Stjärn skrev 2013-05-14 22:41:14 följande:
Jag har en son med aspergers, han och allt runt omkring honom tar mycket tid.
Vi har försökt få ett till barn i flera år, via ivf. Men senaste året har jag också funderat på om man skulle orka med ett till barn, men tror att det kommer lösa sig om det skulle bli ett till barn. Ser också en fördel med att man har rätt att jobba deltid i ytterligare 7 år, och då skulle sonen slippa gå långa dagar i skolan/fritids som han har jobbigt med. Och tror att det skulle vara bra för vår son om han hade syskon.
Tyvärr har vi inte fått förståelse för att vi försöker få ett till barn, har släktingar som inte alls frågar hur det går eller ens beklagar när jag fått missfallen. Men jag tycker absolut att man ska försöka om man vill ha fler barn. Det är inget som säger att ett till barn också kommer bli handikappad, och skulle den det så har man ju ändå en hel del erfarenhet från första barnet så det kommer iallafall ta mindre tid med ex skolor, kommunen mm då man redan har namn på alla berörda personer.
Hej, vad tråkigt att släktingarna inte är så positiva. Stöttning är ju guld värt när man försöker få fler barn. Jag har en syster som försöker få första barnet via IVF och det har inte tagit sig ännu så jag förstår hur tungt det kan kännas.
Jag känner lite tudelat. Nu har det äntligen börjat gå lite lättare att ha barnvakt någon kväll då och då så att vi får pusta ut och om vi skaffar ett till barn så försvinner ju det och jag undrar hur det kommer att kännas, speciellt om det kanske är ett barn som sover lika dåligt som vår son gjorde i början - det kunde gå dygn utan att han sov liksom...
Jag har lekt lite med tanken på IVF utomlands med könsbestämning eftersom just autism är oerhört mycket vanligare hos pojkar, men sedan så har jag läst att även IVF-proceduren ökar risken något och då vet jag inet om det skulle öka eller sänka risken totalt.
Vi vill nog ändå ha ett barn till men då gäller det att veta när det är bäst i tid och det är inte så enkelt heller. Längtar lite till vi är där ni är nu och man har bestämt sig helt och rett ut alla frågetecken och börjat försöka