• annica14

Gravid och sjukskriven

Jag är gravid i vecka 22 och har varit sjukskriven sen ungefär 1,5 månad tillbaka. Den gick ut i söndags och min läkare har valt att fortsätta sjukskriva mig. Hur gör man då? Måste jag göra en ny sjukanmälan till försäkringskassan efter 14 dagar igen? eller går det automatiskt att jag får sjukpeng(om sjukskrivningen blir godkänd vill säga) Eller hur gör man?

• Svar på tråden Gravid och sjukskriven
  • Försäkringskassan

Hej!
    Det enda du behöver är att skicka in det nya läkarintyget till Försäkringskassan.

Du kan logga in på Mina sidor på vår hemsida och se om läkaren redan har skickat läkarintyget elektroniskt. Om det är så behöver du enbart vänta på utbetalning. Vi ska göra klart ditt ärende inom 30 dagar från det att din ansökan kom till oss.

Hälsningar
    Sune, handläggare 

• annica14

Ok. Vad bra. Tack.

Läkaintyget har kommit in såg jag. Så jag behöver inte söka om då? Utan bara luta mig tillbaka och vänta

• Försäkringskassan

Hej! Det stämmer att om man blir förlängt sjukskriven och har ett pågende ärende där man redan har skickat in sin ansökan om ersätting, så räcker det att skicka in det förlängda läkarintyget per post alternativt om din läkare skickar in det elektroniskt till Försäkringskassan. Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Gravid och sjukskriven