• Anonym (Hjälp)

När egen bebis föddes försvann kärleken till bonus, hjälp!

Jag orkar inte mer kan någon som varit med om samma sits hjälpa eller bara ge några goda råd?!

Efter 7 år med man och hans bonus varannan vecka fick vi äntligen ett gemensamt barn. Barnet är nu 1 år gammalt och hen har varit jobbig från start. Kolik var väl det värsta men även välidgt mammig och ratar fast föda. Dock älskar jag mitt barn mer än något annat. Men nu har kärleken till min bonus så gott som försvunnit. Jag vill inte se barnet och blir ledsen och irriterad på söndagar när det är dags att ha henne/honom igen. Hen har alltid varit nära mig och hen kallar mig t.om för mamma ibland även om självklart riktiga mamman är mamma med stort M.

Hen klänger på mig veckorna hen är här och jag har bara lust att be hnne/honom att låsa in sig på sitt rum, bara låta mig vara. När bebis sover vill hen vara med mig men JAG ORKAR INTE!! Nu låter hen mig vara för det mesta då hen säkert märkt att jag inte klarar av att vara med honom/henne.

Nåon som känner igen sig alls??

• Svar på tråden När egen bebis föddes försvann kärleken till bonus, hjälp!
  • Anonym (en mamma)
    Anonym (&) skrev 2013-05-19 10:32:59 följande:
    Detta är ett ganska vanligt förekommande bekymmer, precis som Ess säger, man ser hur mycket blodsband betyder.

Jag funderar på de som adopterat ett barn och sedan får ett biologiskt, hur vanligt är det med dessa känslor även där? Ganska vanligt skulle jag tro.

Usch vilken hemsk tanke! Ja vad man känner i sitt hjärta kan man naturligtvis inte råda över. Man får innerligt hoppas att man i de fall det är så att man känner mer för sitt biologiska barn, inte förmedlar detta till sitt adoptivbarn, utan att barnet får känna sig lika mycket värd i mammas och pappas ögon.

Det skulle vara intressant att få höra här i tråden hur de föräldrar som både har biologiska barn och adopterade känner.
  • Anonym (också bonusmamma)

Jag kan absolut förstå hur du känner! Tror att jag hade klättrat på väggarna om jag hade varit tvungen att ha bonusen hemma från fritids och inte haft möjlighet att vila när den lille vilar! 

• Brumma

Jag kan säga att jag nu är livrädd för att mina känslor för min son även skall överskugga kärleken till barnet jag har i magen.
    Teoretiskt VET jag att det inte är så, men rädslan finns där ändå..
    För jag älskar min bonus så mkt, och innan jag fick barn trodde jag, allvarligt, att det var så kärleken till sina barn var..
    Chocken när jag insåg HUR stark moderskärleken till det egna barnet faktiskt är skakade mig.. Det är så mkt starkare än ngt jag kunnat föreställa mig - någonsin!
    Kan jag känna så för ett barn till??
    Räcker kärleken?

För som jag sa tidigare, och som jag TROR är fallet med TS känslor egentligen, kärleken man haft till bonusbarnet försvinner inte, men i förhållande till kärleken till det egna barnet känns det som om den minskat..
    Jag är däremot medveten om skillnaden i känslor och är därför extra noga med att visa bonus hur mkt jag tycker om henne, noga med att vara rättvis o inte sätta mitt barn först.
    Noga med att ha egentid med bonus så att vi kan fortsätta känna samma gemenskap som tidigare.
    Jag är ingen hemsk bonusmamma, jag tycker verkligen om min bonus, men jag måste JOBBA på mina känslor och se till att jag inte behandlar henne annorlunda än tidigare. Hon har inte gjort ngt för att ändra vårt förhållande, därför skall hon heller aldrig behöva märka av att det ändrats ngt..

• Ess
    Anonym (en mamma) skrev 2013-05-19 11:01:53 följande:
    Usch vilken hemsk tanke! Ja vad man känner i sitt hjärta kan man naturligtvis inte råda över. Man får innerligt hoppas att man i de fall det är så att man känner mer för sitt biologiska barn, inte förmedlar detta till sitt adoptivbarn, utan att barnet får känna sig lika mycket värd i mammas och pappas ögon.

