• Anna Sa

Hur får jag min 8,5 månaders bebis att dricka vatten?

Jag börjar snart få lite panik över att inte få i vår dotter vatten. Hon bara gråter och vrider och vänder sig från både glas, nappflaska och pipmugg. Hon är helt ovillig till att ens testa oftast.
    Visst får vi i henne en del under en dag, men aldrig mer än 1,5 dl. Beräknar att hon får i sig ca 4 dl via maten per dag, men det känns lite totalt.
    Har testat med gurka (funkar ganska bra vissa dagar), citron och bär i vattnet utan någon större framgång.

Har någon annan haft samma problem?
    Har ni några idéer kring vad jag ska göra och ska pröva ge i vattnet?
    Är det dags att testa att ge lite mjölk till en 8,5 månaders måntro?

Tacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-19 22:02
    Om jag var otydlig: hon får dagligen i sig 1,5 dl vatten, plus ca 4 dl vätska genom maten. Hon äter mat, gröt och mellis + ammas på morgonen.

• Svar på tråden Hur får jag min 8,5 månaders bebis att dricka vatten?
  • hannis
    Anna Sa skrev 2013-05-19 21:59:06 följande:
    Hon ammas på morgonen, men mest för närhetens skull, ingen ersättning alls.
    Vill hon inte ammas mer då eller dricka ersättning? Det är ju väldigt tidigt att äta så mycket mat för en så liten bebis... 
  • Anna Sa
    HannaS83 skrev 2013-05-19 22:07:12 följande:
    Finns det bebis the i Sverige? Om inte så kanske det finns nått liknande på ett naturapotek kanske? Här (Schweiz) kan man ge fänkål och camomil the till bebisar. Jag har blandat lite äppeljuice i vattnet, du kan också testa varmt eller ljummet vatten, och sugrör.
    bebiste har jag aldrig hört talas om faktiskt. Men jag ska kolla! Känns som att hon bara skulle leka med sugröret, eller brukar de förstå hur man gör så tidigt??
  • viseversa

Hannis det är väl inte tidigt. Min unge började äta enbart mat vid 4mån. Ingen ersättning eller bröstmjölk alls. Visst det är inte att föredra men det fanns bra anledningar. Hon mår prima idag(6år) och är i stort sett aldrig sjuk.

• viseversa

Men ts ge en flaska välling eller ersättning då någon gång mitt på dagen. Om hon vill äta det såklart.

• hannis
    viseversa skrev 2013-05-19 22:15:50 följande:
    Hannis det är väl inte tidigt. Min unge började äta enbart mat vid 4mån. Ingen ersättning eller bröstmjölk alls. Visst det är inte att föredra men det fanns bra anledningar. Hon mår prima idag(6år) och är i stort sett aldrig sjuk.
    Jo det är tidigt med tanke på att man rekommenderas att helamma till 6 månader nu för tiden. Bröstmjölk bör enligt gällande rekommendationer vara huvudföda tills barnet är ett år.
  • Anna Sa
    hannis skrev 2013-05-19 22:12:55 följande:
    Vill hon inte ammas mer då eller dricka ersättning? Det är ju väldigt tidigt att äta så mycket mat för en så liten bebis... 
    BVC har inte sagt något om det alls. Introduktionen av mat pågick från 5 - 7,5 månader, så det har gått fint. Vi verkar båda nöjda med hur vi har det i dagsläget. Hon äter allt hon får pröva. Det är bara vätskan som jag oroar mig för nu.
  • hannis
    Anna Sa skrev 2013-05-19 22:21:06 följande:
    BVC har inte sagt något om det alls. Introduktionen av mat pågick från 5 - 7,5 månader, så det har gått fint. Vi verkar båda nöjda med hur vi har det i dagsläget. Hon äter allt hon får pröva. Det är bara vätskan som jag oroar mig för nu.
    Ok men det är ju inte för sent att börja amma mer eller ge ersättning om du är orolig för vätskeintaget. 

Månag bvc:n verkar ha dålig koll på gällande rekommendationer tyvärr. Man får forska lite själv. Glad
  • Anna Sa
    hannis skrev 2013-05-19 22:24:30 följande:
    Ok men det är ju inte för sent att börja amma mer eller ge ersättning om du är orolig för vätskeintaget. 

Månag bvc:n verkar ha dålig koll på gällande rekommendationer tyvärr. Man får forska lite själv. Glad
    Klart de känner till de där rekommendationerna, men de gör nog bättre i att känna av vad som verkar bäst i varje enskild situation istället för att råda alla lika.
  • hannis

Busfröö: Ja, eller ersättning. Speciellt om en liten bebis inte får i sig tillräckligt med vätska.

