• Liten elak och intelligent

    Köpa fånghäst?

    Vi är i ponnyletartankar vilket känns riktigt roligt om än lite nervöst! Vi letar en lite större ponny samt en liren gärna shettis. Shettisannonser finns det ju gott om men....inte så få har ju haft fång eller åtminstone fångkänning. Hur skall man ställa sig till detta? Är det dumt att köpa sig problem på halsen eller funkar det bara ponnyn faktiskt får ordentlig motion, ej så kraftigt bete, kanske betesreducerare?

  • Svar på tråden Köpa fånghäst?
  • Majsan70

    Det är ju en ställning man får ta då man kanske får beskosta ev. ny fång själv om jag förstått försäkringsbolagets regler ordentligt.

    Men med rätt skötsel så kan man hålla en fånghäst frisk.

    Vi har två hästar i det stallet där vår ponny står som båda haft fång. Vår första ponny hade haft fång som 4 åring o sen aldrig mer.

    Med betesreducerare kommer man ju ganska långt. Med motion ännu längre. På vår ponny så arbetade vi förebyggande med aloevere gel (jucie) i maten morgon och kväll. Vårt bete kan vi inte göra nåt åt och det är kraftigt, speciellt nu på våren.

    Sen får man ju vara lite försiktig när gräset är frostbitet om hösten oxå för det kan ge fång och kolik.

    Men som sagt inte helt lätt val.

  • Pallas

    "Fångkänning" är fång, det bör en ha med i beräkningen. Finns det dokumentationer på röntgen om eventuell hovbensrotation? Finns inte det skulle jag inte köpa.

    Som Majsan skriver kan man hålla en häst som är fångbenägen frisk, men det kräver oerhört mycket anpassning och framförallt motion. Har aldrig hört talas om en vältränad eller mager häst som fått denna åkomma, och lättfödda ponnyer är svåra att hålla i ändamålsenligt hull. Om ni inte vill lägga mycket krut på den biten av hästhanteringen

    Personligen rekommenderar jag inte betesreducerare, utan snarare inget bete alls. Inget. En skogshage med enstaka strån av gräs, lite ljung, mossa och örter är att föredra. Jag har en överviktig häst som kommer gå på beten med betesreducerare i år, hon har dock inte haft fång.

  • Joohannah

    Jag har en fångponny.. Inga som helst problem att hålla frisk och kry. 22 år och en riktig krutgubbe är han :) Men klart att det kräver mer av mig som ägare. Medan alla andra hästar går på bete så får jag åka och fodra 4 gånger om dagen... men annars inga som helst problem att ha fångponny ;)

  • moafeliciaa

    Det är helt individuellt från häst till häst. Min häst hade fång och det var väldigt kämpigt, tyvärr så gick det så långt att vi fick avliva henne. Jag skulle vilja säga att det är väldigt dumt att ta på sig ett sådant ansvar. Köp en frisk och kry häst istället, betydligt mindre jobb och så slipper du oroa dig för att den kan bli dålig vilken dag som helst. 
    Om du nu får för dig att köpa en fånghäst så är det viktigt att du pratar igenom med ägaren hur hon/han skött om hästen för att hålla borta fånget.
    Vi har en väldigt fångkänslig valack i stallet nu och han får nästan inget bete alls, utan står i princip bara på halm och sand i hagen. Han får lite pellets efter ridning, men utöver det är det hö blandat med halm som gäller. Det är hemskt i början att se hur nere de blir, men han har lyckats vänja sig ganska bra ändå. Lite gräs om dagen får han beta av, kanske i nån timme max men då under förutsättning att han rids 2 gånger per dag. Viktigt är motionen!!!

  • villis

    Jag går efter den enkla regeln: Köp aldrig på dig problem" så nej, jag hade siktat in mig på en frisk häst som ni kan ha nytta av länge :)

Svar på tråden Köpa fånghäst?