• Svarta katten

Har ert barn tålt mjölk via amning men inte via egen mat?

Hej

Har en 8 månaders kille som ganska nyss har fått prova gröt och mat med mjölk i. Han har blivit väldigt gasig och fått riktigt ont i magen i samband med detta. Så var han inte när jag bara ammade honom trots att jag har ätit mjölk. Kan det vara så att den mängden mjölk som finns i bröstmjölken är så lite att han tål det?

Ska säga att han är förkyld just nu och jag vet att barn kan få ont i magen av det. Jag vet dock inte om de blir så gasiga av förkylning.  

• Svar på tråden Har ert barn tålt mjölk via amning men inte via egen mat?
  • läkarstudent

Ja, så var det för oss och det är det absolut vanligaste. I bröstmjölken finns det extremt små mängder komjölksproteiner (i de fall det ens finns några, egentligen ska det ju brytas ned helt i mammans mage), och det är oftast inte tillräckligt för att barnet ska utveckla en allergi, eller få symptom från en allergi som utvecklats då barnet fått ersättning. Dock behöver det ju inte vara så att han har någon allergi nu heller utan gaserna kan ju precis som du säger ha någon annan orsak, det är jättesvårt att svara på tyvärr.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Svarta katten

Jag har vid två tillfällen gett honom mjölkgröten och han har blivit gasig båda gångerna. Nu har han fått mjölkfri gröt och mat i tre dagar men jag ammar honom fortfarande också och har inte uteslutit mjölk. Han har fortfarande ont i magen.

• Svarta katten

Det jag tänkte på är alltså om det är någon som har kunnat fortsätta att själv äta mjölk och amma men att ge barnet mjölkfri kost och att det har räckt?

• fyrabarnsmor4

Mmm... ge barnet annat gröt... det finns några olika gröt eller så kokar du havregröt o servera den med havremjölk. Då vet du om det är mjölk eller eller typ gluten eller så..

Lycka till

• Belevaere

Min son klarade fint att jag åt mjölkprodukter när han ammades. När han sen började med gröt märktes det tydligt att han inte tålde mjölkprotein. Så nu äter han mjölkfritt och jag dricker mjölk och ammar och han mår toppen :) Man får testa sig fram lite och se vad som funkar. Han är 10 månader btw.

• Dr Mupp

Det är jättevanligt att det är så. Ofta när man tar bort mjölken helt hos både mamman och barnet i det läget så upptäcker man att barnet egentligen haft fler symtom, men man inte tolkat dem som allergisymtom. Tex dålig sömn eller liknande. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sihn

Hoppar in och ställer en fråga här!!!
    Sonen är 6 månader och har i ca 2 månader haft eksem på kroppen som ständigt kommer tillbaka. Vi smörjer med salva som vi fått utskriven men så fort vi slutar en dis eller råkar glömma så kommer de tillbaka. Detta har gjort att BVC har ordnat så vi ska träffa en barnläkare för att utesluta allergi.
    I fredags gav en kompis till mig sonen grädde och tårta, så arg jag blev, och natten till i måndags hade sonen bajsat blodslem. De senaste dagarna har han bajsat hur mycket som helst, 15-20 blöjor/dag, och nu är det grönt.
    Läkaren vi träffade i måndags jämförde blodet i blöjan med näsblod!!!!!!
    Kan det vara så att han är mjölkallergiker? Eller oroar jag mig i onödan? Han har precis börjat med smakportioner.

Svar på tråden Har ert barn tålt mjölk via amning men inte via egen mat?