• Anonym (Ja är int mamma!)

Hur ser familjerätten på detta? Blir galen snart!!

Hatar att lägga detta under styvförälder för jag är inte styvmamma till någon fast min sambo har ett barn. Hela historien kan jag ta om hur vår relation är om någon ens vill läsa men i detta inlägg tar jag bara med detta. Så sambon har ett barn. Innan bodde hen här 4 dagar vv. Nu har sambon utökat sitt umgänge med vv dvs 7 dagar. Nu är det så att varje gång hen är här så kommer vi hem från jobb och förskola vid 5-6. Varje vardag måste min sambo "må bra" och drar iväg vid 6 och kommer hem kl 22/23 på kvällen då han har kvalitetstid med sina vänner poker,gym, restaurang besök osv... Vilket resulterar i att jag ska ha hand om hans barn när HAN har umgänges tid med sitt barn. Helgerna är inte bättre sambon drar iväg för han ska fixa både det ena och det andra och här sitter jag med hans son. Jag har anmält mig till en kurs eller anmälde mig. Varje torsdag kl 7-9. Men jag har fått gått 3 gånger och misst 3 gånger för att när hans barn är här ska JAG enligt honom ta hand om hen för att min sambo MÅSTE få må bra och vi bråkar och han får mig att må så dåligt att jag tappar lusten att gå någonstans och han drar iväg och lämnar mig med hans barn. Jag är så trött på detta jag har en sak en fång varje vecka jag verkligen vill gå på men missar det varannan för att jag ska ta hen. Sambon resonerar som att hade set varit vårt gemensamma hade jag vart tvungen att stanna hemma endå och vi är en familj. Men hade de vart mitt barn hade jag dragit. Jag orkar inte jag blir galen snart och det jobbigaste är att jag blir arg på barnet med. Jag visar det inte utan är snäll och kärleksfull men det gror hat inom mig. Sen att han kallar oss familj jag får aldrig reda på något som har med hen att göra, jag har inget att säga till om när det kommer till hem. Får aldrig bestämma eller vara en del förutom att han skjuter över sitt barn på mig HELA tiden men hans regler gäller.... Undrar hur familjerätten skulle se på detta?

• Svar på tråden Hur ser familjerätten på detta? Blir galen snart!!
  • akki

Vet inte om det är sagt tidigare men jag tror att polisen kan följa med dig in i lägenheten för att hämta dina saker, om du skulle lämna något kvar. Du ska inte behöva vara rädd för att hämta något som är ditt, även om det är lättare för mig att säga detta än vad det är för dig att göra det. Rynkar på näsan
    Materiella saker förstår jag har en betydelse, men kan du inte smyga undan lite saker när han jobbar eller är hos vänner? Lägga ex i ett fack på ICA, centralen eller dylikt (kolla bara så att de inte bryts upp efter några timmar/dagar)
    Men det viktigaste du kan göra nu är att ta dig därifrån så fort som du bara kan. Vi vill inte behöva läsa om dig i tidningen om ett par veckor/månader som ytterligare en som blivit misshandlad till döds. Obestämd
    SÅ snälla TS, försök ta dig därifrån, ditt liv är mer värt än såhär.

En stor Styrkekram vill jag sända dig! Hjärta

• Teadoro

Polisen följer inte med in i lägenheten, dem kan dock vänta utanför och ha telefonkontakt. Be om att få prata med "bosam" hos polisen.

• Kerubmamman
    Anonym (Ja är int mamma!) skrev 2013-06-01 04:51:11 följande:

Just nu är det skit med mig, jag är jätte ledsen för bråket inatt (han ljög, jag kom på han... jag är den som får skulden, han blånekar trotts att jag såg det med egna ögon och vi var i samma rum. Han blev väl antagligen arg för att han blev påkommen. Men det är mig det är fel på.) och jag vet att det kommer bli ännu värre för mig i morgon om jag inte låtsas vara glad. Så det är väl bara att sätta på fejk smilet och spela med. Just nu vill jag bara fixa det sista och åka.. Åka så långt bort jag bara kan :'(
    Hur mycket har du kvar att fixa innan du känner att du kan dra? 
    Har du berättat för din familj att du är på väg att lämna honom nu?  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ellie
    Anonym (Ja är int mamma!) skrev 2013-06-01 04:51:11 följande:

Just nu är det skit med mig, jag är jätte ledsen för bråket inatt (han ljög, jag kom på han... jag är den som får skulden, han blånekar trotts att jag såg det med egna ögon och vi var i samma rum. Han blev väl antagligen arg för att han blev påkommen. Men det är mig det är fel på.) och jag vet att det kommer bli ännu värre för mig i morgon om jag inte låtsas vara glad. Så det är väl bara att sätta på fejk smilet och spela med. Just nu vill jag bara fixa det sista och åka.. Åka så långt bort jag bara kan :'(
    Det låter ändå som att du börjar mobilisera den styrka som krävs för att lämna!
    Hoppas du får fixat det sista riktigt snart, så att du kan åka ut i friheten.
    Håller tummarna!
    (Vi är många som hoppas du fixar detta snart, tänker på dig, och hoppas på ett positivt besked här så fort som möjligt {#emotions_dlg.flower}).
    Teadoro skrev 2013-06-01 20:50:43 följande:
    Polisen följer inte med in i lägenheten, dem kan dock vänta utanför och ha telefonkontakt. Be om att få prata med "bosam" hos polisen.

Vad är bosam?
    Kerubmamman skrev 2013-06-01 20:52:07 följande:
    Hur mycket har du kvar att fixa innan du känner att du kan dra? 

Har du berättat för din familj att du är på väg att lämna honom nu?  

