• inlovewithlife

Oense om att ta reda på könet

Hej!

Om ca. 3 veckor är det dags för RUL för oss  och vi är lite oense om vi vill veta könet. Jag vill ta reda på könet eftersom att det är enklare att köpa in saker och för att jag helt enkelt VILL veta mer om det lilla under som finns i min mage. Men min partner har inte riktigt bestämt sig och han har sagt flera gånger att han nog inte kommer vilja veta förrän förlossningen. Jag har bestämt mig - jag kommer ta reda på könet. Men hur lyckas man hålla det hemligt för sambon? När jag får veta kommer jag inte berätta för någon eftersom det finns en risk att det kommer ut och jag verkligen vill respektera min sambos beslut att vänta. Men jag måste ju respektera mig själv och vad jag vill också. Söker inte förslag om rätt och fel utan mer erfarenhet om hur ni som varit med om detta gjort? Är rädd att jag ska råka försäga mig just för att min sambo verkligen vill vänta och jag vill respektera det men å andra sidan tror jag att jag kan hålla det hemligt så länge bara jag vet om det och tänker mig för.

Tips och tricks? 

~*~ Älskade liten, BF 24 okt ~*~
  • Svar på tråden Oense om att ta reda på könet
  • Zayco

Tja, jag såg en tråd på FL om att hon köpte könsneutrala grejer till deras barn för att hon inte ville att deras sambo skulle misstänka vilket kön det var, hon visste och inte han.

Jag hade nog haft svårt att hålla truten stängd, man kanske råkar säga hon/han och han kanske blir besviken då? Fast det är jag det, kan du bevara en hemlis ?  

• inlovewithlife
    Zayco skrev 2013-05-15 16:13:55 följande:
    Tja, jag såg en tråd på FL om att hon köpte könsneutrala grejer till deras barn för att hon inte ville att deras sambo skulle misstänka vilket kön det var, hon visste och inte han.

Jag hade nog haft svårt att hålla truten stängd, man kanske råkar säga hon/han och han kanske blir besviken då? Fast det är jag det, kan du bevara en hemlis ?  
    Låter smart, men det är ju det att jag gärna köper killigt eller tjejigt beroende på vad det är. Har nämligen tänkt köpa 62 från början och det känns inte så roligt med helt neutrala kläder i tre månader. Sen är inte jag en sådan som kommer ösa på med chockrosa och hello kitty eller tvärtom - men jag vill verkligen veta könet. :)

Det är det jag är rädd för, men jag tror jag kan hålla det hemligt :) 
  • Zayco
    inlovewithlife skrev 2013-05-15 16:16:17 följande:
    Låter smart, men det är ju det att jag gärna köper killigt eller tjejigt beroende på vad det är. Har nämligen tänkt köpa 62 från början och det känns inte så roligt med helt neutrala kläder i tre månader. Sen är inte jag en sådan som kommer ösa på med chockrosa och hello kitty eller tvärtom - men jag vill verkligen veta könet. :)

Det är det jag är rädd för, men jag tror jag kan hålla det hemligt :) 
    Ja jag tyckte också det var bäst att veta innan så man kan förbereda sig både mentalt och praktiskt: namn, kläder osv  

Om du får reda på att du väntar en flicka till exempel, så behöver du ju inte visa han klänningar du köpt, det kan du ju gömma  
  • Skitoxå

Hej! Jag ville veta men inte min sambo och det sa vi till barnmorskan när vi gjorde ultraljudet. Till svar fick vi då: -Då får ingen av er veta om ni inte kan vara överens. Snopet som tusan! Så ditt problem kanske försvinner av sig självt om er landsting har samma policy..

• snedtak

Du kanske kan börja med att alltid kalla barnet i magen för ett bestämt smeknamn, "Bebben", "Bebis", "Plutten" eller vad som helst, så kanske du inte råkar försäga dig

• Masken84

Vi ville veta men den lille ville inte visa rumpan så vi fick aldrig veta :) så även om man vill så kanske det inte går!!