Det skulle vara intressant att få höra här i tråden hur de föräldrar som både har biologiska barn och adopterade känner.
    Ställ frågan i adoptions forumet.
    Här inne är det ju mest personer som lever med andras barn som svarar. 
  • Anonym (vera)
    Anonym (&) skrev 2013-05-19 10:32:59 följande:
    Detta är ett ganska vanligt förekommande bekymmer, precis som Ess säger, man ser hur mycket blodsband betyder.

Jag funderar på de som adopterat ett barn och sedan får ett biologiskt, hur vanligt är det med dessa känslor även där? Ganska vanligt skulle jag tro.

Tror verkligen inte det är vanligt att man känner mer för sitt biologiska barn. Ett adopterat barn är ens eget barn. I ts fall så är bonusbarnet inte hennes eget, bonus har en mamma redan.
  • Fanny b

Jag tror att ts känslor över detta inte är unika, inte ens för föräldrar som har flera egna barn. Utan om man får en bebis som är "svår" redan från start, får kolik etc medans man har ett äldre barn som beter sig på det sätt som ts bonusbarn gör så tänker man nog av trötthet inte alltid så vackra tankar om det äldre barnet. Men som någon redan skrivit gör blodbandet med ens barn att man vet att man tycker om sitt barn ändå. 

Precis som flera redan skrivit så tycker jag ts ska låta sin sambo ta mer ansvar över båda sina barn. Han kan börja med att anmäla sitt äldsta barn till fritids. Vad jag tror också underlättar för ts är att erkänna att hon har starkare känslor för sitt biologiska barn än sitt bonusbarn. Samt börja visa för sitt bonusbarn att hon ibland vill vara ifred, jag tror bonusbarnet trivs bättre med det också. För det kan vara så att hens klängighet delvis beror på att hen känner att ts stöter bort henom. Men om hen får en förklaring till varför ts vill vara ifred ibland, Om ts känner att hon delvis kan påverka när hon får vila så kan det leda till att hon får mer energi över och därmed orkar umgås med bonusbarnet på ett mera positivt sätt.

• Anonym (&)
    Anonym (vera) skrev 2013-05-19 21:18:06 följande:
    Tror verkligen inte det är vanligt att man känner mer för sitt biologiska barn. Ett adopterat barn är ens eget barn. I ts fall så är bonusbarnet inte hennes eget, bonus har en mamma redan.
    Du tror inte det. Ok. 
    Har du adoptivbarn? I så fall vill jag bara break the news for you. Ett adopterat barn har också en mamma. 
  • Oldie

Till alla som tycker att det är synd om ts bonus, alla är olika, att en person tycker att det är plättlätt med ett barn med svår kolik betyder inte att en annan inte kan ha det tufft. Det är inte synd om ett barn som inte kan få uppmärksamhet exakt alltid när det känner för det.

Jag är storasyster, min mamma hade det jobbigt med mitt syskon och självklart sa hon till mig ibland att hon inte orkade. Inget konstigt, jag blev inte knäckt av ett nej! Jag lärde mig att man får ta hänsyn till människor, och att även min mamma kan behöva lite lugn ibland.

Har jag haft en tuff dag på jobbet har jag inte alltid ork när jag kommer hem, bonusarna tycker inte det är konstigt heller. De får ett nej redan idag inland.
    Nu har jag deras syskon i magen, mina känslor för bonusarna kommer inte förändras, dock kan jag komma att ha mindre ork i framtiden i perioder beroende på hur allt blir.
    Dock är min sambo en fantastisk man som tar sitt ansvar och inte ser mig som något övernaturligt energiknippe som finns till för att axla hans ansvar!

Ts, enligt lag har ni rätt att ha bonusen på fritids efter din sambos arbetstider. Allt annat är skitsnack!

Om du ursäktar mig verkar det inte som din sambo tar sitt ansvar hemma och att alltför mycket hamnar på dina axlar. Du borde prata med honom och han borde uppmärksamma ditt mående och ditt behov av en paus ibland.
    Som många andra tror jag inte heller att det är något fel på dina känslor men att du behöver lite andrum och en paus är inget konstigt!

