• Anonym (ledsen)

Kan man hitta tillbaka?

Hej,
    Lever sedan 15 år tillbaka tillsammans med en bra man och vår 3-åriga dotter. Under våra år tillsammans har vi gått igenom en hel del jobbiga saker som tyvärr gjort att vi glidit ifrån varandra snarare än svetsats samman. En av huvudorsakerna till detta är att min man väldigt ofta reagerar med ilska (skriker, förolämpar och slår och sparkar på döda ting - ALDRIG på mig eller vår dotter) oavsett vad han egentligen känner (arg, ledsen, bortgjord, frustrerad etc). I höstas hade det gått så lång att jag förde skilsmässa på tal och då tog han sig äntligen i kragen och började gå i samtalsterapi. Effekten är total! Han har blivit mycket gladare och lugnare och har under det senaste halvåret haft färre vredesutbrott än vad han brukade ha på en vecka tidigare. Allt borde ju vara frid och fröjd men jag känner mig bara tom inombords. Önskar så att han tagit hjälp tidigare och vill verkligen älska honom och leva ett liv med vår lilla familj men tyvärr känner jag mig som sagt bara tom - känns inte som om jag har något att säga honom (förutom att prata om vår fantastiska dotter) och känner mig inte det minsta attraherad av honom (vilket det för övrigt var flera år sedan jag gjorde) - däremot är jag olyckligt kär i och vansinnigt attraherad av en kollega som jag ändå inte kan få (vi har dock haft en affär men brutit då han inte vill lämna sin familj).

Finns det någon möjlighet att hitta tillbaka till närhet och helst även attraktion till min man eller är det helt enkelt för sent? Om det skulle vara möjligt - har du några tips hur man lyckas?

• Svar på tråden Kan man hitta tillbaka?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Din känsla av tomhet är begriplig och behöver få plats, stor plats. Det handlar ju om det tillstånd som du hamnat i efter många år av svårigheter. Jag tror att du varit tvungen att ställa dina egna känslor över hans beteende åt sidan, dina känslomässiga behov har alltså inte blivit uppmärksammade och mötta. Om ni skall ha en chans måste han verkligen förstå vilka effekter hans beteende haft på dig och varför du hamnat i denna tomhet. Det är ett stort och långsiktigt arbete eftersom han först måste förstå sig själv innan han kan förstå dig på djupet.

Det kanske är för sent eftersom du har fått känslor för en annan man och är attraherad av honom. Att stänga av känslor går inte. Det tar i regel lång tid för dem att klinga av.

Det är en svår situation för dig. Vill du ge er relation en chans krävs samarbete mellan er, lång tid och tålamod och ändå finns det inga garantier för att dina känslor kommer tillbaka. Kanske kan även du ha hjälp av en utomstående samtalspartner för att få stöd och vägledning.

Hälsningar
    Gerd       

Svar på tråden Kan man hitta tillbaka?