• MajaMu

Två barn med olika läggtider - hur gör man???

Jag har två barn, på 2 och 5 år. De går och lägger sig samtidigt men det är tydligt att den stora gärna skulle kunna vara uppe lite längre. Han snurrar i sängen när jag nattar dem och ganska ofta kommer han upp efter att lillebror har somnat. Det är inget stort problem, han får titta tv med mig en stund och somnar i soffan eller går och lägger sig när han blir trött. Men jag känner inte att han kan vara uppe medan jag nattar lillebror, Ibland tar det tio minuter, ibland tar det en timme. Hade jag bott ihop med deras pappa hade vi nog delat upp nattningen men nu måste jag fixa det själv. Hur gör ni andra? Får alla barn följa samma schema eller har ni något bra knep att dela med er av?

• Svar på tråden Två barn med olika läggtider - hur gör man???
  • sötare

Kan du inte göra det lite mysigt för honom i soffan med filt gosedjur å sätta på e film ? 

• Mercurialis

Numera nattar jag min 3- och 6-åring samtidigt men för något år sedan underhöll sig den äldste själv (såg på film, lekte i sitt rum etc) medan jag nattade den yngste.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nyfiken gul

Men börja lär 5-åringen att vara uppe längre då?    

Han kan ju ta på sig pyjamas och göra sig klar för nattning så har ni underlättat för båda två när det sen är dags att lägga sig.  Medan du lägger lillebror får han se på tv och mysa med filt eller något i soffan.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Boel1

Jag har haft olika läggtider, och en femåring kan ju normalt sett roa sig själv en stund, så prova dig fram. Funkar det med en film en stund medan du lägger, så gör så. Annars kanske han kan ligga med och natta lill-syskonet, och somnar han inte så får han gå upp med dig sen.

• MajaMu
    sötare skrev 2013-05-15 18:06:10 följande:
    Kan du inte göra det lite mysigt för honom i soffan med filt gosedjur å sätta på e film ? 

Jo, det är kanske bästa lösningen. Jag vill inte ha på Barnkanalen för Lilla Aktuellt och en del av de andra programmen efter 19.30 behöver lite vuxensällskap... Vi gör så på helgerna när lillebror sover på dan men lite då och då kommer storebror in precis när lillebror håller på att somna och vips tar det 15-30 minuter till. Men det får jag väl prata med honom om...
  • MajaMu

De delar för övrigt rum så han har begränsade möjligheter att roa sig själv under nattningen. Men film går ju bra. Läser ni godnattsaga till båda innan den minsta somnar eller en till dem var?

• Whitetrash86

Varför kan inte 5åringen roa sig själv när du nattar? Det är ju inte så att du går någonstans. Sätt på en film? Låt honom leka?

• Nyfiken gul
    MajaMu skrev 2013-05-15 18:16:19 följande:
    De delar för övrigt rum så han har begränsade möjligheter att roa sig själv under nattningen. Men film går ju bra. Läser ni godnattsaga till båda innan den minsta somnar eller en till dem var?
    men måste dom vara i samma rum då?

ta fram pysselsaker och låt han sitta i köket och pyssla under nattningen.  Bläddra i böcker, lägga sig i din säng och lyssna på musik?

ta ut dom leksaker som är intressanta så han inte stör lillebrors nattning och så får han leka i vardagsrummet, i hallen eller nånting.

• MajaMu
    Nyfiken gul skrev 2013-05-15 18:29:20 följande:
    men måste dom vara i samma rum då? ta fram pysselsaker och låt han sitta i köket och pyssla under nattningen.  Bläddra i böcker, lägga sig i din säng och lyssna på musik? ta ut dom leksaker som är intressanta så han inte stör lillebrors nattning och så får han leka i vardagsrummet, i hallen eller nånting.  