• Anonym (&)
    Oldie skrev 2013-05-20 06:14:32 följande:
    Till alla som tycker att det är synd om ts bonus, alla är olika, att en person tycker att det är plättlätt med ett barn med svår kolik betyder inte att en annan inte kan ha det tufft. Det är inte synd om ett barn som inte kan få uppmärksamhet exakt alltid när det känner för det.

Jag är storasyster, min mamma hade det jobbigt med mitt syskon och självklart sa hon till mig ibland att hon inte orkade. Inget konstigt, jag blev inte knäckt av ett nej! Jag lärde mig att man får ta hänsyn till människor, och att även min mamma kan behöva lite lugn ibland.

Har jag haft en tuff dag på jobbet har jag inte alltid ork när jag kommer hem, bonusarna tycker inte det är konstigt heller. De får ett nej redan idag inland.
    Nu har jag deras syskon i magen, mina känslor för bonusarna kommer inte förändras, dock kan jag komma att ha mindre ork i framtiden i perioder beroende på hur allt blir.
    Dock är min sambo en fantastisk man som tar sitt ansvar och inte ser mig som något övernaturligt energiknippe som finns till för att axla hans ansvar!

Ts, enligt lag har ni rätt att ha bonusen på fritids efter din sambos arbetstider. Allt annat är skitsnack!

Om du ursäktar mig verkar det inte som din sambo tar sitt ansvar hemma och att alltför mycket hamnar på dina axlar. Du borde prata med honom och han borde uppmärksamma ditt mående och ditt behov av en paus ibland.
    Som många andra tror jag inte heller att det är något fel på dina känslor men att du behöver lite andrum och en paus är inget konstigt!
    Du har ännu inte fött ditt biologiska barn vad jag förstår. Hoppas att du kan säga samma sak efteråt, det är det inte alla som kan tyvärr. I och för sig har du inte berättat hur du känner för bonusarna idag.
  • Starkast
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-05-18 14:23:57 följande:
    Jag orkar inte mer kan någon som varit med om samma sits hjälpa eller bara ge några goda råd?!

Efter 7 år med man och hans bonus varannan vecka fick vi äntligen ett gemensamt barn. Barnet är nu 1 år gammalt och hen har varit jobbig från start. Kolik var väl det värsta men även välidgt mammig och ratar fast föda. Dock älskar jag mitt barn mer än något annat. Men nu har kärleken till min bonus så gott som försvunnit. Jag vill inte se barnet och blir ledsen och irriterad på söndagar när det är dags att ha henne/honom igen. Hen har alltid varit nära mig och hen kallar mig t.om för mamma ibland även om självklart riktiga mamman är mamma med stort M.

Hen klänger på mig veckorna hen är här och jag har bara lust att be hnne/honom att låsa in sig på sitt rum, bara låta mig vara. När bebis sover vill hen vara med mig men JAG ORKAR INTE!! Nu låter hen mig vara för det mesta då hen säkert märkt att jag inte klarar av att vara med honom/henne.

Nåon som känner igen sig alls??
    När det har varit jobbigt kan man känna så även mot sitt eget biologiska barn.
    Du är ju så fullständigt SLUTKÖRD att din ork är SLUT! Det handlar inte om kärleksbrist utan du orkar bara inte.

Mitt råd är att sätta dig och prata med din bonus. Barn är jättekloka!
    Du förklarar att du är så trött och sliten pga bebisen att du just nu inte orkar. Att det kommer att gå över så snart bebisen börjar sova om natten och äta mat.

• Anonym (Hjälp)

Tack till alla som engagerat er och kommit med tips, råd och uppmuntran.

Mannen ska till fritids idag har prata med dem ordentligt. Som sagt har jag "bett" om fritids 2ggr men nekats då jag fortfarande är hemma.

Gällande mannens ansvar så tycker jag att han tar sitt ansvar då han kommer hem men då bonus är så fruktansvärt klängig då så brukar han mest vara med hen och lämna mig med bebis.. ja så lättare blir det åtminstone på veckorna hen inte bor här.

