• dennis02

Min styvson är så slapp och håglös!

Ja jag postade detta i känsliga rummet för jag hittade ingen annan avdelning med rubrik som passade in.

Jag har nyligen blivit tillsammans med en underbar kvinna. Jag älskar henne och vill verkligen leva med henne, men det finns ett problem: Hennes tonårige grabb.

Han verkar inte vilja någonting med sitt liv. Sitter mest hela dagarna framför datorn eller TV-spelet och spelar spel. Han hjälper aldrig till hemma. Jag har försökt få honom till det men då menar hennes mor att han ska inte behöva göra något, eftersom han ju har skolan att sköta och måste lägga ned tid på den, läxläsning osv. Problemet är bara att han gör ju aldrig sina läxor! Hela tiden sitter han bara och spelar, verkar inte vara ett dugg intresserad av något annat öht.. Hon verkar ha daltat med honom ganska duktigt, för han är inte bara lat utan bortskämd också. Har fått allt han pekat på ända sen han var litet barn. Bara det att ha både dator OCH Tv-spel! Nyaste IPhonen har han givetvis också.

Jag brukar laga maten för att vara hygglig och hjälpa till. Jag har en förkärlek för hederlig husmanskost men tror ni att det duger åt honom? Han äter visserligen rätter med köttbullar och falukorv, samt fläskkotlett och kyckling, men så fort det är något som inte är gott enligt honom så vill han inte ha och då skippar han middagen. Och då går hans mor och beställer pizza eller kebab åt honom!

Jag har tagit ett snack med henne om hans eviga spelande och att det går ut över skolan. Men hon menar att han "måste få leka av sig medans han är ung".

Han är "emo", vad det nu är för något och umgås med slafsiga typer som inte verkar göra något annat än att festa och spela spel.

Festa är han alltid pigg på och han är ute och super varje helg (jag misstänker att han använder annat också men det vågar jag inte säga pga att hennes mor då kanske skulle ta illa upp), kommer hem på morgonen helt vimmelkantig och lägger sig sen och sover ända tills han ska ut och festa igen. Sen sover han bort hela Söndagen.

Jag tycker bannemej att det är oacceptabelt att han tillåts leva så ansvarslöst, han är åtminstone 17 år gammal! Men hennes mor skyddar honom som en liten burfågel hela tiden och eftersom hon själv är uppväxt med stränga föräldrar och ofta fick stryk så vill hon ge sitt eget barn en fri uppväxt utan krav. Problemet är ju bara hur han ska klara sig i vuxenlivet sen, när han inte lärt sig ta ansvar hemma.

Hur ska jag göra för att få hans mor att förstå att detta är ohållbart?

• Svar på tråden Min styvson är så slapp och håglös!
  • fläta
    dennis02 skrev 2013-05-22 13:15:12 följande:
    Du det är sannerligen inte många barn idag som är uppfostrade enligt den "gamla modellen". Jag måste dock understryka att jag absolut inte anser att man ska tillrättavisa barn eller ungdomar med fysisk bestraffning.  Där går gränsen för mig, men som en god far eller fadersgestalt har man en viss plikt när det gäller uppfostran. Styvsonen är visserligen snäll och trevlig i övrigt, men som sagt väldigt ansvarslös!

Driver du med oss? Du kan väl inte på allvar mena att du tror att sjuttonåringen uppfattar dig som en fadersgestalt eller att du själv känner dig som en sådan inför en kille som du relativt nyligt träffat? Det låter ju inte klokt.
  • dennis02
    Elin 885 skrev 2013-05-22 13:20:49 följande:
    nej nej inget våld! det har aldrig varit ok hemma hos oss.
    visst jag har åkt på en örfil av min mamma en gång men hon kastade sig över mig och grät och bad om ursäkt sekunden efter och jag betede mig som en riktig skitunge. jaja det är ingen ursäkt men även supermammor kan tappa behärskningen ibland.

min pappa kastade dock in mig en bokhylla så jag svimmade av...det har jag aldrig förlåtit honom för, men vi har sporadisk kontakt idag.

jag gillar min gamla uppfostran och tänker anama samma på mina barn. visst de behöver inte kyssa mina skor för att de får mat men man kan faktiskt tacka för maten, plocka undan sin tallrik, glas och bestick och ställa in i diskmaskinen.
    Ja att plocka undan efter sig efter maten anser jag vara basic. Men inte ens det gör han, den ohängde..

Det som din pappa gjorde var inte Ok någonstans. Och jag fick själv en del stryk under min uppväxt. Just därför vill jag inte att något barn ska behöva utsättas för fysisk bestraffning. Farsan blev arg så fort jag inte gjorde något rätt. Minns en gång när jag hade blivit tillsagd att klippa upp en påse grönsaker som skulle användas till middagen. Jag hade klippt påsen rakt över (fattade ju inte att han menade att jag bara skulle klippa ett hål i hörnet). Farsan var klantig nog att inte se det och grönsakerna åkte ut på golvet. Det fick jag mig en omgång för!

• dennis02
    fläta skrev 2013-05-22 13:23:49 följande:

Driver du med oss? Du kan väl inte på allvar mena att du tror att sjuttonåringen uppfattar dig som en fadersgestalt eller att du själv känner dig som en sådan inför en kille som du relativt nyligt träffat? Det låter ju inte klokt.
    Men snälla nån vad är det med er på FL?

