• dettor

Vad äter era barn för medicin.....

Ni som har barn runt 8år och som har ADHD, vad äter dom för medicin och vad tycker ni om den?

• Svar på tråden Vad äter era barn för medicin.....
  • Elin 885
    dettor skrev 2013-05-21 21:54:19 följande:
    Våran son äter medikinet 35mg och tycker väll att den fungerar okej. I skolan fungerar den bra förutom att han blir lätt arg och ledsen. Medicinen har gjort att han har blivit mer medveten om vad som händer runt omkring honom bra. Bra och dåligt då han ibland ryter till sina kompisar att dom stör.

Vi har provat medicinen i ca 5veckor tror jag i olika doser, och han klagar fortfarande på att han har ont i magen till och från. Vi har också märkt den senaste veckan att det är svårare med läxorna, han blir arg och vill inte göra dom vilket inte har hänt förut, inte heller innan han började med medicinen. Detta och alla biverkningar gör att man tvekar, det känns ibland som att det var bättre innan medicinen.
    Eller är det läge och byta till annan sort eller att han har något på eftermiddagen också, jag vet inte är allmänt förvirrad.

Tack för att ni alla svarade.    
    35mg är väldigt mkt, jag tar 20 på morgonen, 10 efter lunch och ibland även 10 på eftermiddagen och jag är vuxen kvinna...dock kanske så kort men ändå.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885
    dettor skrev 2013-05-21 21:54:19 följande:
    Våran son äter medikinet 35mg och tycker väll att den fungerar okej. I skolan fungerar den bra förutom att han blir lätt arg och ledsen. Medicinen har gjort att han har blivit mer medveten om vad som händer runt omkring honom bra. Bra och dåligt då han ibland ryter till sina kompisar att dom stör.

Vi har provat medicinen i ca 5veckor tror jag i olika doser, och han klagar fortfarande på att han har ont i magen till och från. Vi har också märkt den senaste veckan att det är svårare med läxorna, han blir arg och vill inte göra dom vilket inte har hänt förut, inte heller innan han började med medicinen. Detta och alla biverkningar gör att man tvekar, det känns ibland som att det var bättre innan medicinen.
    Eller är det läge och byta till annan sort eller att han har något på eftermiddagen också, jag vet inte är allmänt förvirrad.

Tack för att ni alla svarade.    
    medikinet ska dessutom tas flera gånger om dagen då den har en verkningstid på ungefär 4-6 timmar....
  • Elin 885
    Alva 1 år skrev 2013-05-21 18:01:54 följande:
    Tyckte det va skönt att ha en tablett som varar 12 timmar och att inte skolan behöver ge
    concerta brukar vara i 8 timmar....
  • Elin 885
    LillaJag76 skrev 2013-05-21 06:18:16 följande:
    Dottern äter concerta - funkar jättebra, sen får hon circadin för att kunna somna.

Biverkningarna hon har är att hon äter mindre mat till lunch och att det tar tid att komma till ro på kvällen det är därför hon får circadin.
    men det tar ju 1-2 timmar för cirkadin att börja verka....
  • dettor
    Elin 885 skrev 2013-05-22 12:08:39 följande:
    35mg är väldigt mkt, jag tar 20 på morgonen, 10 efter lunch och ibland även 10 på eftermiddagen och jag är vuxen kvinna...dock kanske så kort men ändå.

Kanske skulle säga att han äter kapslarna som håller i sig i 8h. På 20mg mådde han jätte dåligt och blev arg som ett bi, och svordomar i alla dess former i alla meningar.
  • Elin 885
    dettor skrev 2013-05-22 12:16:14 följande:

Kanske skulle säga att han äter kapslarna som håller i sig i 8h. På 20mg mådde han jätte dåligt och blev arg som ett bi, och svordomar i alla dess former i alla meningar.
    vi reagerar olika på olika mediciner så är det =).
    medikinet går snabbt ut i blodet eftersom de har en kort verkningstid, concerta som har en lång verkningstid går långsamt ut i blodet.
    det kanske hade med det och göra? en del jag känner tar en concerta på morgonen och en medikinet till lunch, eller strattea, eller ritalin.
  • Elin 885
    dettor skrev 2013-05-22 12:16:14 följande:

dessutom så får man inte bete sig illa bara för att man har en diagnos!
    min mamma hade ALDRIG tollererat ett sådant beteende... och jag fick min diagnos för 8 månader sen och är 27 år.
    det hade tagit hus i helvete om jag hade uppfört mig så.
  • dettor
    Elin 885 skrev 2013-05-22 12:23:09 följande:
    vi reagerar olika på olika mediciner så är det =).
    medikinet går snabbt ut i blodet eftersom de har en kort verkningstid, concerta som har en lång verkningstid går långsamt ut i blodet.
    det kanske hade med det och göra? en del jag känner tar en concerta på morgonen och en medikinet till lunch, eller strattea, eller ritalin.
    Jo visst är det så att alla reagerar olika. Det är därför som vi nu funderar på att välja en annan sort, man måste ju börja någonstans och man vet ju aldrig hur en person kommer att reagera.
  • Elin 885
    dettor skrev 2013-05-22 12:34:25 följande:
    Jo visst är det så att alla reagerar olika. Det är därför som vi nu funderar på att välja en annan sort, man måste ju börja någonstans och man vet ju aldrig hur en person kommer att reagera.
    jag tycker ni ska byta medicin för den verkar inte bra.
    med medikineten så kan jag sova som jag ska, och kommer upp på morgonen, orkar träna ordentligt och är där emellan välidigt glad och lite energisk =).
    så testa en annan.
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-05-22 09:52:36 följande:
    En bra dos av EPA är 500 mg. I den din son har är det 28 mg. Så han skulle behöva ta.... MÅNGA om dagen för att komma upp i rätt dos. Men om ni ökar till iaf 4 st om dagen så kan ni kanske se effekt. (en liten varning, Omega-3 kan ha en liten laxerande effekt)

Omegakapslar kan man sticka hål på med en nål och klämma ut innehållet över mat (inte het men ätvarm) eller blanda i lite yoghurt. Om ni, han är villig att testa så kan han ju ta sked med urklämd PlusEPA samtidigt som han tar sin vanliga  Omegakapsel så blir det inte så stor skillnad.
    Har ni testat Medcoat till tabletter?
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte... 

När min son skulle lära sig att svälja tabletter övade vi med vitpepparkorn ett tag för att han inte skulle bli avskräckt av själva medicinen. Då var det ingen fara om det inte funkade just den dagen. Han fick betalt också för varje försök.  

Måste få fråga dig, eftersom du verkar veta vad du pratar om när det gäller omega-3. Vad tycker du att jag skall köpa för sort till min son, som har svårt att svälja tabletter. Det du skrev om PlusEPA och hans vanliga kapsel lät ju bra. Vad är Plus EPA, var hittar jag det och när på dygnet bör han ta det, för bra effekt?

Ursäkta att jag frågar så mycket, men jag tycker att det låter jätte bra det jag läst i dina tidigare trådar om Omega-3 så jag vill verkligen pröva på honom. Visst går det att kombinera omega-3 och ADHD medicinen? 

Tack på förhand. 
  • LillaJag76

Circadin får dottern ca 17.10, lägger sig 21.00.

Tar ca 20 min för henne att somna.

• dettor
    LillaJag76 skrev 2013-05-23 16:12:27 följande:
    Circadin får dottern ca 17.10, lägger sig 21.00. Tar ca 20 min för henne att somna.

Hur fungerar den? Är det adhd medicin?
  • Elin 885
    dettor skrev 2013-05-23 16:48:38 följande:

Hur fungerar den? Är det adhd medicin?
    nej cirkadin är en sömnmedicin =).
    det är kroppens eget sovhormon melatonin, men det tar ca 1,5-2h för den att värka =).
  • dettor
    Elin 885 skrev 2013-05-23 18:15:03 följande:
    nej cirkadin är en sömnmedicin =). det är kroppens eget sovhormon melatonin, men det tar ca 1,5-2h för den att värka =).

Okej!
Svar på tråden Vad äter era barn för medicin.....