Jag kan säga uppriktigt att jag var HELT SÄKER på att mina känslor till bonus inte skulle påverkas när bebis kom men jag blev så fruktansvärt överväldigad av kärleken till bebisen att jag kände mig skamsen över att älska bebis så mycket starkare än bonus..

Vi jobbar på det, dock är det som sagt svårt för mig att tala uppriktigt för mannen om mina känslor (eller icke-känslor) för bonus då jag inte tror han skulle klara av att höra detta. Men han förstår i alla fall att jag behöver lite andrum. Får se vad fritids har att säga..

Tack ännu en gång för att ni delar med er av era historier, det värmer och hjälper!

• SVBk4rr1ng
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-05-20 09:25:45 följande:
    Tack till alla som engagerat er och kommit med tips, råd och uppmuntran. Mannen ska till fritids idag har prata med dem ordentligt. Som sagt har jag "bett" om fritids 2ggr men nekats då jag fortfarande är hemma. Gällande mannens ansvar så tycker jag att han tar sitt ansvar då han kommer hem men då bonus är så fruktansvärt klängig då så brukar han mest vara med hen och lämna mig med bebis.. ja så lättare blir det åtminstone på veckorna hen inte bor här. Jag kan säga uppriktigt att jag var HELT SÄKER på att mina känslor till bonus inte skulle påverkas när bebis kom men jag blev så fruktansvärt överväldigad av kärleken till bebisen att jag kände mig skamsen över att älska bebis så mycket starkare än bonus.. Vi jobbar på det, dock är det som sagt svårt för mig att tala uppriktigt för mannen om mina känslor (eller icke-känslor) för bonus då jag inte tror han skulle klara av att höra detta. Men han förstår i alla fall att jag behöver lite andrum. Får se vad fritids har att säga.. Tack ännu en gång för att ni delar med er av era historier, det värmer och hjälper!

Så din man klarar inte av bebisen för att storasyskonet är för klängigt.. Men förväntar sig att DU ska klara av det. Även om det klängiga barnet inte är ditt. Nää, så länge du tar hand om två barn på dagarna så kan han gott också göra det på kvällar och helger.
  • Anonym (också bonusmamma)

Mannen ska till fritids idag har prata med dem ordentligt. Som sagt har jag "bett" om fritids 2ggr men nekats då jag fortfarande är hemma.

Gällande mannens ansvar så tycker jag att han tar sitt ansvar då han kommer hem men då bonus är så fruktansvärt klängig då så brukar han mest vara med hen och lämna mig med bebis.. ja så lättare blir det åtminstone på veckorna hen inte bor här.

Jag kan säga uppriktigt att jag var HELT SÄKER på att mina känslor till bonus inte skulle påverkas när bebis kom men jag blev så fruktansvärt överväldigad av kärleken till bebisen att jag kände mig skamsen över att älska bebis så mycket starkare än bonus..

Vi jobbar på det, dock är det som sagt svårt för mig att tala uppriktigt för mannen om mina känslor (eller icke-känslor) för bonus då jag inte tror han skulle klara av att höra detta. Men han förstår i alla fall att jag behöver lite andrum. Får se vad fritids har att säga..

Tack ännu en gång för att ni delar med er av era historier, det värmer och hjälper!
    Fritids kan säga vad de vill, ni har laglig rätt att ha bonusbarnet där på pappans arbetstider! 
  • Anonym (tjohopp)

Jag upplevde exakt samma sak som TS när jag fick mitt första barn. Mitt bonusbarn hade varit som mitt eget fram tills dess att jag fick mitt första biobarn. Det är nog inte helt ovanligt. Min bonus gick på fritids som tur var då vi hade hen på heltid (inte ens varannan helg var hen hos mamman). Du har all rätt att kräva fritids enligt pappans arbetstider, det kan inte skolan neka. Jag pratade med skolverket om det när det var aktuellt för oss (9 år sedan nu) och de gav ett tydligt svar att det var vårdnadshavarens arbetstider som gällde. Inte mina.

