• Madeleine Louise

Vad tycker du om namnet GIDEON?

Vad tycker du om namnet GIDEON?
    Är det fint? Är det fult? Eller "funkar" det?

♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om namnet GIDEON?
  • Madeleine Louise
    LunaLunatic skrev 2013-05-20 23:24:22 följande:
    Hittade. Ja, mer finska då. Tusan. Fast det var väl bara att vänta.

Kanske uttalet beror på dialekt? Jag har nämligen bara hört namnet uttalas med J i Sverige...
    Men jag tycker att namnet är finare om det uttalas med G i alla fall Drömmer
    ♥ Florian och Isay ♥
  • LunaLunatic
    Madeleine Louise skrev 2013-05-20 23:26:24 följande:

Kanske uttalet beror på dialekt? Jag har nämligen bara hört namnet uttalas med J i Sverige...
    Men jag tycker att namnet är finare om det uttalas med G i alla fall Drömmer
    Jag har nog bara hört det uttalas på svenska av, just det, mina finskfödda släktingar. Annars hört på engelska och holländska. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Annamaria44
    Madeleine Louise skrev 2013-05-20 23:24:25 följande:
    Fast det är ju namnet du röstar på! Inte uttalet! 

Jag trodde det svenska uttalet var med J och det engelska uttalet med G. 

Personligen tycker jag att Gideon är finast med G, men jag uttalar det själv med J.

Vad har mitt uttal med din åsikt om namnet att göra förresten?!  

Att det inte blir samma namn längre.

De få som har det namnet som jag vet, uttalar det med G.
  • Margaux

Hur kan ett G bli ett J helt plötsligt?
    Vad är det för fonetisk regel som säger att på svenska skulle Gideon uttalas med J? *förvirrad*

• stinamaria
    Margaux skrev 2013-05-21 09:22:06 följande:

Vad är det för fonetisk regel som säger att på svenska skulle Gideon uttalas med J? *förvirrad*

Ett g före en mjuk vokal brukar ju uttalas j ;)
  • keron
    Annamaria44 skrev 2013-05-20 23:21:24 följande:

Jag röstade fint innan jag såg hur du tänkte uttala det, tycker det är ett väldidigt fint namn när det uttalas med G. Sorry
    Samma här.
  • Madeleine Louise
    Margaux skrev 2013-05-21 09:22:06 följande:
    Som sagt, jag har alltid hört namnet uttalas med J i Sverige. 
    Jag tycker uttalet med G är finare, men eftersom jag bara hört det uttalas med J så har jag tagit för givet att namnet uttalas med J på svenska och därmed tagit efter det uttalet (med J), trots att det inte är ett svenskt namn ursprungligen. Hur som helst var syftet med tråden att se vad andra tycker om namnet, oavsett vilket uttal man har  

Benjamin och Sara är klassiska exempel på namn som uttalas olika också
    ♥ Florian och Isay ♥
  • stinamaria
    Margaux skrev 2013-05-21 09:35:01 följande:
    Men Gideon är ju inte ett svenskt namn?

Nej men det är ju inte så konstigt att man i Sverige om man aldrig hört namnet förut uttalar det med ett J.
  • Ramborg

Jag tänker på den där märkliga sekten vars enda uppdrag här i livet är att lägga biblar på hotellrum. Gideoniterna.

42.
  • Lindsey Egot the only one

Ramborg

De är väl ingen sekt men jag tänker på dom också.

• MaaxMaax

Tycker det är ett supercoolt namn! 
    Tänker dels på diverse film och tv-seriekaraktärer, med också på den bibliska personen Gideon, som finns som huvudperson i en del texter jag gillar. 

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Bams
    Madeleine Louise skrev 2013-05-21 10:45:08 följande:

Benjamin och Sara är klassiska exempel på namn som uttalas olika också
    På hur många sätt kan man uttala Sara och Benjamin??
  • Jungblom
    Bams skrev 2013-05-25 22:03:05 följande:
    Många, franskt Sara, engelskt Sara och Svenskt Sara är iaf 3 olika, samma för Benjamin

• Madeleine Louise
    Bams skrev 2013-05-25 22:03:05 följande:
    SA-ra, SarA, SA-rA osv.. Hört många olika uttal. Betoning på olika ställen osv. Benjamin har åtminstone 3 olika uttal i Sverige. BEEEN-ja-min, Bennjamin, BEN-jamin Har du aldrig hört Sara och Benjamin (eller många andra namn t.ex. Joakim, Lisa osv) uttalas på olika sätt? 
    ♥ Florian och Isay ♥
  • LunaLunatic
    Madeleine Louise skrev 2013-05-25 22:14:17 följande:
    SA-ra, SarA, SA-rA osv.. Hört många olika uttal. Betoning på olika ställen osv. Benjamin har åtminstone 3 olika uttal i Sverige. BEEEN-ja-min, Bennjamin, BEN-jamin Har du aldrig hört Sara och Benjamin (eller många andra namn t.ex. Joakim, Lisa osv) uttalas på olika sätt? 
    Typ alla namn uttalas med olika betoning i Lappland mot Mellansverige har jag märkt (och själv börjat med).
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Bams
    Madeleine Louise skrev 2013-05-25 22:14:17 följande:
    LunaLunatic skrev 2013-05-25 22:15:52 följande:
    Typ alla namn uttalas med olika betoning i Lappland mot Mellansverige har jag märkt (och själv börjat med).

Svar på tråden Vad tycker du om namnet GIDEON?