• Anonym (Så ledsen)

Familjerådgivning - erfarenheter?

Hej - skrev nyss ett inlägg om hur en eventuellt förestående skilsmässa.
    Vi har bokat en tid hos familjerådgivning och ska dit om en dryg vecka. Finns det någon av er som skulle vilja skriva något om egna erfarenheter av familjerådgivning. Jag är jätterädd, trots att jag har gått i terapi i omgångar tidigare. Samtidigt är jag enormt tacksam över att min man, som tidigare helt avvisat tanken på terapi och dylikt, nu är villig att pröva detta.

Jag vet inte om vi går dit med samma agenda, så att säga, men hoppas få hjälp att sortera ut vad som är vad. Vad tycker ni? Finns det något man ska tänka på - hur vet man att man kommit till rätt terapeut, t ex?

• Svar på tråden Familjerådgivning - erfarenheter?
  • Anonym (hej!)

Vi har varit hos familjerådgivare. Det beror på vilken inställning man har tycker jag. Eller rättare sagt, man kan gå dit med lite olika inställning och få hjälp att komma överens. En inställning kan vara att ni går dit för att försöka få det bra igen och en annan inställning är att gå dit för att få en bra kommunikation inför skilsmässan. Det är viktigt att båda berättar varför man vill gå dit så att det inte blir missuppfattningar. 

• Anonym (hej!)
    Anonym (hej!) skrev 2013-05-22 09:50:34 följande:
    Vi har varit hos familjerådgivare. Det beror på vilken inställning man har tycker jag. Eller rättare sagt, man kan gå dit med lite olika inställning och få hjälp att komma överens. En inställning kan vara att ni går dit för att försöka få det bra igen och en annan inställning är att gå dit för att få en bra kommunikation inför skilsmässan. Det är viktigt att båda berättar varför man vill gå dit så att det inte blir missuppfattningar. 
    Tillägg: Jag tror att man ska vara så öppen som möjligt inför en familjerådgivare annars är det ingen vits. Det gäller båda parter. Det är liksom sista chansen att ha en god kommunikation oavsett vilket håll förhållandet går.
  • Anonym (Så ledsen)

Tack. Ja, jag hoppas att vi kommer till någon som är bra på att locka fram det som liksom inte sägs; min man är ganska sluten och jag är impulsiv och verbal.
    Självklart är min dröm att vi går därifrån lyckliga, hand i hand, men jag fattar ju också att det knappast är realistiskt. Jag hoppas att min man får hjälp att sätta ord på sina känslor och hjälp att säga det till sin storkäftade fru...

Jag behöver själv hjälp med min löjligt överdrivna separationsångest och har kollat med jobbet om det går att få samtalshjälp via företagshälsan.

• Anonym (hej!)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2013-05-22 09:59:18 följande:
    Tack. Ja, jag hoppas att vi kommer till någon som är bra på att locka fram det som liksom inte sägs; min man är ganska sluten och jag är impulsiv och verbal.
    Självklart är min dröm att vi går därifrån lyckliga, hand i hand, men jag fattar ju också att det knappast är realistiskt. Jag hoppas att min man får hjälp att sätta ord på sina känslor och hjälp att säga det till sin storkäftade fru...

Jag behöver själv hjälp med min löjligt överdrivna separationsångest och har kollat med jobbet om det går att få samtalshjälp via företagshälsan.
    Usch! Jag vet verkligen hur det känns. Men det är en jätte bra start att ni båda vill gå. Det tog år för mig att få dit min sambo och när vi väl kom dit då hade förhållandet kraschat för länge sen och jag ville jag separera. Jag va färdig och ville bara kasta in handduken men vi är faktiskt fortfarande tillsammans idag.
  • Anonym (Så ledsen)

Oj - är ni fortfarande tillsammans! Förlåt nyfikenheten, men var det tack vare familjerådgivningen på något sätt? Du ville gå - hur kom det sig att du ändå stannade? Som sagt - förlåt snokandet - antar att jag letar efter hopp...