• Ess
    Anonym (&) skrev 2013-05-20 02:00:17 följande:
    Du tror inte det. Ok. 
    Har du adoptivbarn? I så fall vill jag bara break the news for you. Ett adopterat barn har också en mamma. 
    En stoooor skillnad är att den mamman inte finns med i bilden och familjen fungerar som en kärnfamilj, utan utomstående inblandning.
    Båda de vuxna i familjen är vårdnadshavare till barnet och har lika mycket att säga till om. Barnet lever bara i den familjen och kommer inte och hälsar på som en främling med helt olika rutiner och vanor.
  • Ess

Jag tycker du ska lämna över bebisen till din man när han kommer hem, sen går du ut.
    Han är fullt kapabel att ta hand om båda sina barn. Han klarar det galant. 
  • Anonym (&)
    Ess skrev 2013-05-20 16:09:13 följande:
    En stoooor skillnad är att den mamman inte finns med i bilden och familjen fungerar som en kärnfamilj, utan utomstående inblandning.
    Båda de vuxna i familjen är vårdnadshavare till barnet och har lika mycket att säga till om. Barnet lever bara i den familjen och kommer inte och hälsar på som en främling med helt olika rutiner och vanor.
    Det spelar inte alltid någon roll, det är jobbigt även om det inte finns en annan förälder med i bilden.
    Anonym (tjohopp) skrev 2013-05-20 11:37:09 följande:
    Jag upplevde exakt samma sak som TS när jag fick mitt första barn. Mitt bonusbarn hade varit som mitt eget fram tills dess att jag fick mitt första biobarn. Det är nog inte helt ovanligt. Min bonus gick på fritids som tur var då vi hade hen på heltid (inte ens varannan helg var hen hos mamman). Du har all rätt att kräva fritids enligt pappans arbetstider, det kan inte skolan neka. Jag pratade med skolverket om det när det var aktuellt för oss (9 år sedan nu) och de gav ett tydligt svar att det var vårdnadshavarens arbetstider som gällde. Inte mina.
    Se inlägget ovan till exempel.

Blod är (oftast) tjockare än vatten. Helst då det gäller vår egen avkomma, en genetisk egenskap som de flesta normala föräldrar besitter. Vi ska skydda våra egna. 
  • Oldie
    Anonym (&) skrev 2013-05-20 08:57:57 följande:
    Du har ännu inte fött ditt biologiska barn vad jag förstår. Hoppas att du kan säga samma sak efteråt, det är det inte alla som kan tyvärr. I och för sig har du inte berättat hur du känner för bonusarna idag.
    Jag gillar bonusarna mycket, de gillar mig och vi visar varandra hänsyn och respekt. Kan inte se att jag inte skulle gilla dessa barn för att vi får en familjemedlem till. Barnen är inte mina, de har 2 bra föräldrar, vi har en egen, unik relation som är vår utan att försöka likna denna med några stereotypa  roller från en kärnfamilj.

Ork som tryter inte är något ovanligt, varken i kärn- eller bonusfamiljer.
    I nya familjer har partnern, den biologiska föräldern till bonusar, en oerhört viktig roll, min sambo axlar denna roll med bravur och har sen dag ett jobbat för att svetsa familjen samman utan att tvinga mig  och barnen att få en relation, denna har vi fått utrymme att bygga helt på våra villkor i den takt som passat oss.
    Barnen har inte heller behov av en extra förälder, jag är deras vuxna kompis med ett vuxenansvar  och de funkar toppen för oss alla, de kommer bli fantastiska syskon till en liten. 
  • Ess
    Anonym (&) skrev 2013-05-20 17:39:44 följande:
    Det spelar inte alltid någon roll, det är jobbigt även om det inte finns en annan förälder med i bilden.
    Se inlägget ovan till exempel.

Blod är (oftast) tjockare än vatten. Helst då det gäller vår egen avkomma, en genetisk egenskap som de flesta normala föräldrar besitter. Vi ska skydda våra egna. 
    Jo självklart är blod tjockare än vatten, det finns ingen som helst tvekan om det.

Men om man jämför mellan ett bonusbarn och ett adoptivbarn, så är bonusbarnet som vilken unge som helst. Man kanske tom tar avstånd pga yttre omständigheter. När ett adoptivbarn är önskat och blir ens eget. 
Svar på tråden När egen bebis föddes försvann kärleken till bonus, hjälp!