• Mellanmjölkens land

Utomlands 1v nånstans i v25-27, åsikter?

Vi ska eventuellt hälsa på svärföräldrarna en sista gång medan vi bara har ett barn. De bor utomlands så det får bli under semestern, väntar vi tills efter sommaren har jag flygförbud.

Pga andra uppbokningar är det två alternativ som gäller: Flyga i v24+0 eller 25+0 och vara borta i 1v.

Eftersom vi ska bo hos svärisarna finns ingen pool och havet är ca 1km bort. Samtidigt får vi väldigt mycket avlastning eftersom de älskar att umgås med sitt barnbarn.

Är det nån som flugit till värmen i de veckorna och som har några tankar, åsikter eller tips?

• Svar på tråden Utomlands 1v nånstans i v25-27, åsikter?
  • Griseknoen35

Jag reste i vecka 29 och hem vecka 30. Var inga problem. Hade all inklusive på ett enormt "lyx" hotell. Var jätte skönt. Ska du sola så se till att ha extra solkräm på magen så du inte bränner den.

• LitenBlomma

Vi flög till Kreta med en 1 åring och gravid i v25.

Använd stödstrumpor, gå runt lite på planet, drick mycket vätska, sitt i skuggan så du inte blir överhettad man kan må dåligt då.

Annars, bara njut!

• Ellie

Hur långt skall ni flyga? Jag flög till Mallorca i v 22 och tyckte att tiden i flygstolen var en plåga. Jag hade ganska ont i ryggen och kunde inte hitta en bra ställning.
    Jag skulle inte åka om det var tex till Thailand eller annat ställe med lång flygtid.

Resan i sig innebär vad jag vet inte några risker för barnet. Själv ville jag dock inte vara utomlands efter de veckor när man brukar kunna rädda barnet vid en ev prematur-födsel.
    Om graviditeten är komplikationsfri, du inte brukar få missfall eller andra bekymmer och första barnet inte kom alltför tidigt borde det inte vara några problem.

• Plutten2

Jag flög till Spanien i vecka 28. Det var inga problem eller jobbigt. Det var ju en kort flygresa. 
    Jag hade inget problem med värmen heller men det är ju inte lätt att veta hur andra upplever det. 

• froggan

Jag flög till Mexico i v 26. Hade stödstrumpor, rörde på mig en del och drack mycket vatten. Inga problem!

• Mellanmjölkens land

Det är medelhavsområdet så flygtiden är hanterbar. Att sitta helt stilla under flygresan är bara att drömma om med en 2åring

Oroar mig mest för värmen. Vi var nere nu i början på maj och den var tidvis jobbig trots att jag bara var i v16...

• Minnie

Är i vecka 25 och ska hinna resa till både Spanien och Italien innan v30. Måste ju passa på =)

Mår du bra i övrigt och känner dig pigg så är det antagligen inga problem om du rör dig på planet och att flygresan inte är allt för lång. Jag va ute och reste i v6-7 och kan lova att då va jag betydligt mer nervös pga risken för missfall. Både Italien och Spanien har bra vård så det känns ändå helt ok att åka iväg "så sent".

Trevlig semester! 

• HannaS83

Det enda jag kom på är att glöm inte att be om ett intyg från läkaren / barnmorskan att du är ok att flyga, och vilken v. Du är i. Kommer inte ihåg från vilken vecka det behövs men jag vet att olika flygbolag har olika regler.

Svar på tråden Utomlands 1v nånstans i v25-27, åsikter?