• Anonym (hej!)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2013-05-22 10:08:26 följande:
    Oj - är ni fortfarande tillsammans! Förlåt nyfikenheten, men var det tack vare familjerådgivningen på något sätt? Du ville gå - hur kom det sig att du ändå stannade? Som sagt - förlåt snokandet - antar att jag letar efter hopp...
    Visst kan jag berätta lite. Vårt förhållande har genomgått, abort, distansförhållande, otrohet, 2 missfall, etc. Det va den bakgrunden vi hade och jag va den som alltid ville skaffa hjälp, men han va rädd för att han ville inte bli kritiserad. Vilket han blev av första familjerådgivaren. Jag hade precis fått missfall och min sambo betedde sig verkligen som en skit efter det. Så jag fick snabbt sympati från rådgivaren och han kom sent till möten för att till slut totalt vägra gå. Så då bestämde jag mig att lämna honom för det va sista droppen. Under den här tiden hade jag hunnit bli gravid igen och vi bestämde att självklart skulle vi behålla men helt plötsligt bestämde han sig för att satsa 200%. Han blev en helt annan man efter det. Han fixade själv en familjerådgivare som han kände sig bekväm med och jag gick till rådgivaren med inställningen att jag ville underlätta umgänget mellan far och barn. Men rådgivaren lyckades påminna oss varför vi hade blivit tillsammans från början. Man fick helt enkelt tänka på annat än bara elände. Så visst, det är viktigt att man får rätt person, men också viktigt vilken inställning man har när man går dit. Idag har vi aldrig haft det bättre, inte så mycket pga rådgivaren men för att vi inte gav upp så lätt. 
  • Anonym (Så ledsen)

Tack, snälla du för att du delar med dig. Vilket helvete ni gått igenom, men vad fint att ni kommit ut på andra sidan och tillsammans dessutom.

Vi har ju inte råkat ut för några så dramatiska saker egentligen. Det hela känns rätt klyschigt - vi träffades och pratade framtid och verkade överens. Det blev vardag alltför snabbt pga våra respektive jobb och barnfrågan hamnade i skymundan - våra respektive processer, dvs velande hit och dit togs aldrig riktigt tag i. Själv har jag problem med intimitet, vilket också var lätt att sopa undan, för vi var ju i övrigt ganska lyckliga, tyckte vi - grälade sällan, hade det ändå mysigt om än rätt tråkigt.

Det har (mig veterligen) inte förekommit otrohet. Känns som ett av våra problem är konflikträdsla, vilket gör att vi backat från att ta tag i de stora frågorna på riktigt. Båda är också väldigt känsliga för kritik och tonfall. Det bästa med min man är i all fall att han aldrig någonsin lämnar ett bråk och om jag försöker går han efter mig; han låter mig aldrig sticka från ett oavslutat gräl. Det är bl a därför jag älskar honom så - han har aldrig spelat på min separationsångest.

Varmt tack för att du delat med dig.

• Anonym (hej!)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2013-05-22 11:03:49 följande:
    Tack, snälla du för att du delar med dig. Vilket helvete ni gått igenom, men vad fint att ni kommit ut på andra sidan och tillsammans dessutom.

Vi har ju inte råkat ut för några så dramatiska saker egentligen. Det hela känns rätt klyschigt - vi träffades och pratade framtid och verkade överens. Det blev vardag alltför snabbt pga våra respektive jobb och barnfrågan hamnade i skymundan - våra respektive processer, dvs velande hit och dit togs aldrig riktigt tag i. Själv har jag problem med intimitet, vilket också var lätt att sopa undan, för vi var ju i övrigt ganska lyckliga, tyckte vi - grälade sällan, hade det ändå mysigt om än rätt tråkigt.

Det har (mig veterligen) inte förekommit otrohet. Känns som ett av våra problem är konflikträdsla, vilket gör att vi backat från att ta tag i de stora frågorna på riktigt. Båda är också väldigt känsliga för kritik och tonfall. Det bästa med min man är i all fall att han aldrig någonsin lämnar ett bråk och om jag försöker går han efter mig; han låter mig aldrig sticka från ett oavslutat gräl. Det är bl a därför jag älskar honom så - han har aldrig spelat på min separationsångest.

