• peppis1

vet inte vad jag ska göra! orkar inte mer!

Hej! Jag har nu en liten parvel  på snart 7 månader och hennes sömn har varit så man kunnat ställa klockan efter henne! Hon har somnat 20.00 varje kväll och sovit ca 2 timmar på dagen, ibland lite mindre. men för 3 veckor sedan så poff, så ville hon inte somna alls, bara var grinig o sparka o klöste,  1 vecka senare fick hon 3 dagars febern och nu somnar hon inte fören 22.00-23,00 på kvällarna men vaknar bara 1 timme senare än vanligt! detta gör att jag får absolut inget andrum att göra något själv som att bara kunna ta en kopp kaffe varmt eller städa! när hon sover på dagen så springer jag som en galning o försöker hinna med allt som ska göras i huset! hon väl har somnat är jag så knäckt så jag sitter som en zombie! min sambo jobbar nämligen iväg så han är borta varannan månad o hemma en hel istället, och tyvärr måste de va på de sättet för hans lön bär upp oss ekonomiskt just nu! grejen är att hon inte kan somna om hon inte blir vaggad på något sätt o hon är ju rätt tung nu så min rygg orkar inte bära i 2 timmar så hon somnar dessutom i vagnen o blir buren i säng efter en halv timme ungefär!  Jag har testat grejer som att ställa klockan o gå upp tidigare men de blir bara en mer trött mamma o hon är uppe lika länge o är grinig. ge henne gröt eller vällning innan sängtime men icke! minska sovstunden på dagen! va igång mycket under dagen ingenting funkar! Och jag älskar min lilla tös o hennes underbara personlighet, hon är ju världens goaste! Men jag känner att jag inte orkar hålla på så här, de tar knäcken på en både psykiskt och fysiskt!  snälla har någon nåt tips?!
    Känner att jag börjar bli desperat 

• Svar på tråden vet inte vad jag ska göra! orkar inte mer!
  • Ellie

Har du möjlighet att få lite avlastning dagtid ibland? Någon kan komma dit och ta henne ett par timmar hemma hos er, så kan du vara i närheten, men samtidigt få egentid.

Tyvärr har jag inget bra insomningstips, bara att det brukar gå i perioder och det kommer lugna ner sig snart igen. Hon är sannolikt i en utvecklingsfas, som brukar komma omkring 23 veckors ålder och vara i ca 1-5 veckor. Då blir bla sömnen sämre, för att rätta till sig igen, oftast efter v 26.
    http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html
    Växa och upptäcka världen, är en bra bok om detta.

• peppis1
    Ellie skrev 2013-05-15 23:19:50 följande:
    Har du möjlighet att få lite avlastning dagtid ibland? Någon kan komma dit och ta henne ett par timmar hemma hos er, så kan du vara i närheten, men samtidigt få egentid.

Tyvärr har jag inget bra insomningstips, bara att det brukar gå i perioder och det kommer lugna ner sig snart igen. Hon är sannolikt i en utvecklingsfas, som brukar komma omkring 23 veckors ålder och vara i ca 1-5 veckor. Då blir bla sömnen sämre, för att rätta till sig igen, oftast efter v 26.
    www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html
    Växa och upptäcka världen, är en bra bok om detta.
    Jo mamma har kommit o tagit henne någon timme så jag kunnat städa o tvätta. Men man vill ju tyvärr va duktig o inte be om hjälp. 
  • Ellie
    peppis1 skrev 2013-05-15 23:30:47 följande:
    När jag läser detta är det som att läsa om vårt liv tack!!!
    Glad
  • Tow2Mater

Varfor kan du inte städa när barnet är vaken, och ta en kopp varmt kaffe? Dricker du kallt kaffe?

• Chocoholica
    peppis1 skrev 2013-05-15 23:25:42 följande:
    Jo mamma har kommit o tagit henne någon timme så jag kunnat städa o tvätta. Men man vill ju tyvärr va duktig o inte be om hjälp. 
    Tänk inte så, be om hjälp om det behövs. Nu känner inte jag din mamma men om du förklarar för henne hur det ligger till så kanske hon kan tänkas ställa upp någor oftare? Själv så får jag sällskap av mor när mannen är borta och jobbar. Hon tar gärna lilleman så jag kan pilla med annat. Hon tycker det är kalas att vara mycket med barnbarnet och jag får sällskap och lite andrum. I ditt fall är det helt OK att inte vara duktig jämt. Du gör redan mycket för din lilla tös. Hoppas det löser sig för dig. Glad
  • Natulcien

Jag hade sonen i bärsele på dagarna. Då kunde jag både städa, diska, laga mat, plocka undan, surfa, äta och dricka hur varmt kaffe jag ville. Varför skaffar du inte ett bärredskap?
    All respekt för din sömnbrist, men det låter lite som om du stressar i onödan? Måste hemmet vara så skinande rent? Om din man är hemma varannan månad så kan ni ju storstäda då, så att bara lite småplock behövs däremellan..?

• peppis1

bärsele gillar hon inte och de går bra att sitta i sin gåstol 5- 10 minuter så de blir att försöka städa med henne på armen. kaffe gillar jag varmt men vill ju självklart inte dricka de med i henne famnen.  hon är i någon fas då hon ska bli buren konstant för att va nöjd. jo kan också va att jag stressar upp mig i onödan men jag har adhd så sådan har jag tyvärr alltid varit men försöker jobba på att gilla läget bara men de är tufft. vi får se hur länge detta fortsätter nu kommer ju sambon hem om en vecka. sedan är de ju kvällarna som är mest jobbig då hon är trött men inte vill sova och blir jätte grinig

• peppis1
    Chocoholica skrev 2013-05-16 01:56:54 följande:
    Tänk inte så, be om hjälp om det behövs. Nu känner inte jag din mamma men om du förklarar för henne hur det ligger till så kanske hon kan tänkas ställa upp någor oftare? Själv så får jag sällskap av mor när mannen är borta och jobbar. Hon tar gärna lilleman så jag kan pilla med annat. Hon tycker det är kalas att vara mycket med barnbarnet och jag får sällskap och lite andrum. I ditt fall är det helt OK att inte vara duktig jämt. Du gör redan mycket för din lilla tös. Hoppas det löser sig för dig. Glad
    ja har pratat med henne o hon ställer mer en gärna upp :) känns bara så hopplöst ibland hon är hur glad o nöjd som helst på dagarna o vi leker o gosar! men jag får så ont i mamma hjärtat när hon har de jobbigt på kvällarna! så gör jag lätt en höna av en fjäder detta med städningen!´nu när jag läst länken där de står om "sprången"  så förstår jag mer om va de är o hur jag kan göra  för att underlätta lite! och att det går över :)
  • Chocoholica
    peppis1 skrev 2013-05-16 10:39:17 följande:
    ja har pratat med henne o hon ställer mer en gärna upp :) känns bara så hopplöst ibland hon är hur glad o nöjd som helst på dagarna o vi leker o gosar! men jag får så ont i mamma hjärtat när hon har de jobbigt på kvällarna! så gör jag lätt en höna av en fjäder detta med städningen!´nu när jag läst länken där de står om "sprången"  så förstår jag mer om va de är o hur jag kan göra  för att underlätta lite! och att det går över :)
    Vad skönt. Glad
Svar på tråden vet inte vad jag ska göra! orkar inte mer!