Jag har iaf 3 veckor kvar som är saker jag inte bara kan dra ifrån då det kostat mig 17000 och dom vill jag inte slänga i sjön.

Nej jag har inte sagt något, jag gjorde det en gång tidigare men lyckades inte lämna så dom får reda på det den dagen jag lämnat. Vill inte planera för mycket med min familj för han känner det på sig då att något är konstigt. :/
  • Kerubmamman
    Anonym (Ja är int mamma!) skrev 2013-06-02 18:39:29 följande:

Jag har iaf 3 veckor kvar som är saker jag inte bara kan dra ifrån då det kostat mig 17000 och dom vill jag inte slänga i sjön.

Nej jag har inte sagt något, jag gjorde det en gång tidigare men lyckades inte lämna så dom får reda på det den dagen jag lämnat. Vill inte planera för mycket med min familj för han känner det på sig då att något är konstigt. :/
    Jag hoppas att du berättar för någon, så du kan få hjälp med att dra flyttlasset med saker den dagen det är dags. 
    Om någon/några kommer med ett släp/en lastbil strax efter att han far till jobbet kan ni effektivt packa de saker du vill ha med dig.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • little cookie

Nu har jag inte läst hela tråden Ts, men läst en del av dina inlägg.

Jag har varit i en relation där jag blev misshandlad både fysiskt och psykiskt, samt ett förhållande där det var psykisk misshandel.

Vet du vad, det han gör är absolut inte rätt och du förtjänar ett mycket bättre liv än så. Men jag vet hur otroligt svårt det är att lämna en sådan man. Har man inte varit i en sådan situation är det faktiskt rätt svårt att veta. Lätt att stå vid sidan om och säga LÄMNA, men ja de har ju inte alla känslorna för personen.

Du får gärna inboxa mig om du vill prata, man behöver någon som stöttar utan att döma. Och jag vet mycket väl vilken tid det tar att känna sig psykiskt redo att lämna. Då är det skönt att veta att det finns de som stöttar en oavsett hur lång tid det tar.

Ta hand om dig

• Smartie
    Anonym (Ja är int mamma!) skrev 2013-06-02 18:39:29 följande:
    Jag har iaf 3 veckor kvar som är saker jag inte bara kan dra ifrån då det kostat mig 17000 och dom vill jag inte slänga i sjön. Nej jag har inte sagt något, jag gjorde det en gång tidigare men lyckades inte lämna så dom får reda på det den dagen jag lämnat. Vill inte planera för mycket med min familj för han känner det på sig då att något är konstigt. :/

Men VAD är det som gör att du inte kan lämna omgående? Är materiella saker så viktiga för dig? Är inte ditt liv och hälsa viktigare? Vad är 17000 i sammanhanget liksom? Nej, jag skulle inte heller vilja kasta 17000 kr i sjön, men om det gällde någon som hade misshandlat mig grovt, skulle jag inte stanna om det så gällde 1 miljon!
  • Anonym (hmf)
    Smartie skrev 2013-06-06 00:08:17 följande:
    Men VAD är det som gör att du inte kan lämna omgående? Är materiella saker så viktiga för dig? Är inte ditt liv och hälsa viktigare? Vad är 17000 i sammanhanget liksom? Nej, jag skulle inte heller vilja kasta 17000 kr i sjön, men om det gällde någon som hade misshandlat mig grovt, skulle jag inte stanna om det så gällde 1 miljon!

Men förstår du inte? Ts har fortfarande känslor för mannen, hur konstigt det än kan låta. Det är därför hon har gått tillbaka tidigare, trots att hon uppenbarligen har haft alla chanser i världen att lämna. (Familj som hon saknar på annan ort etc). Det är ett slags självskadebeteende, som nästan kan liknas vid missbruk som någon skrev tidigare. Men jag vill ändå sticka ut hakan och hävda att oavsett hur mannen beter sig, är det ts själv som måste ta steget och lämna. Ingen annan kan göra det åt henne, vi andra kan bara hålla tummarna och hoppas att det går bra.
  • djevojka

Vet inte vad jag ska säga mer än; Ta hand om dig! Snälla, var rädd om dig!!
    Usch..:( Önskar dig allt gott i fortsättningen.......
    Hitta styrkan att bara lämna, börja om på egen hand och ta en sak i taget........

• Anonym (Gör som jag)

Hej, Jag gick runt med dagens tidning och fotade alla mina möbler och kläder den dagen jag stack, vi hade en jättestor lägenhet så det gick inte att ta med allt. Om han försöker behålla dina saker mot din vilja kan han själv åka dit för stöld eller egenmäktigt förfarande, så även om det inte funkar hundraårocentigt kan det kanske hålla honom på mattan litegrann när det gäller att försöka knycka dina saker. Ta dig nu därifrån snälla TS!

• VIDE MI

Jag tror inte att det är ovanligt att frånskilda föräldrar håller mantrat "riktig familj' som utpressning mot bonusföräldrar som är rädda att göra fel. Ett riktigt maktknep är det. Som att man som bonus står i skuld för deras skilsmässa. Barnen har ju inget behov av att någon ska leka mamma kär de redan har en egen mamma, de har däremot ett behov av sin bonusmamma beroende på hur förhållandet ser ut, men det är enbart upp till dej och barnet. Pappan är däremot pappa och ska ta hand om sitt barn, punkt. Stå på dej nu. Riktig klyscha är det att frånskilda pappor nyttjar nya partners som aupair och att frånskilda mammor nyttjar nya partners ekonomiskt i "kärnfamiljens" namn.

Svar på tråden Hur ser familjerätten på detta? Blir galen snart!!