• mallaprick

Någon med erfarenhet om fvp?

Fick för lite mer än 2 veckor reda på att jag har en risk på 1:18 att få ett barn med DS. Nackspalten var 1,2. 
    Har nu fått tid på torsdag för fostervattenprov. Är så himla rädd för vad det ska visa. Denna väntan och ovisshet tar ju ens alla krafter.
    Önskar ju ett friskt litet syskon till våra 2 andra barn.
    Har du någon tanke/erfarenhet? Fler med samma risker??

• Svar på tråden Någon med erfarenhet om fvp?
  • Sommar76

Hej mallaprick! Jag skrev till dig i ett tidigare inlägg. Blir 37 år i sommar, väntar mitt tredje barn och fick 1:87 på kuben. Var jättenervös inför mitt fostervattensprov som jag gjorde för två veckor sedan. Provet gick jättelätt och smärtfritt. Jag mådde bra efteråt, ingen smärta, vattenläckage el blödning. Fick svar en vecka efter provet att bebisen var frisk, en enorm glädje och lättnad!! Väntan efter fostervattensprovet var mycket jobbig, var livrädd varje gång telefonen ringde. Nu i veckan är det dags för rutinultraljud och jag hoppas allt är bra. Jag tror att du också kommer få ett glädjande svar efter provet. Lycka till!!

• idab84

Jag fick 1:40 på kub o valde att göra fvp,, helt ärligt va de bland de värsta jag gjort,, och började läcka fostervatten direkt när ja kom hem,, åkte tillbaka till sjukhuset varje dag för kontroll och till slut var "hålet" slutet,,, nervös väntan,,, fick sedan brev att jag väntar ett barn med normalt antal kromosomer,,,

Men vet inte om ja hade gjort om de om ja ska vara ärlig...

Om du vill fortsätta prata eller fråga får du gärna skicka meddelande privat :)
    Lycka till

• AnnaGreta 378

Förra graviditeten fick jag 1:2 för trisomi 21, och den här gången 1:5. Jag gjorde fvp båda gångerna. 
    Jag tyckte inte att det gjorde ont och fick inget obehag av det efteråt. Det värsta var väntan på ett svar.

Nu blev svaren positiva båda gångerna, men väntan var hemsk. Stort lycka till ts! 

• Zanah

Jag fick 1:31 med min dotter och gjorde FVP. Jag håller med om att väntan är värst, dels den fram tills dess att du får göra provet och sen väntan på svaret. Vi fick svar efter tre dagar och allt såg bra ut.

Jag tyckte inte att det gjorde ont, det var mer obehagligt, och efteråt hade jag inga besvär alls.   
    Lycka till i morgon!

• mallaprick

Åh vad jag glad jag blir att du frågar Sommar 76!
    Jag gjorde ju fostervattenprovet i torsdags och väntan har varit hemsk sedan dess. Provet gick bra och har inte känt något speciellt efteråt. Fick lite sammandragningar under helgen som jag fick kontrollerat av läkare men allt såg bra ut.
    Vi skulle få svar i slutet av denna vecka sa läkaren. Glada besked per post och tråkiga besked per telefon..... Idag låg i alla fall kuvertet i vår brevlåda med underbara besked =) Vi är så glada och äntligen kan man gå vidare. Har inte vågat njuta av graviditeten sedan vi fick beskedet på Kub:en den 3 maj.

• Zanah

Grattis! Jag vet hur lättad man blir! Nu är det bara att njuta av resten av graviditeten!

• Sommar76

Vad skönt mallaprick, stort grattis! Vet vilken enorm lättnad det är, nu kan du äntligen börja njuta av graviditeten igen!

Svar på tråden Någon med erfarenhet om fvp?