• Anonym (ledsen mamma)

7 åring med utbrott!

vet inte vart jag ska skriva den här frågan ritkigt?!??
    jag och dotterns pappa delade på oss för 5 år sen... det har väl vatt lite si å så... men han o allt...
    för nån måndag sen började dottern o bete sej som ett monster när hon kom hem till mej..då hon vatt hos sin pappa... kasta allt hon kommer åt.. riva lägenheten totalt.. skrika hora till mej.. och att jag ska gå sälja mej själv mm mm jag har inte vatten värd!
    har vatt i kontakt med familjerätten...som tyckte vi skulle komma dit på samtal för dottern får ju med sej detta i från pappan tyckte dom... pappan vägara.. han ser inget problem i detta!.. nähe... tyckt ejag... å dom kan inte tvinga han till de!....
    så detta har ju fortsatt nu då en tid.. när hon kommer hem i från han..-
    hon kan inte ta ett Nej!.. då bryter allt ut... försöker förklara för henne att hon mej är det jag som bestämmer o mina regler.. när de gäller sovtider o allt..
    men nää får bara till svar att jag lyssnar inte på dej ...jävla dum i huvudet är du!..
    jag vet inte vad jag sla göra.. får ingen respons i från pappa.. tyckte han skulle komma hit till oss å vi pratar med dottern tillsammans.. men ne.. de vill han inte..dottern är ju så snäll o go...
    känner snart att jag bryter i hop å orkar inte mera...
    vet inte vart ja ska få hjälp i från...
    nån som vatt med om liknaden??!

• Svar på tråden 7 åring med utbrott!
  • Fjärilslätt
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-05-21 19:16:57 följande:
    jag antar att det är jag som lär min dotter o kalla mej sin mamma för hora o att jag ska gå sälja mej själv..dum i huvudet... o totalt värdelös!! att hon komme hem å säger så när hon vatt hos sin pappa!!  nä då är det väl mitt fel då....  

Men sånt hör de andra barn säga i skolan, min försöker men man får säga ifrån direkt och förklara att det är fel. Jag jobbar i skolvärlden och det är mycket sånt här som florerar på skolgården och min försöker med
  • Anonym (hysya)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-05-21 19:22:44 följande:

ja  då läste jag fel!...

jag vill bara ha råd o fall nån varit /är med om likande!..
    för nån hjälp får jag ju varken av familjrätten lr av pappan!..

att helt plöstligt har min goa dotter förvandlats till ett litet monster som svär å skriker å slåss när hon inte får som hon vill lr de passar...

jag upplever att det är värre när hon kommer från sin pappa...här här det mina regler som gäller..och hon respekterar inte mej alls!        
    Men att skylla på pappan löser ju itne problemet? För problemet är ju hos dig i ditt hem? att hon itne respekterar dig kommer ju från ditt hem?
  • Fjärilslätt
    Anonym (hysya) skrev 2013-05-21 20:56:05 följande:
    Men att skylla på pappan löser ju itne problemet? För problemet är ju hos dig i ditt hem? att hon itne respekterar dig kommer ju från ditt hem?

• Anonym (ståstadigt)

6-7 åringar kan vara som värsta tonåringar och kan även försöka spela ut föräldrar mot varandra. Sen är mor-dotter relationen även just mor-dotterrelation ibland. Visst kan det hon säger vara färgat av pappan men intensiteten kan bero på åldern. Eller så är pappan en som 'hjärntvättar' barnet. Men det är nog inte mycket du kan göra åt det. Varför skulle han vilja komma på samtal och prata om det?

Är lite i din situation, har mina aningar, men kan inte bevisa att det kommer från pappan. Och en del av det tror jag inte gör det. Man får helt enkelt stå ut med att ha en 'tonåring', bra träning för framtiden kanske? Stå för dina regler och den du är. Och visa inte pappan att det 'biter' på dig om det nu är vad han hoppas på. Är det åldern så går det över på nått halvår-år. Är det pappan som påverkar så visa honom (och dottern) att du står pall.

Lycka till! 

• kenopeno
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-05-21 19:16:57 följande:

jag antar att det är jag som lär min dotter o kalla mej sin mamma för hora o att jag ska gå sälja mej själv..dum i huvudet... o totalt värdelös!!

att hon komme hem å säger så när hon vatt hos sin pappa!!  nä då är det väl mitt fel då....  

Det här probemet har jag sett så många gånger. Varför ska det vara pappans fel att din dotter får utbrott hos dig?

Försök att fokusera på din relation med din dotter istället. Hon kan lika gärna vara inne i en tuff period utvecklingsmässigt och det behöver inte alls ha med hennes pappa att göra. Hon kommer gå igenom många sådana perioder i sitt liv. Vänta du tills hon kommer upp i tonåren Flört Och fram tills dess är det viktigt att du fokuserar på hur du har det tillsammans med henne.....istället för att lägga över skulden på hur hon beter sig på hennes pappa. För det kommer inte leda någonstans.

