• Anonym (Ont i magen)

Arbetslös tvillinggravid, sjukskrivas (mer dagistid)

Hej!

Jag väntar tvillingar och min anställning går ut när jag är i v. 24. Jag undrar om det är möjligt att bli sjukskriven då man är arbetslös, då jag har smärtsamma förvärkar redan nu och sonen föddes lite prematur, och tvillingar brukar födas tidigare?

Anledningen till att jag frågar är kanske lite cynisk: Jag har en härlig liten son på 1,5 som är väldigt aktiv och som bara vill vara utomhus (vi bor på 40 kvm) vilket innebär att vi måste gå mycket (har ingen bil eller trädgård och han har lärt sig springa) När jag går gör det ont av förvärkarna och stressen över att ta hand om honom själv hela dagarna hela vägen fram till BF kommer bara det att leda till ännu mer smärtsamma sammandragningar. Dessutom är jag väldigt trött och blir bara tröttare ju längre graviditeten går, och vid det laget lär jag dessutom vara gigantisk och orörlig...

När man är sjukskriven får man ju mer dagistid, som arbetslös får man bara 15 h/vecka och jag vet inte hur jag ska orka det.

Vad tycker ni jag ska göra? Hjälp!

• Svar på tråden Arbetslös tvillinggravid, sjukskrivas (mer dagistid)
  • Försäkringskassan

Hej!
    Du får kontakta din läkare och höra vad denne tror om sjukskrivning under en längre period.

Om du är arbetslös bedöms din arbetsförmåga i förhållande till arbeten som normalt förekommer på arbetsmarknaden redan från början av sjukperioden. Din läkare ska beskriva noga på ditt läkarintyg vad du inte kan göra  på den normala arbetsmarknaden. 

Läs mer på vår hemsida om arbetslös och sjukskrivning:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_1_-_14_dagar/sjuk_och_arbetslos/

Hälsningar
    Sune, handläggare

Svar på tråden Arbetslös tvillinggravid, sjukskrivas (mer dagistid)