• inlovewithlife
    Zayco skrev 2013-05-15 16:23:49 följande:
    Ja jag tyckte också det var bäst att veta innan så man kan förbereda sig både mentalt och praktiskt: namn, kläder osv  

Om du får reda på att du väntar en flicka till exempel, så behöver du ju inte visa han klänningar du köpt, det kan du ju gömma  
    Ja, precis :) och på ett ställe han ändå vet om så han inte råkar hitta ngt utan i så fall gör det utav eget val om nyfikenheten tar över. Tänker att han kanske ändrar sig när jag väl vet :)
  • inlovewithlife
    Skitoxå skrev 2013-05-15 16:30:23 följande:
    Hej! Jag ville veta men inte min sambo och det sa vi till barnmorskan när vi gjorde ultraljudet. Till svar fick vi då: -Då får ingen av er veta om ni inte kan vara överens. Snopet som tusan! Så ditt problem kanske försvinner av sig självt om er landsting har samma policy..
    Har aldrig hört att dem gör så, de får inte hemlighålla information om den ena parten vill veta. Däremot frågade de redan förra gången om vi ville veta kön och vi svarade att vi inte diskuterat det och så sa de att vi skulle disutera det. Tror ju dock inte att de nekar mig om jag vill veta, i så fall skulle jag nog gå vidare med det, haha! Respekterar dock min sambos val så kommer inte säga till någon :)) ifall det kommer ut liksom.
  • inlovewithlife
    snedtak skrev 2013-05-15 16:34:27 följande:
    Du kanske kan börja med att alltid kalla barnet i magen för ett bestämt smeknamn, "Bebben", "Bebis", "Plutten" eller vad som helst, så kanske du inte råkar försäga dig
    Väldigt smidigt! Det jag har kört på är bebis så det är bara försöka fortsätta med det då ;)
  • inlovewithlife
    Masken84 skrev 2013-05-15 16:53:52 följande:
    Vi ville veta men den lille ville inte visa rumpan så vi fick aldrig veta :) så även om man vill så kanske det inte går!!
    Nej, det är helt sant. Men går det inte så är det ju en helt annan sak än att de skulle neka. Då är det väl bebis som inte vill visa upp vad den har för kön ;)
  • Zayco
    inlovewithlife skrev 2013-05-15 19:01:04 följande:
    Ja, precis :) och på ett ställe han ändå vet om så han inte råkar hitta ngt utan i så fall gör det utav eget val om nyfikenheten tar över. Tänker att han kanske ändrar sig när jag väl vet :)
    Ja precis! En tjej fick skrivet på en lapp vilket kön hennes bebis hade, så hon har inte kikat på den ännu men om hon blir nyfiken kan hon alltid läsa på lappen det kan du ju pröva och göra med din sambo! Så kanske han blir för nyfiken och är tvungen att läsa hihi, jag tyckte det var riktigt sätt spännande i alla fall
  • inlovewithlife

Tror vi kör på det :)

• Tankeställare

Hos oss är det tvärtom.
    Min sambo vill gärna veta i förväg men jag känner att  det kan vänta tills barnet kommer ut.
    Han kör på resonemanget som en vän till honom hade, att det var lättare för honom (pappan i det fallet) att knyta an till barnet om han visste mer om det.
    De fick veta att de skulle få en liten flicka....men de fick en pojk.
    Han verkar inte lida någon nämnvärt över att ha förberett sig för ett visst kön och så blev det tvärtom.

Så då jag inte kan förstå vad för "praktiska saker" man behöver skaffa till sitt barn som man inte kan införskaffa när det är fött (måste en nyfödd tös ha sparkdräkt med volang?) så tänkte jag köpa saker som jag/vi tycker om.
    Utan tanke på kön. Så om en eventuell pojk får på sig röda tights eller en liten tjej har på sig en sparkdräkt med lastbilar, så lider nog vare sig hen, jag, pappan eller omgivningen.

• inlovewithlife

Vi tog inte reda på det eftersom BM sa att hon inte kunde se, men både jag och bebis pappa såg något som liknade killdelar när hon tog måtten på magen så därför tror vi att det är en kille nu, har varit övertygade om det redan innan, precis som i stort sett alla omkring oss. Min mamma trodde tjej men har också ångrat sig nu. Magformen säger kille, hjärtljuden tjej. Mycket svårt att veta så det blir en överraskning. Nu är jag glad att vi inte tagit reda på könet, det praktiska löser sig ändå :)

Svar på tråden Oense om att ta reda på könet