". Sen tittar vi till honom ca 4 gånger sen har han däckat.. =)

Innan satt vi ca 15-20 min i en fåtölj vid sängen och tittade på medan han somnade.. 

Har egentligen inga andra tips än att vara ihärdig och ha SAMMA taktik båda föräldrar, annars funkar det inte. och ja, ni behöver nog korta dagvilan..    

• Sötfiluren

Tror ni det spelar roll när vilan på dagen är om den bara är 30 min? Lättast är att lägga vid två eller halv tre men då blir det kanske för nära kvällen?

• Sötfiluren

Igår tex sp kom vilan mellan tre och kvart i fyra, alltså inte länge men kanske för sent med tanke på att läggdags blev halv tio...

• spökplumpen

Om det ska sovas på dagen är det bäst att det sker direkt efter lunch, annars är risken stor att nattning blir fördröjd med flera timmar. Våra barn (2&3) väcks kl 06.30 och 2-åringen bör då somna runt 18. Men det gäller att man inte blir sen med maten för om man missar sovfömstret där vid 18 så kommer han in i andra andningen och somnar ibland först 21.30. Och då är han naturligtvis grinig och trött när han väcks dagen efter.

• Mabaja

Tvinga henne att vara vaken. Det är tufft i övergångsperioden från att sova till att inte sova på dagen. När ni märker att hon blir trött, gå ut! Inga barn somnar gåendes tex... Soffan är livsfarlig när de börjar bli trötta..

• SuzR

Har samma problem och har dragit ner på dagsvilan iaf på helgerna till en timme. Vår dotter somnar inte själv dessutom så man får ligga bredvid henne skitlänge, vilket är ganska drygt men vi drar ut på nattningen så länge som möjligt, så stax innan 8 går vi upp med henne och dricker välling och läser saga. Vid 8.30-8.45 somnar hon och vaknar runt 6.30

• 1978

Det här kanske är en dum fråga, men varför ska barnet somna tidigare?

Vi har också en som just fyllt två som somnar halv nio ungefär när en förälder ligger med henne i sängen, vaknar sju och sover två timmar efter lunch. För vårt barn fungerar det bra. Hon är pigg under dagarna. (Men jag förstår att alla barn inte är lika.)

• Whitetrash86
    1978 skrev 2013-05-15 07:49:01 följande:
    Det här kanske är en dum fråga, men varför ska barnet somna tidigare?

Vi har också en som just fyllt två som somnar halv nio ungefär när en förälder ligger med henne i sängen, vaknar sju och sover två timmar efter lunch. För vårt barn fungerar det bra. Hon är pigg under dagarna. (Men jag förstår att alla barn inte är lika.)
    För att många vill ha vuxentid innan dom själva lägger sig för att sova.
  • 1978

Whitetrash86, aha, ja, det kan jag ju förstå i och för sig! Tyckte det lät på tonen som att det var ett allvarligare problem än så. Men för all del, jag kan ha fel!

• Sötfiluren

Nej det gäller mest vuxen egentid :) vi tycker att det är viktigt också!

• Carolina01

När vår son var 2år fick jan sluta sova på dagen, vi vilade en stund istället med saga eller film mitt på dagen (samma på fsk) då somnade han mycket lättare på kvällen!

Försök vara ute mycket på dagen så barnet är ordentligt trött... Stimulera både kropp å hjärna!

Ät inte för mycket å för sent på kvällen, barn kan bli pigga av det(inte alla förstås)... Min son kan inte äta nått efter 18 då kan han inte sova (somnar ca 19.15)...

Se till att det är ordentligt mörkt i rummet, vi har mörkläggningsgsgardiner så det blir kolsvart!

För sonen som är 2,5 år nu läser vi 1saga, sen pratar vi i max 5min sen säger vi god natt å går ut så somnar han oftast själv... Funkar bra för oss:)!
    Lycka till!

• Sötfiluren

Ska nog prova gardiner för nu är det himla ljust. Var köper man såna?

Dagsvilan kanske kan tas bort helt som ni söger och att det får ta ett tag

• Whitetrash86
    Sötfiluren skrev 2013-05-15 09:39:07 följande:
    Ska nog prova gardiner för nu är det himla ljust. Var köper man såna?

Dagsvilan kanske kan tas bort helt som ni söger och att det får ta ett tag
    IKEA, tex
  • happy in hell

Korta dagvilan. Och lägg den tidigare. Och försök mörklägga mer i rummet där barnet ska sova. Men vi har nu haft två 2-åringar och det tycks vara en knepig tid när det gäller att somna, de är liksom emot det mesta föräldrarna vill...

Vi har också varit ganska brutala när det gäller att hindra våra från att sova middag, men det är en balansgång, eftersom risken finns att de blir tokspeedade istället. En liten powernap på tio-femton minuter brukar vara det bästa.

Och vid själva insomnandet är vi strikta med vad som ska göras innan sovdax. När man väl kommer till sängen gäller EN saga, sedan släcka lampan och vara tyst och stilla. Är man inte det går föräldern ut ur rummet, det funkar för våra eftersom de väldigt gärna vill somna tillsammans med nån av oss vuxna. Lycka till! 

• grönräv

vi hade samma problem när våran var två, han som annars sovit så bra somnade aldrig om kvällarna och vaknade på nätterna. Vi provade allt.

Till slut kom vi på att han saknade sin spjälsäng! så vi ställde tillbaka de, och körde samma rutin varje kväll samt så mörklade vi rummet. lycka till! 

• Fridayyy

Om man har en tvååring som vägrar att ens blunda då?

Svar på tråden Hur får vi vår 2-åring att somna tidigare och snabbare?