Jag är hans morsas nya man och lite respekt kan man väl ändå begära, eller?

• sextiotalist
    dennis02 skrev 2013-05-22 13:28:36 följande:

Respekt förtjänar man, inte begär.
    Nej, du kan varken kräva eller begära respekt för att du är hans morsas nya man, inte mer än vanlig hyfsad respekt som man bör visa alla i sin närhet.

• dennis02
    Elin 885 skrev 2013-05-22 13:23:45 följande:
    nej hon ville att lukten skulle få mig att hata att bli bakfull igen. hon stekte massa bacon också....sabla kärring :p.
    hon gjorde det där för att jävlas för att jag helt enkelt adlrig skulle vilja bli full och därmed också bakfull igen.
    det funkade fram till studentskivan.

alltså nu ska vi inte ta i, jag är inte felfri absolut inte Skäms, men jag anser mig vara en hyffsat vettig person i alla fall.
    Alltså, visst ska ungdomar få gå ut och festa och ha roligt med sina kompisar. Det är jag inte emot, men om man tillåter dem att festa varje helg, både fredag och lördag, så lägger man ju som förälder nästan grunden till att hen ska utveckla alkoholism. Det är inte Ok alls i mina ögon.

• sextiotalist
    dennis02 skrev 2013-05-22 13:15:12 följande:
    Du det är sannerligen inte många barn idag som är uppfostrade enligt den "gamla modellen". Jag måste dock understryka att jag absolut inte anser att man ska tillrättavisa barn eller ungdomar med fysisk bestraffning.  Där går gränsen för mig, men som en god far eller fadersgestalt har man en viss plikt när det gäller uppfostran. Styvsonen är visserligen snäll och trevlig i övrigt, men som sagt väldigt ansvarslös!

Som jag skrivit innan, du utgår från fel perspektiv. Så länge du inte har en egen relation så kan du inte förvänta dig att se han ser dig som någon förebild.

Din plikt sträcker sig till att själv bete dig vettigt och behandla honom juste och korrekt.  
  • dennis02
    sextiotalist skrev 2013-05-22 13:30:49 följande:
    Respekt förtjänar man, inte begär.
    Nej, du kan varken kräva eller begära respekt för att du är hans morsas nya man, inte mer än vanlig hyfsad respekt som man bör visa alla i sin närhet.

Ok, då frågar jag dig: Hur hade du själv reagerat om du kom in i en familj där sonen betedde sig så ansvarslöst och t.o.m. var uppbackad av sin mor?

• fläta
    dennis02 skrev 2013-05-22 13:28:36 följande:

Som sextiotalist skrev. Och med tillägget: han är trevlig och snäll, det räcker väl enormt långt i nuläget.

Internt till Supersunksara: nu börjar det närma sig läget där jag vill ifrågasätta normaliteten.  
  • Elin 885
    dennis02 skrev 2013-05-22 13:31:44 följande:
    Alltså, visst ska ungdomar få gå ut och festa och ha roligt med sina kompisar. Det är jag inte emot, men om man tillåter dem att festa varje helg, både fredag och lördag, så lägger man ju som förälder nästan grunden till att hen ska utveckla alkoholism. Det är inte Ok alls i mina ögon.

jag var ute och festade mkt jag med, men jag drack inte....=).
    jag var som sagt en vallhund redan då och var den som ringde vännernas föräldrar för hämtning av sina fulla barn, alt. hjälpte barnet/tonåringen till maria pol.
    jag satt där med min cola =).
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • sextiotalist
    dennis02 skrev 2013-05-22 13:33:36 följande:
    Ok, då frågar jag dig: Hur hade du själv reagerat om du kom in i en familj där sonen betedde sig så ansvarslöst och t.o.m. var uppbackad av sin mor?

Troligen hade jag nog valt att bo själv. Nu har sambon barn sedan tidigare och de har tack och lov två väl fungerande föräldrdrar (mamman var däremot väldigt mycket curling på vissa sätt, men det fick hon roa sig med själv)

Men sambons ex träffade en man med en extremt bortskämd dotter (sambons barn reagerade också på detta) och mamman bara suckade, hans dotter, hans bekymmer, jag lägger mig inte i.

Nej, jag hade inte gort så mycket, så länge det inte påverkade mig direkt.   
  • Elin 885

dock så håller jag med övriga i att man får inte respekt det är något man förtjänar.
    jag ger inte min respekt till folk bara för att de t ex är chefer, råkar vara äldre än mig etc....jag ger min respekt till dem som förtjänar det.

har du pratat med grabben?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • SpoiledPrinsessa

Ok this thread has to be a sham.

• Ess
    dennis02 skrev 2013-05-22 13:33:36 följande:

Jag backade totalt från min mans tonåringar. Jag gjorde inget alls för dem, om dom inte direkt bad om hjälp. Men i första hand så var det deras pappa som fick passa upp på dem.
    Var dom ensamma hemma med mig så var det eget ansvar som gällde, typ laga sin egen mat eller gå hungrig. Det funkade bra att leva parallellt med varann, man slapp reta sig på deras totala oförmåga att klara av ens det minsta enklaste. 
Svar på tråden Min styvson är så slapp och håglös!