Varmt tack för att du delat med dig.
    Men det låter ju hoppfullt tycker jag. Tycker inte det låter som att ni ska skilja er! Om ni vill lära er att kommunicera bättre så ska ni absolut träffa en rådgivare, men från det du berättar så finns det ingen anledning att ge upp än tycker jag. Men som sagt jag och min sambo har ju annan bakgrund så tröskeln är nog högre hos oss.
  • Anonym (Så ledsen)
    Hjärta Tack. Jag är som sagt inte alls främmande för det där med barn, men vill ju att det ska vara vår goda relation som ska vara skälet till familjebildning, inte bilda familj för att relationen ska bli bra. Det som stressar mig är ju min ålder.
  • Anonym (hej!)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2013-05-22 11:20:42 följande:
    Hjärta Tack. Jag är som sagt inte alls främmande för det där med barn, men vill ju att det ska vara vår goda relation som ska vara skälet till familjebildning, inte bilda familj för att relationen ska bli bra. Det som stressar mig är ju min ålder.
    Nej, att skaffa barn ska verkligen inte vara skälet för att man håller ihop. I mitt fall hade jag också åldern emot mig så jag va helt fast besluten att jag skulle vara ensamstående och han förstod att nu vill hon gå vidare med eller utan honom. Vi till och med diskuterade helt öppet om att skaffa barn utan att vara tillsammans och vad det innebar osv. Eller rättare sagt, jag tror att trodde nog aldrig att jag ville separera på riktigt och blev överrumplad när jag väl bestämt mig. Att jag dessutom skulle dra med hans barn gjorde honom ännu mer beslutsam. 
  • Anonym (Så ledsen)

I vårt fall är ju hans barnlängtan stark, medan min har kommit och gått - fram tills jag träffade honom fanns det inte ens i min värld att jag skulle varken stadga mig eller skaffa familj. Han sörjer väl främst det faktum att den han valde som livspartner inte vill ha barn. Visst finns nog tanken att han ska släppa mig och leta upp någon som vill ha barn med honom, men det är ju lättare sagt än gjort och om det misslyckas, står han där utan varken barn eller mig. Jag försöker förstå om en separation verkligen löser det hela. Det är väl det jag hoppas att en familjerådgivare ska hjälpa mig med att se. Helst vill jag att vi sak hitta tillbaka till en kärleksrelation och därefter planera ev. familj - något jag som sagt kan tänka mig, men inte som det ser ut nu. Jag tror att hans önskan är att jag vill ha barn lika starkt som han, för jag tror att han egentligen vill dela livet med mig, men i så fall som föräldrar.

• Anonym (hej!)
    Anonym (hej!) skrev 2013-05-22 11:37:53 följande:
    Nej, att skaffa barn ska verkligen inte vara skälet för att man håller ihop. I mitt fall hade jag också åldern emot mig så jag va helt fast besluten att jag skulle vara ensamstående och han förstod att nu vill hon gå vidare med eller utan honom. Vi till och med diskuterade helt öppet om att skaffa barn utan att vara tillsammans och vad det innebar osv. Eller rättare sagt, jag tror att trodde nog aldrig att jag ville separera på riktigt och blev överrumplad när jag väl bestämt mig. Att jag dessutom skulle dra med hans barn gjorde honom ännu mer beslutsam. 
    Jag tror att han verkligen förstod att jag menade allvar när jag helt öppet inför rådgivaren sa att jag inte älskade honom mer och varför jag ville separera och hur jag hade tänkt gå vidare. Det hade jag sagt förut, men på något sätt sjönk det mer in. Han kontrade med att berätta hur han hade mått och hur han ville gå vidare osv. Så gå ni på rådgivningen. Måste tyvärr gå nu, men jag fortsätter läsa sen.
  • Anonym (Så ledsen)

Tack för din tid. Uppskattas enormt.