Det är en bra idé så länge lillebrors nattning tar 15-20 minuter. Men storebror kan inte sitta och pyssla själv i en timme, det tror jag inte. Men se på film eller kanske lyssna på en bok kan nog funka. Lillebror kommer nog att sova på dagen under sommaren, då blir han nog trött tidigare och då blir det här "problemet" än mer tydligt, Det kan nog var bra att börja öva.
  • MCooper

Mina är bara 1 och 2,5, men jag lägger yngsta först medan stora ser på tv i rummet bredvid. Ibland kommer han in och "stör", men det gör inget. En 5-åring kanske kan förstå att det tar längre tid om han kommer in om du pratar med honom?

Om det är för sent för barn-tv så kanske avsnitt av något program på dvd funkar?

Sätt på något som är långt nog bara.. Nattningen går ju sällan bättre när man stressar!

• Nyfiken gul
    MajaMu skrev 2013-05-15 18:32:28 följande:

Det är en bra idé så länge lillebrors nattning tar 15-20 minuter. Men storebror kan inte sitta och pyssla själv i en timme, det tror jag inte. Men se på film eller kanske lyssna på en bok kan nog funka. Lillebror kommer nog att sova på dagen under sommaren, då blir han nog trött tidigare och då blir det här "problemet" än mer tydligt, Det kan nog var bra att börja öva.
    Jag vet inte hur nattningen med lillebror ser ut men det kanske också kan vara en ide att se över rutinerna där så det inte behöver ta så lång tid om det är möjligt att få till det. 

Det är nog helt enkelt dags att ha det lite jobbigt ett tag tills du hittar rutiner som funkar för båda barnen .

Är han inte van att vara för sig själv så kommer nog 5-åringen att ropa på dig 87 ggr på en kvart medans du nattar lillebror men när han väl kommer på att du finns där och att det är hans egen tid för sig själv och känner sig trygg med det så kommer det att funka.  Du får helt enkelt ta det besväret det blir av det hela .

• MajaMu
    Nyfiken gul skrev 2013-05-15 18:40:09 följande:
    Jag vet inte hur nattningen med lillebror ser ut men det kanske också kan vara en ide att se över rutinerna där så det inte behöver ta så lång tid om det är möjligt att få till det.  Det är nog helt enkelt dags att ha det lite jobbigt ett tag tills du hittar rutiner som funkar för båda barnen . Är han inte van att vara för sig själv så kommer nog 5-åringen att ropa på dig 87 ggr på en kvart medans du nattar lillebror men när han väl kommer på att du finns där och att det är hans egen tid för sig själv och känner sig trygg med det så kommer det att funka.  Du får helt enkelt ta det besväret det blir av det hela .  

Jo, jag har ju tänkt att det är dags för lillebror att kunna somna själv. Jag gjorde ett försök förre veckan som inte gick så bra, sen fick han en släng med feber så då lade jag det åt sidan. Han är inte så verbal så det är svårt att veta om han förstår når jag försöker förklara för honom. Och jag vet inte hur han kommer att reagera på att somna utan storbror i rummet. Lillebror har alltid antingen sovit med mig eller storebror... Men det får jag ta itu med, så är det ju. Jag måste bara ladda upp och ha en bra plan innan jag drar igång men en massa förändringar. Vi reser bort en vecka snart, kanske är det bra att lägga om rutinerna när vi kommer hem...
  • Natulcien
    MajaMu skrev 2013-05-15 18:32:28 följande:

Men om det tar en hel timme med lillebror, så kanske han också ska lägga sig senare..? D.v.s. han kanske inte är trött nog? Sover han fortfarande på dagen, så kanske det är dags att ta bort det?
  • En blå giraff

Jag är inte ensamstående men är ensam väldigt många kvällar med barnen p.g.a. min mans jobb. Har också en snart 2-åring och en 5,5-åring. Jag gör så att jag ger båda barnen lite kvällsmat vid 18.45-tiden och läser ofta saga samtidigt. Det brukar vara gröt eller fil med smörgås. Sen efter det så sätter jag på film åt stora pojken som han får titta på medan jag lägger lillebror, det brukar vara strax efter kl 19. Lillebror somnar inte själv utan jag ligger bredvid honom. Det går inte att natta båda samtidigt eftersom de stör varandra då och ingen somnar. För det mesta somnar lillebror på max 20 minuter. Ibland tar det längre tid och då kan det bli lite trixigt. Storebror är van vid att han får vara ensam en stund då lillebror lägger sig men det är klart han börjar sakna mig om det tar lång tid. Märker jag att lillebror inte vill somna (händer då och då men inte så ofta) så får jag lov att ta med honom upp igen och ha honom med då jag lägger storebror. Den stora somnar som tur är själv bara han blir omstoppad.

