• CamillaJN

rena rama barnvagnsdjungeln! välkomnar tips och råd. :)

var börjar man? haha! vi har en grabb på 1,8 år. han rullar nu i en brio happy. :) men, tycker att den känns aning "klumpig" dels packa i bilen. dels i affärer. så kikar efter något smidigare.. jag har fastnat för brio race & sitty. då är ju frågan, race:n, är det verkligen smidigare än kombi:n? eller blir det lite samma stuk? dvs. onödigt? hur länge åker barn i den? bättre ha en sitty, t.ex. vid resor/promenader? fast ha kvar den gamla som sov-vagn? (han sover 2-3 tim varje dag i vagnen) mina krav är helt enkelt: lätt liten smidig shoppingvänlig promenadvänlig passar ens någon av dessa? någon som har andra förslag?

• Svar på tråden rena rama barnvagnsdjungeln! välkomnar tips och råd. :)
  • rockaroll

Jag har själv börjat kolla lite efter en smidigare vagn. Den som verkar bäst utifrån mina önskemål är brio spin. Vill kunna ha fullt liggläge, en relativt stor varukorg och svängbara framhjul. Har också en brio happy nu. :)

• happy in hell

Vi har en brio sitty, men vår yngsta sover i princip aldrig dagtid. Hon är 2 år och tio månader. Ryggstödet går att luta lite, och när hon var yngre sov hon gärna i sittyn, men inte timmar i sträck. Kanske 30-60 minuter. Det funkade fint. Jag skulle vänta ut lite att barnet har mindre dagsömn-behov och köpa en sitty, det är en väldigt bra vagn som funkar länge, vår äldsta är knappt fem år och ganska lång i växten men han kan med lätthet få plats i den vagnen, vilket behövs ibland när benen inte orkar hela vägen

• Duckan

Som icke Brio-frälst föreslår jag en sulky, Maclaren är den jag själv har erfarenhet av. Mycket lättkörd, går att luta för sovläge, bra att ha med på resor, svängbara hjul fram.

• CamillaJN
    rockaroll skrev 2013-05-22 14:32:44 följande:
    Det jag inte gillar med briovagnarna är fotstödet och selen!

håller med ang. fotstöden. men har inga problem med sele, iof inte testat någon annan modell. :) ang. fotstödet så har ju inte race någon böj längst ner, barnet får lixom hänga med fötterna, någon som har erfarenhet hur det funkar för barnet?
  • CamillaJN

ja, sittyn skulle bli mer extravagn. och ändå ha kvar happy:n, för att sova i, vill ogärna sova inne dagtid. sitty känns ha längst användbarhet jämfört med racen. men vad vet jag. ;) jag är öppen för alla vagn-förslag. :) ska kolla upp maclaren. :) någon som vet hur det funkar med svängbara hjul på ojämt underlag? och snö?

• Duckan

Vi har kört Maclaren på kullersten -funkar. Hemma i stan i snö funkar det också, men bor ni lantligt till med mycket höga snövallar funkar det nog sämre.

• rockaroll

Gillar inte såna där "horn" till handtag, och inte heller såna där dubbla hjul, tycker sådana är svårstyrda. Nån borde fixa så man kan plocka ihop till den perfekta vagnen, för alltid är det nåt man inte tycker är bra. ;)

• rockaroll

Kroknande är jättebra! En vän har den till sin son. De började med den redan förra sommaren innan lillen blev ett. Det jag saknar på den är svängbara framhjul. Nån som vet om man kan välja det??

• Mrs Svensson

rockaroll - Nej. Bara Kronan Duo s och city som har svängbara framhjul. Kanske Emmaljungas sulky, Scooter S vore nåt då?

• Maddiogora

Har brio spinn , är supernöjd. Funkar bra grusvägen och snön trots svängbara framhjul. Bor i mellan Sverige men vet inte hur en funkar i extrema lägen när det gäller snö visserligen :)

• rockaroll
    Mrs Svensson skrev 2013-05-23 17:47:00 följande:
    rockaroll - Nej. Bara Kronan Duo s och city som har svängbara framhjul. Kanske Emmaljungas sulky, Scooter S vore nåt då?
    ska kolla upp den. men jag hatar emmaljunga. :P
  • rockaroll

Den hade ju faktiskt allt jag letat efter. :D Men tyckte den såg stor ut. är den större än tex kronans sulky?

Svar på tråden rena rama barnvagnsdjungeln! välkomnar tips och råd. :)