• Anonym (Kajsa)

Få bonus att slappna utav?

Jag har helt gått in för att få en bättre relation med bonus. Men hur jag än engagerar mig, och hur än min sambo vänder och vrider så får vi inte bonus att helt enkelt slappna utav omkring mig. Jag anordnar aktiviteter som bonus gillar, det hjälper för stunden. Men så fort hen åker och kommer tillbaka från sin mamma så är det tillbaka på ruta ett. Ibland måste jag dra ut hen saker, vad som hänt på skolan osv. Mycket muttrande och hen smiter snabbt in i sitt rum så fort hen kommit hem från skolan. Hen tar aldrig egna initiativ på saker att göra eller saker att säga eller fråga. Och hen kan fråga om så självklara saker till sin pappa, som hen vet att han inte vet svaret på. Och säger han "fråga Kajsa", då slutar det med att in sambo måste fråga mig.

Man bara kämpar och kämpar.... Helt slut...

Just nu har jag dragit mig tillbaka för just nu känns det som att hen säger ja till allt jag föreslår bara för att hen inte vågar säga nej. Men så vill jag ju inte att det ska vara.

:(

Vad gör man? 

• Svar på tråden Få bonus att slappna utav?
  • Mormor07

Dra dig inte tillbaka! Utan fortsätt att kämpa som du gör. Hur gammal är barnet? På beteendet låter det som en tonåring(?)

• Anonym (Kajsa)
    Mormor07 skrev 2013-05-15 19:51:20 följande:
    Dra dig inte tillbaka! Utan fortsätt att kämpa som du gör. Hur gammal är barnet? På beteendet låter det som en tonåring(?)
    11 år.
  • Mormor07

Ok 11 år, alltså i förpuberteten. Då kan de vara lika jobbiga som tonåringar, så som sagt kämpa på du det gör du alldeles rätt i.

• Anonym (Werton)

Backa och låt hon komma smått istället. Tänk dig själv om någon skulle fixa och dona fast du inte vill. Tänk om någon frågar hela tiden fast du inte vill svara.
    Du gör rätt men bara backa och andas. Finns där istället är bättre.

• Utan Barn
    Anonym (Werton) skrev 2013-05-15 21:26:40 följande:
    Backa och låt hon komma smått istället. Tänk dig själv om någon skulle fixa och dona fast du inte vill. Tänk om någon frågar hela tiden fast du inte vill svara.
    Du gör rätt men bara backa och andas. Finns där istället är bättre.
    Fast ibland om man backar händer ju INGENTING i stället. Jag försökte få närmare kontakt med sambons två halvstora ganska mycket första två åren. Men sen gav jag upp lite och bara lät det vara. Och givetvis har det inte hänt NÅGONTING av sig självt eller på ungdomarnas initiativ. Utan i stället blev det väldigt kontaktlöst.

Så jag vet inte om det är rätt råd att sluta försöka, när nu TS vill ha en närmare relation.
  • M166

Jag skulle försöka engagera hen. Istället för att anordna aktiviteter, kan du fråga om hen vill det ena eller det andra, på så sätt måste barnet kommunicera sina önskemål och får veta att det går bra att tacka nej till saker. Sen kan du föreslå göra något bara ni två alternativt göra något större som innebär att ni tillsammans måste planera och förbereda något. T.ex. en grillkväll med meny, dekoration och vad det nu annars kan vara. Eller dekorera om hens rum med målning och allt som hör till som ni gör tillsammans hela familjen. Att jobba sida vid sida mot ett mål brukar få människor bonda mera än bara aktiviteter IMHO.

• Anonym (bibo)

Fortsätt kämpa Kajsa. Jag och även min ena bonusdotter va väldigt mammig i den åldern. Minns att jag va orolig och alltid behövde veta vad mamma gjorde och var någonstans. Min bonusdotter va likadan. Ingen kunde få mig att slappna av förutom min mamma. Mina föräldrar levde tillsammans och gör fortfarande men det hjälpte inte. Nu är min bonusdotter 13 år och sen ca ett halvår har hon ändrats och är jättenöjd och glad här. Vi har kämpat på både hennes pappa och jag. Tagit minst en spel kväll varje helg hon varit här. Vi har vh. Så ge henne tid och tala om att ni förstår henne och finns där för henne när hon saknar mamma. Låt henne ringa/messa lite extra ibland. Ju mer förståelse hon får ju mer kan hon slappna av. Lycka till och kämpa på.

Svar på tråden Få bonus att slappna utav?