Oftast funkar kvällarna men det är tröttsamt om min man är borta flera kvällar i rad tycker jag. Det gäller att hitta rutiner som fungerar. 

• MajaMu
    Natulcien skrev 2013-05-15 19:20:18 följande:
    Men om det tar en hel timme med lillebror, så kanske han också ska lägga sig senare..? D.v.s. han kanske inte är trött nog? Sover han fortfarande på dagen, så kanske det är dags att ta bort det?

Det tar inte alltid en timme, oftast ca 20 minuter. Men ibland drar det ut på tiden. Vi har begränsat sovandet på förskolan till 45 minuter men jag vet inte om de håller på det jämt. På helgerna sover han ibland inte alls så jag tror att dagsovandet kommer att försvinna under sommarlovet.
  • En blå giraff
    MajaMu skrev 2013-05-15 19:26:53 följande:

Det tar inte alltid en timme, oftast ca 20 minuter. Men ibland drar det ut på tiden. Vi har begränsat sovandet på förskolan till 45 minuter men jag vet inte om de håller på det jämt. På helgerna sover han ibland inte alls så jag tror att dagsovandet kommer att försvinna under sommarlovet.
    Min stora son har vissa favoritfilmer och dessa filmer brukar jag spara som lite exklusiva under lillebrors läggning. Kanske ett tips? Stora blir jättenöjd när han får sätta på sin bästa film och han stör inte mig och lillebror då.
  • MajaMu
    En blå giraff skrev 2013-05-15 19:32:08 följande:
    Min stora son har vissa favoritfilmer och dessa filmer brukar jag spara som lite exklusiva under lillebrors läggning. Kanske ett tips? Stora blir jättenöjd när han får sätta på sin bästa film och han stör inte mig och lillebror då.

Får han se på en hel film eller stänger du av vid en viss tid och blir det tjafs då? Alternativet är ju att ta något med avsnitt. Båda mina barn vill väldigt gärna se klart på filmen/avnisttet.... :)
  • En blå giraff
    MajaMu skrev 2013-05-15 19:34:48 följande:

Får han se på en hel film eller stänger du av vid en viss tid och blir det tjafs då? Alternativet är ju att ta något med avsnitt. Båda mina barn vill väldigt gärna se klart på filmen/avnisttet.... :)
    Jag gör så att jag förhandlar med min stora när lillebror har somnat. Vi ställer en äggklocka på en viss tid, t.ex. 10 minuter. När den ringer får han välja om han ska stänga av filmen eller om jag stänger av. Jag förhandlar också INNAN att han inte kommer hinna se hela filmen, utan får se en del och sen se klart nästa dag.
  • mia maria

Nu är visserligen mina barn i andra åldrar än dina; mina är 3½ resp. 9 år.
    Jag lägger oftast lillebror först, o sedan får storebror vara uppe en stund till o titta på barnprogram. Jag låg också bredvid lillebror vid nattningen förut, men av praktiska skäl så började jag lämna rummet efter att jag hade lagt honom, o det är klart att det var lite gnäll o spring en tid, men ganska så snart så lärde han sig att somna utan mig i rummet

Mina delar också rum, o oftast sover ju lillebror när storebror kommer upp o lägger sig. Är han vaken så funkar det ändå att storebror ligger o läser en stund för sig själv uppe i sin säng (våningssäng).

Gör det som passar dig bäst, du får helt enkelt prova dig fram  

Svar på tråden Två barn med olika läggtider - hur gör man???