• OnlyOne

Spädbarn med födoämnesallergi? Ont i magen!!

Vår son är 5 och en halv månad och vi har sedan han var fyra månader gett honom små \"smakupplevelser\". Det har gått bra och han har inte reagerat nämnvärt på något. Sedan ett par veckor tillbaka har han fått smaka lite mer av fruktpuréer och lite gröt men inte mer än en matsked totalt.

Började förra veckan med en majs- och sötpotatispuré, cirka två tsk vilket gav honom magont. Provade efter någon dag med risgröt och lite päronpuré och det resulterade i magsmärtor. Denna gång åt han ca en msk. Denna gång var smärtorna mer intensiva och varande mycket längre.

Jag undrar vad det är för fel? Varför reagerar hans mage så starkt på dessa små mängder mat? Vilka bakomliggande orsaker kan det finnas? Vad har ni för erfarenheter? Råd?

Vi har upphört med alla smakportioner och har bokat tid med en läkare på BVC. Helammar honom enbart från och med nu tills vi vet mer.

Tacksam för svar då jag är väldigt bekymrad över denna utveckling.

• Svar på tråden Spädbarn med födoämnesallergi? Ont i magen!!
  • minigroda5

Jag har två allergiska barn, den ena skrek hysteriskt dygnet runt från start och var alltid full i utslag o eksem. Fick plocka bort först mjölk och ägg, sen soja, havre, mm. Det visade sig när han blev ett par år och allergitester fungerade att han är mulitallergiker och allergisk mot det mesta som går, även pälsdjur och pollen. :(

Har nu en bebis som är tre månader och han har varit mjölkfri sen ca 1 månad då nästan samma problem uppstod här med. Skrikandet upphörde när jag slutade dricka mjölk, eksem o utslag har han än, men är inte särskilt besvärad av det så vi avvaktar med att plocka bort mer. (det är ju inte så roligt som ammande mamma att gå på så strikt kost som jag gjorde med första allergiska barnet.)  Men självklart gör jag det om det är vad som krävs! :)

Hoppas er lille bara behöver  vänja tarmarna vid fast föda.
    Tänk på att pricktest inte alltid ger utslag, min första allergiker gjorde många under sina första två år som inte visade nåt alls. Den första läkaren gjorde ett på honom när han var två månader och sa till mig att min bebis är helt frisk, ät vad du vill sa han till mig!?? Tur nog hade jag förstånd nog att se själv vad han blev dålig av och inte. Blodprov senare visade allergin!

• skogsvitter

Han är ju så liten ännu så högst troligt är hans mage helt enkelt inte mogen ännu, och ja det kan bli reaktion även på så här pass små mängder! Så det behöver absolut inte röra sig om några allergier bara för att han får magsmärtor av fast föda, tvärtom är det ganska osannolikt åtminstone i dagsläget.

• skogsvitter
    minigroda5 skrev 2013-05-22 20:36:08 följande:
    Hoppas er lille bara behöver  vänja tarmarna vid fast föda.
    Tarmar går inte att vänja vid fast föda innan kroppen rent biologiskt de facto är mogen för fast föda. Det handlar om tid och inte om träning. Det är bara dumt att utsätta en bebis för smärta och obehag av den anledningen... ändå är tyvärr förstoppning den vanligaste åkomman hos spädbarn som börjat med fast föda. Kanske pga just sådana här resonemang... istället för att vänta så låter man bebisen dras med kroniska förstoppningsproblem och magsmärtor. Usch
  • minigroda5

Oj, trist att du tog mitt inlägg så fel. Ville bara berätta om mina allergipojkar och skriva att jag hoppas att det inte är så i hennes fall.
    Ber om ursäkt för missförstånd!

• OnlyOne

Får verkligen hoppas om att det bara rör sig om omogen tarm. Tråkigt om det skulle bero på allergi men är det det så skulle vi ju vilja veta det så snart som möjligt så man slipper plåga barnet i onödan.

Är det för tidigt tro med blodprov på en 6 månaders? Ger det alltså inte säkert resultat?

Än så länge har jag mjölk och han verkar nöjd och växer så vi får helt enkelt avvakta en månad till och försöka försiktigt igen då.

Tack för att ni svarade!

• skogsvitter
    OnlyOne skrev 2013-05-23 14:16:52 följande:
    Får verkligen hoppas om att det bara rör sig om omogen tarm. Tråkigt om det skulle bero på allergi men är det det så skulle vi ju vilja veta det så snart som möjligt så man slipper plåga barnet i onödan.

Är det för tidigt tro med blodprov på en 6 månaders? Ger det alltså inte säkert resultat?

Än så länge har jag mjölk och han verkar nöjd och växer så vi får helt enkelt avvakta en månad till och försöka försiktigt igen då.

Tack för att ni svarade!
    Man brukar oftast använda uteslutningsmetoden på så små, det är ovanligt att man tar blodprov på en så liten bebis. De visar som sagt inte heller särskilt tillförlitliga resultat, så de flesta läkare ser nog det som onödigt och kostsamt. Dessutom, vilken allergi skulle det kunna vara, tror du? Det mesta du har gett är ju mycket milda livsmedel som tvärtom brukar rekommenderas vid känslig mage eller vid olika allergier.

Är han nöjd på bröstmjölken så ser jag inget problem, bara att fortsätta så ett tag till helt enkelt
    Som sagt, dumt att plåga honom i onödan!
  • OnlyOne

Nej, jag vet inte om det är allergi. Man spekulerar ju friskt för att man vill ha någon slags förklaring till problemet. Tyckte som sagt han reagerade så starkt på så mild mat. Hoppas såklart att det beror på omogen tarm och att det går över med tiden.

Hoppas läkaren är bra och kan ge oss lite mer kött på benen.

Svar på tråden Spädbarn med födoämnesallergi? Ont i magen!!