• elilin

Haft samma problem med min pojke han blir 9månader nästa vecka. Provade med olika nappar till flaskan eller vad man säger, å han fastnade för nuk flaskan.. Har tänkt på å ge honom melon nu när sommaren börjar.komma då de e mkt vatten i dem, kan ju vara ett tips på mellis ibland :)

Tidigt med mat?.min son skulle bli tokig om han.inte fick äta mat, han har numera börja ätit själv, skulle intw vilja ha massa välling eller ersättning ammning dagtid! Följer sin kurva perfekt å utvecklas väldigt fint :)

Prova med.olika nappar eller vad man säger de e.mitt tips :) ja.lånade flaskor så man inte skulle.behöva köpa flera olika för å testa :)

• nozpa

Såg att juniormjölken var ifrån 12 månader nu när jag kollade på paketet. Vill/kan du inte amma mer under dagen är då mitt bästa tips att antingen servera ersättning till måltiderna. Eller ge någon flaska mitt på dagen och kanske någon på kvällen. Då får ditt barn i sig vätskan.
    Grönsaker och frukt innehåller ju även det mycket vatten.  

• Anna Sa
    elilin skrev 2013-05-20 09:23:21 följande:
    Haft samma problem med min pojke han blir 9månader nästa vecka. Provade med olika nappar till flaskan eller vad man säger, å han fastnade för nuk flaskan.. Har tänkt på å ge honom melon nu när sommaren börjar.komma då de e mkt vatten i dem, kan ju vara ett tips på mellis ibland :)
    Tidigt med mat?.min son skulle bli tokig om han.inte fick äta mat, han har numera börja ätit själv, skulle intw vilja ha massa välling eller ersättning ammning dagtid! Följer sin kurva perfekt å utvecklas väldigt fint :)

Prova med.olika nappar eller vad man säger de e.mitt tips :) ja.lånade flaskor så man inte skulle.behöva köpa flera olika för å testa :)
    Ja, melon är ju superbra! Försöker också att mosa frukt och bär och tillsätta vatten för att få i henne vätska på så vis.
    Vår dotter har knappt druckit ur nappflaska tidigare, så när hon kom på att hon kunde göra det själv var det kul ett tag.., men inte längre. Varje dag tar vi fram både glas, nappflaska, pipmugg, sked och nu till och med en sån medicinspruta i all desperation!! (en sån för ex. flytande alvedon)

Då även min dotter äter bra med mat, och följer sin kurva så känns det lite knas att börja med ersättning eller välling nu, när hon aldrig fått det som mål tidigare.. Måste ju bara finnas ett sätt att få henne att gilla vatten!! Eller??

Men är napparna så olika att det är värt att testa olika märken? Vi har MAM, och alla hastigheter på napparna.
  • Anna Sa
    nozpa skrev 2013-05-20 10:32:14 följande:
    Såg att juniormjölken var ifrån 12 månader nu när jag kollade på paketet. Vill/kan du inte amma mer under dagen är då mitt bästa tips att antingen servera ersättning till måltiderna. Eller ge någon flaska mitt på dagen och kanske någon på kvällen. Då får ditt barn i sig vätskan.
    Grönsaker och frukt innehåller ju även det mycket vatten.  
    Hon har ratat bröstet på dagtid, och är tveksam till att hon skulle dricka annat ur nappflaskan, men man kan ju absolut testa. Men ska man inte ge extra vätska till ersättningen också?
  • nozpa
    Anna Sa skrev 2013-05-20 13:59:56 följande:
    Ja, melon är ju superbra! Försöker också att mosa frukt och bär och tillsätta vatten för att få i henne vätska på så vis.
    Vår dotter har knappt druckit ur nappflaska tidigare, så när hon kom på att hon kunde göra det själv var det kul ett tag.., men inte längre. Varje dag tar vi fram både glas, nappflaska, pipmugg, sked och nu till och med en sån medicinspruta i all desperation!! (en sån för ex. flytande alvedon)

Då även min dotter äter bra med mat, och följer sin kurva så känns det lite knas att börja med ersättning eller välling nu, när hon aldrig fått det som mål tidigare.. Måste ju bara finnas ett sätt att få henne att gilla vatten!! Eller??

Men är napparna så olika att det är värt att testa olika märken? Vi har MAM, och alla hastigheter på napparna.

Men du kan ta lite pulver ersättning i vattnet bara för smaken. Du behöver inte ge det som ett mål.
  • Gizzmo73

Min lilltjej tyckte inte heller om vatten i den åldern, troligtvis pga att det var kallt. Hon var rätt extrem med att ersättning och välling skulle vara så varmt som möjligt annars vägrade hon dricka oavsett hur hungrig hon var. Så började värma vattnet lite i mikron och då dög det. Sen vande hon sig efter ett tag vid kallt vatten och nu är det kallt vatten som hon föredrar om hon får välja nått att dricka.

• Anna Sa
    Gizzmo73 skrev 2013-05-20 14:25:39 följande:

Min lilltjej tyckte inte heller om vatten i den åldern, troligtvis pga att det var kallt. Hon var rätt extrem med att ersättning och välling skulle vara så varmt som möjligt annars vägrade hon dricka oavsett hur hungrig hon var. Så började värma vattnet lite i mikron och då dög det. Sen vande hon sig efter ett tag vid kallt vatten och nu är det kallt vatten som hon föredrar om hon får välja nått att dricka.

Tack för tipset! Ger alltid rumstempererat, men ska testa att värma också.
Svar på tråden Hur får jag min 8,5 månaders bebis att dricka vatten?