• Troja11

Mkp eller inte????

Hej! 
    Har precis tagit det stora beslutet att behålla detta barn (har en hel hög här hemma och detta barn var helt oplanerat). Ett stort beslut som nu känns väldigt bra.

Är över 35 år och måste således ta ett nytt stort beslut angående fosterdiagnostik....har inte behövt göra detta med tidigare barn men åren har gått och detta blir en riktig liten sladdis. 

Min första tanke var Kub...min Bm påtalade att jag pga min ålder kommer att få nerdragna poäng och att resultatet kan leda till Fvp.

Så nu funderar jag på att gå direkt på Mvp men får ont i magen bara jag tänker på missfallsrisken. Tänk om jag gör Kub får dåliga siffror och sen måste göra Fvp och det visar sig att något är fel eller att Fvp leder till ett missfall då är man ju ändå ganska långt gången. Kanske är bättre att gå direkt på Mvp som jag kan göra hyffsat direkt då jag är i vecka 11 nu. 

I vecka 11 löper man ju fortfarande en risk för missfall.. jag bör kanske tillägga att jag har två spontana missfall i bagaget, även om det är över 12 år sedan nu.

Mycket tankar och jag förväntar mig absolut inga svar av er men kände att jag måste vetilera. Min man har precis landat i beslutet att vi ska ha barn igen och har lite svårt att förhålla sig till alla nya beslut samt risker mm.

Tack för att ni finns!

//Troja           

• Svar på tråden Mkp eller inte????
  • Troja11

Hej alla!

Kan meddela att jag gjorde mitt MKP i fredags och att jag nu sitter och inväntar svaret.

Var grymt nervös innan, åkte dessutom själv då mannen blev akut risig. Hade en kanon Dr som pedagogiskt förklarade vad han gjorde. Själva ingreppet kändes knappt och jag valde faktiskt att blunda även om jag till vardags jobbar som syrra. som sagt sitter nu bara och håller tummarna för att allt ska va bra.

//Troja    

• Bobelin

Ååh, sitter med samma frågeställning men är 45 år gammal.

Vad gjorde att ni valde mkp utan kub?

• Troja11

Bobelin, jag är sjuksyrra och har jobbat med för tidigt födda barn. Anledningen att jag valde att göra ett MKP var helt enkelt att jag varit med om att föräldrar gjort KUB fått bra siffror och sedan har det visat sig att barnet fötts med ett syndrom.  Det är aldrig ett enkelt val men så här i efterhand är jag nöjd med mitt beslut. Fick svar i förra veckan att alla provsvar var bra :)

Vill verkligen inte påverka dig åt något håll utan var och en måste själva fatta detta svåra beslut.

Önskar dig lycka till!

//Troja11      

• Blingbling

Troja11: Hur har det gått? Är lite nyfiken eftersom jag själv vill göra mkp framöver, helst redan i vecka 11.

• Solen11

Börja med KUB. Jag är 42 år och väntar mitt andra barn (BF för 2 dgr sedan..) och jag fick 1:9000 på KUB. Visst åldern drar ner resultattet men jag var ju så klart oerhört nöjd med mitt resultat så det finns inget som säger att ni andra kan få lika bra. Funderade också mycket över MKP innan jag gjorde KUB då jag var så inställd på dåligt resultat.
    Lycka till alla!

• Blingbling

Tack för tipset Solen11, men för mig och min kille är KUB helt uteslutet då det är en riskbedömning/antagande och inte konkreta fakta, jag vill veta så säkert som möjligt och skulle jag få höga värden på KUB och vården hade sagt att inget mkp/fvp behövs, så hade jag ändå varit SÅ fundersam och nervös hela graviditeten....vill inte sätta mig i den sitsen. Annars är det ju ett väldigt fint resultat du fick på ditt KUB, speciellt då vi är lika gamla du och jag

• Echo

Kub-resultatet är helt ointressant för mig. Jag har gjort fvp direkt. Hade gjort mkp om jag fått eftersom det görs tidigare. Men då vet jag ju att jag skulle avbryta om det visade någon avvikelse.

• Bobelin

Jag bestämde mig för att börja med kub men jag fick missfall i början av v11. Jag var ändå så tacksam att jag inte hade gjort ett mkp för hur skulle jag ha vetat om det var mkp som orsakade missfallet eller om det hade skett ändå?

Nu vet jag ju att detta foster hade dött i v7 och det hade de ju sett då, men i de fall där fostret lever och dör senare?

Jag kommer inte göra mkp om jag blir gravid igen!

• Troja11

Hejsan alla!

Mitt MKP var helt ua. Som jag skrev tidigare så måste man själv bestämma sig för eller emot men jag kan delge mina erfarenheter.

Som jag skrivit tidigare så jobbar jag på neonatalen och i min vardag så träffar jag på många olika syndrom , en del ej förenade med liv efter födseln. Jag valde att göra ett MKP för att utesluta andra kromosomsjukdomar än downs. 
    Sannolikhetet är sannolikhet och jag vågade inte chansa. Rätt eller fel vet jag inte men det var rätt beslut för mig.
    MKPn gjorde inte ont på mig men jag har hört att vissa haft väldigt ont efter. Det finns en missfallsrisk absolut och det skall man vara medveten om.
     Nu gick allt bra för mig, testen var ua och jag mår bra! Jag kan varken råda för eller emot det är ett beslut man måste fatta själv....tyvärr.  Är nu i vecka 22 och vet inte om det är en tjej eller kille, har gömt den koden :)

Håller alla tummar jag kan för er och hoppas att ni tar ett beslut som ni känner er nöjda med!

Kram Troja          

• Mrs Moneybags

Tack för uppdateringen Troja...har följt tråden ett tag.

Jag tror jag gör ett mkp med mitt nästa barn (om det blir något) utan att vänta på KUB.

• Blingbling

Tack för ditt inlägg och uppdatering Troja11! Jag jobbar inte inom vården men kan bara tänka mig hur många saker som kan gå fel när det handlar om kromosomer osv. och det är av de anledningarna som jag också vill få mer fakta om den möjliheten finns. Lycka till framöver!

Svar på tråden Mkp eller inte????