• Anonym (hej!)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2013-05-22 11:43:49 följande:
    I vårt fall är ju hans barnlängtan stark, medan min har kommit och gått - fram tills jag träffade honom fanns det inte ens i min värld att jag skulle varken stadga mig eller skaffa familj. Han sörjer väl främst det faktum att den han valde som livspartner inte vill ha barn. Visst finns nog tanken att han ska släppa mig och leta upp någon som vill ha barn med honom, men det är ju lättare sagt än gjort och om det misslyckas, står han där utan varken barn eller mig. Jag försöker förstå om en separation verkligen löser det hela. Det är väl det jag hoppas att en familjerådgivare ska hjälpa mig med att se. Helst vill jag att vi sak hitta tillbaka till en kärleksrelation och därefter planera ev. familj - något jag som sagt kan tänka mig, men inte som det ser ut nu. Jag tror att hans önskan är att jag vill ha barn lika starkt som han, för jag tror att han egentligen vill dela livet med mig, men i så fall som föräldrar.
    Då har ni kommit en bit i kommunikationen tycker jag. Jag tolkar det som han är redo att ta förhållandet till nästa steg dvs barn nu och du vill gärna ha barn men just nu är inte förhållandet på topp och då vill du vänta. Det är stora frågor och visst kan en familjerådgivare ställa de rätta frågorna som ni blir "tvungna" att svara på både för er själva och för den andra. men i slutändan är familjerådgivning endast ett verktyg. De sitter inte med svaren. Svaren finns inom dig och han. Men jag rekommenderar verkligen familjerådgivning och har man kommit så pass långt så finns det ju hopp om att ni vill fortsätta ihop. 
  • Anonym (supernova)

Hej Hej!

Tänke dela min erfarenhet av familjerådgivning. Min fru och jag testade den komunala varianten ....& that was a big misstake Där satt en sliten tant som verkar ha gått igenom ett flertal skilsmässor själv. Jag och min fru  värmde upp med ett ordentligt gräl...varpå hennes enda kommentar var "Ja tror ni ska skilja er"...haha "no shit Sherlock"!! Det blir 350 kr, tack.

Sedan var vi hos en privat tomte som fokuserade på "emotionellt fokuserad parterapi". Ja, det lätt ju bra tyckte jag. Tänkte att det skulle värma upp min kalla kvinna känslomässigt...but boy was I wrong! När hon fick frågan "hur känner du för (välj ämne själv)" så var det mest "deer in headlights" blicken. Sedan var det rätt mycket trams om våga visa sin sårbarhet. Japp, det GJORDE JAG och min fru svarade med att anfalla. Vi gick 3 gånger och sedan bestämde vi oss för att skiljas. Kontenta: Båda måste VILJA jobba med problemet med MÅLET att komma varandra närmare. Båda måste vara KAPABLA att arbeta med problemet. Det verkar som många terapeuter inte vågar göra det som behövs, nämligen att säga "Ursäkta - men va f-n sa du att du sa??". Nix, många är för inkompetenta/fega för att hantera konflikten och vill inte ta ställning. Med det är just grejen - att våga ta ställning på ett diplomatiskt vis så klart.

Finns säkert många duktiga också men vi hade otur. Men egentligen spelar det ingen roll. Ingen terapeut i världen skulle kunna ha förändrat situationen för oss (vilket jag är glad för nu

Lycka till!

Nova       

• Anonym (hej!)
    Anonym (supernova) skrev 2013-05-23 13:42:40 följande:
    Hej Hej!

Tänke dela min erfarenhet av familjerådgivning. Min fru och jag testade den komunala varianten ....& that was a big misstake Där satt en sliten tant som verkar ha gått igenom ett flertal skilsmässor själv. Jag och min fru  värmde upp med ett ordentligt gräl...varpå hennes enda kommentar var "Ja tror ni ska skilja er"...haha "no shit Sherlock"!! Det blir 350 kr, tack.

