• Anonym (Jobbigt)

Rättigheter som patient?

Jag tycker gyn undersökningar är jättejobbigt men har fått lära mig stå ut vid detta då jag och sambon är tvungna med ivf. Har på vår ivf klinik fått fem olika läkare som gjort gyn undersökningar under resans gång, vet att man inte alltid kan få samma. Vid vårat tredje äggplock kom det in personal i rummet när jag låg i gynställning redan. Min sambo undrade om de verkligen behövde vara där( han vet att jag tycker detta är skitjobbigt o helst inte vill ha studenter el onödig personal där i denna situation som bara är där för se hur det går till, om de bara går grundutbildning kommer de troligen inte ens jobba med ivf utan går väl bara sin praktik där). De sket totalt i vår önskan och stod kvar där och bara kollade under hela plocket. För mig är det väldigt utelämnande ligga i gynställning och få instrument införda i underlivet och önskar de hade visat lite respekt:(. Har alltid varit öppen för studenter men känner mig så ledsen:(

• Svar på tråden Rättigheter som patient?
  • tungmetall

Kontakta avdelningschefen för stället ni var på och berätta om dina upplevelser. Eller så kontaktar du patientnämnden och berättar om dina upplevelser där. Lycka till!

• Anonym (Jobbigt)

Ska kanske göra det men känns så jobbigt för misslyckas det måste vi dit igen.

• Essien
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-05-20 12:51:37 följande:
    Ska kanske göra det men känns så jobbigt för misslyckas det måste vi dit igen.

Jag tycker ändå att du ska säga ifrån. Risken finns att det upprepas annars eller att någon annan utsätts för samma sak. Lägg fram det som det är, att du inte under några omständigheter vill ha med studenter eller annan extrapersonal vid undersökningar och behandlingar. Sådana önskemål får jag ofta och jag tar absolut inte illa vid mig. Skulle jag ha glömt bort att fråga och gjort samma misstag som du skriver om hade jag bett så ödmjukast om ursäkt och skämts som en hund. Proffsig personal tar till sig sådan kritik så oroa dig inte!
  • Anonym (nej)

Du har rätt som patient att avgöra vilka som ska få vara med vid undersökning/behandling. Detta ska respekteras av personalen. Om dom "inte märker" att det kommer in annan personal utöver de som måste vara med så be dom då avbryta! Du är inget försöksobjekt om du inte själv gått med på det. 

Själv så kräver jag att innan, redan i receptionen få veta om det kommer att medverka kandidater mm. Då kan jag redan där ta ställning. Och skulle dom glömma att fråga och det dyker upp någon så säger jag till att det är inte ok och ber personen att gå ut ur rummet. Min läkare vet nu vad det är som gäller så hon kommer alltid ensam.

Jobbar inom vården och brukar genom jobbet undervisa kandidater och elever.

• Litet My

De har gjort fel, speciellt som ni frågade om de behövde vara där och ni väl inte fick något svar?

• Anonym (Jobbigt)

Nej, läkaren som skulle utföra plocket vart helt tyst och sa inget. En av kvinnorna mumla nått om att hon jobbade i byggnaden, gissar på gynmottagningen som ligger i samma byggnad, men tror hon bara var där för se hur det går till för hon gjorde inget utan bara stod titta. Vi har sagt ifrån tidigare då de frågat om nån kandidat/student fått vara med på gynundersökningar men denna gång frågade de inte och lyssnade inte på vår önskan.

Litet My skrev 2013-05-20 14:05:50 följande:
    De har gjort fel, speciellt som ni frågade om de behövde vara där och ni väl inte fick något svar?

Svar på tråden Rättigheter som patient?