Och är det nu så att pappan inte har samma problem hemma hos sig med sin dotter (vilket inte är så ovanligt när det kommer till döttrar) och din och hans realtion är rostig, så kanske det finns en orsak att han inte har lust att samarbeta med dig. Han känner med största sannorlikheten att du skuldbelägger honom för alla fel hon gör. Och då blir det svårt med ett samarbete.

Så, som sagt, jag rekommenderar dig att fokusera på din dotters och din relation och jobba på hur det är hemma hos dig.       
  • Anonym (1)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-05-21 19:11:07 följande:

du tycker inte att det är ett problem att att hon får utbrott

nä.. dom sa bara att don inte kan tvinga han.... men att dom skulle vilja att vi kom dit...för dottern skull.. men eftersom att han inte vill så kan dom inte hjälpa till....
    men får väl ringa igen..

ja lite si o så menar jag med..att hos pappa finns inga gränser...får vaar uppe hur länge hon vill... vilket bli ett problem för mej som måste ha henne i säng i tid..för att va på fritids 6:30....    
    Pappan har inget problem med dottern. Varför påstår du att det inte finns gränser hos pappan för att han har andra tider och ev. rutiner än dig? Han ska inte behöva anpassa sitt liv efter dig förstår du väl?
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-05-21 19:22:44 följande:

ja  då läste jag fel!...

jag vill bara ha råd o fall nån varit /är med om likande!..
    för nån hjälp får jag ju varken av familjrätten lr av pappan!..

att helt plöstligt har min goa dotter förvandlats till ett litet monster som svär å skriker å slåss när hon inte får som hon vill lr de passar...

jag upplever att det är värre när hon kommer från sin pappa...här här det mina regler som gäller..och hon respekterar inte mej alls!        
    Du behöver kanske ta hjälp av BUP? Problemet finns hemma hos dig.

Självklart protesterar hon om det är något hon inte vill eller inte mår bra av.

• Anonym (A)

Jag håller inte med alla här. Det kan vara så att orden kommer från pappan. jag jobbar själv med barn. Har gjort det i många år nu i alla barn från 1- sena tonår. Jag kan säga att det är ingen 7 åring som säger att mamman skall gå ut och sälja sig.

Detta kan resultera med min erfarenhet att barnet är besviket hos pappan. Vreden kommer senare när hon kan vara sig själv. Där hon känner sig älskad. Barn i den här åldern måste ha rutiner och komma i säng i tid. Barn skall helst sova bort åt10 timmar. Allt för att de skall orka med skolan.

Det finns ett bra ställe att ringa till det är till Vuxen Bris. Där finns kunnit folk som man kan få råd och stöd av.     077/150 50 50

Lycka till!

A

• Anonym (1)
    Anonym (A) skrev 2013-05-22 09:55:21 följande:
    Jag håller inte med alla här. Det kan vara så att orden kommer från pappan. jag jobbar själv med barn. Har gjort det i många år nu i alla barn från 1- sena tonår. Jag kan säga att det är ingen 7 åring som säger att mamman skall gå ut och sälja sig.

Detta kan resultera med min erfarenhet att barnet är besviket hos pappan. Vreden kommer senare när hon kan vara sig själv. Där hon känner sig älskad. Barn i den här åldern måste ha rutiner och komma i säng i tid. Barn skall helst sova bort åt10 timmar. Allt för att de skall orka med skolan.

Det finns ett bra ställe att ringa till det är till Vuxen Bris. Där finns kunnit folk som man kan få råd och stöd av.     077/150 50 50

Lycka till!

A
    Det kan lika gärna komma från kompisar osv.

Var står det att barnet inte får den sömn barnet behöver hos pappan? Alla har olika sömnbehov...
  • Anonym (A)

Hm.. det där håller jag inte med om. Inte vet en 7 åring om vad det innebär att sälja sig. Att sprida detta till nästa kompis som nästa kompis oxå vet vad detta innebär.

• Anonym (insatt)

Du har ett barn som fungerar enligt skolboken! Är det konflikt mellan mamma o pappa så drar ofta barnet på sig symptomen. Situationen lugnar ner sig om du o pappa kan prata med varandra.Det är inte bara du som har problemet det är han också. Han har en dotter som mår dpligt!

• Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (A) skrev 2013-05-22 09:55:21 följande:

Lycka till!

A

tack!
    ska ringa dit o få råd o stöd...
    det har varit lungt ett tag nu..så jag hoppas det lugnar ner sej.  
  • Anonym (Jag gjorde så...)

Jag gjorde som din dotter men när jag var mycket yngre. det enda jag ville var att få någon slags uppmärksamhet. Fick inte särskilt mycket ändå tyvärr men försökte som sagt...

• mamman64
    Anonym (hysya) skrev 2013-05-21 18:57:48 följande:

Varför antar du att det är hos pappan hon har problem, det låter jus om att det är hos dig hon har problem?

barn som reagerar med ilska gör det oftast hos den förälder dom den är tryggast med och just där behöver inte problemen vara...
Svar på tråden 7 åring med utbrott!