Sedan var vi hos en privat tomte som fokuserade på "emotionellt fokuserad parterapi". Ja, det lätt ju bra tyckte jag. Tänkte att det skulle värma upp min kalla kvinna känslomässigt...but boy was I wrong! När hon fick frågan "hur känner du för (välj ämne själv)" så var det mest "deer in headlights" blicken. Sedan var det rätt mycket trams om våga visa sin sårbarhet. Japp, det GJORDE JAG och min fru svarade med att anfalla. Vi gick 3 gånger och sedan bestämde vi oss för att skiljas. Kontenta: Båda måste VILJA jobba med problemet med MÅLET att komma varandra närmare. Båda måste vara KAPABLA att arbeta med problemet. Det verkar som många terapeuter inte vågar göra det som behövs, nämligen att säga "Ursäkta - men va f-n sa du att du sa??". Nix, många är för inkompetenta/fega för att hantera konflikten och vill inte ta ställning. Med det är just grejen - att våga ta ställning på ett diplomatiskt vis så klart.

Finns säkert många duktiga också men vi hade otur. Men egentligen spelar det ingen roll. Ingen terapeut i världen skulle kunna ha förändrat situationen för oss (vilket jag är glad för nu

Lycka till!

Nova       
    Glad. Det är väldigt intressant att höra från en man. Jag tror att min sambo kände ungefär som du med första tanten som vi gick till. Sen undrar jag om det är generellt oftast kvinnor som är mer positiva till rådgivning. Det kanske är vi som har större behov av det. Jag vet inte...
  • Anonym (supernova)
    Anonym (hej!) skrev 2013-05-23 14:10:35 följande:
    Glad. Det är väldigt intressant att höra från en man. Jag tror att min sambo kände ungefär som du med första tanten som vi gick till. Sen undrar jag om det är generellt oftast kvinnor som är mer positiva till rådgivning. Det kanske är vi som har större behov av det. Jag vet inte...

Hej "Hej"

Jag var skeptiskt i början och det visade sig ju vara riktigt. Däremot tycker jag det är bra att prata med en samtalspartner/terapeut. Problemet är (som jag beskrev) vem den personen är. Bäst är nog att gå på rekomendation men det är ingen garanti det heller. Viktigast är ändå att båda vill hitta en väg framåt annars är det nog inte till mycket nytta. Tror jag.

Må så gott
    Nova    
  • Anonym (Så ledsen)

Min man har bokat tid hos privat och enligt vad han säger, vilket jag håller helt med om är det inte för att få hjälp att göra slut, utan för att få hjälp att kommunicera - vi bara grälar och blir ledsna. Talar förbi varandra och fastnar i anklagelser och tårar. Jag hoppas komma till en manlig terapeut, faktiskt. Har själv gått till kvinnliga vid två omgångar förr (andra ärenden) och till en manlig i ett annat sammanhang och tror att i detta fall är det bättre med en manlig.

Har även fått hem "intresseanmälan-blankett" från det kommunala och jag kan efter en första anblick konstatera att det inte är aktuellt. Inte så att brevet andades empati...

Tycker det är intressant att höra från män, även om man inte ska generalisera.
    Tack för era erfarenheter.

Godnatt.

• Lofttomten
    Anonym (hej!) skrev 2013-05-22 10:03:37 följande:
    Usch! Jag vet verkligen hur det känns. Men det är en jätte bra start att ni båda vill gå. Det tog år för mig att få dit min sambo och när vi väl kom dit då hade förhållandet kraschat för länge sen och jag ville jag separera. Jag va färdig och ville bara kasta in handduken men vi är faktiskt fortfarande tillsammans idag.
    Bumpar den här gamla tråden då jag är på ivrig jakt och söker med ljus och lykta efter bra rådgivare. Er situation är väldigt lik vår och jag skulle jättegärna vilja veta var ni gick någonstans. Det är ju lite av en djungel det här..
Svar på tråden Familjerådgivning - erfarenheter?