• Rebecca1

9-mån, dags att bli nattad av pappa också, tips?!

Vår dotter på 9 månader har alltid avskytt att gå och lägga sig, när hon var mindre så skrek hon så vi satt och nattade med öronproppar och jag fick hålla fast henne hårt för att hon tillslut skulle somna, det tog mellan 30 min-2 timmar, hon somnade alltid hos mig i min famn. Det är alltid jag om nattat men nu när nattningen börjar bli mer "normal" och jag kan få henne att somna på 10-15 min har vi börjat introducera pappan. Vi brukar byta till pyjamas, dricka välling och läsa innan sovning vid 19.30-tiden. Sist han nattade grät hon i 2 timmar, efter det tog vi en paus då mitt mamma-hjärta sa ifrån men nu ikväll var jag borta och hon hade gråtit i ca 1 timme. På fredag ska jag bort igen på kvällen och det gör så ont i mig att veta att hon gråter efter mig. Hur hade ni andra gjort? Jag har fram tills ikväll avstått kvällsaktiviteter såsom ut och springa/träffa kompisar/middagar/gå ut etc. Men ikväll valde jag att gå på ett möte och på fredag ska jag på fest. Hur gör ni andra mammor som har samma problem? Önskar svar från mammor som vill ha ett eget liv trots att man har barn. Kan tillägga att hon träffar sina pappa varje dag efter hans jobb och umgås med honom mycket när han är hemma.

• Svar på tråden 9-mån, dags att bli nattad av pappa också, tips?!
  • Aileen Allannah
    Rebecca1 skrev 2013-05-23 18:04:22 följande:
    Nu har ju som sagt min dotter varit mammig sedan hon förstått vem jag är och det är nu senaste månaden hon har börjat bli trygg med sin pappa. Så som hon skriker med honom gjorde hon med mig också från start, som jag skrev ovan. Det har varit månader av läggningsskrik och gråt för mig fram tills för ett tag sedan. Jätte gulligt med svar från alla, men som sagt, önskade tips på ett smidigt sätt att pappan ska kunna natta de ggr jag inte kan eftersom vi känner att vi är redo för detta nu.
    Förlåt, men det är ju faktiskt inte NI som ska vara redo, alltså du och pappan, utan er bebis...
  • Litet My

Instämmer med ovanstående, har man barn så får man liksom ta saker när de är redo i första hand, inte när man själv är det.

• Rebecca1

Håller med helt, därför har vi tagit hänsyn till henne när det gäller allt, Herregud, hon är det viktigaste för mig men tanken med tråden var inte att jag skulle försvara mitt föräldrarskap och jag skulle kunna diskutera i evighet vad som är lämpligt, hur man ska göra eller vara, vad som är ok, vad man ska hänsyn till och vad man som förälder ska besluta/bestämma osv. Men mycket ser ju väldigt olika ut från familj till familj och den diskussionen var verkligen inte vad jag var ute efter med mitt inlägg. Alla är givetvis välkomna att skriva i tråden men det jag är ute efter är, som sagt, lite tips på hur man smärtfritt börjar vänja vid att pappan lägger de ggr jag inte är hemma.

• MajaVira
    Rebecca1 skrev 2013-05-23 19:01:14 följande:
    Håller med helt, därför har vi tagit hänsyn till henne när det gäller allt, Herregud, hon är det viktigaste för mig men tanken med tråden var inte att jag skulle försvara mitt föräldrarskap och jag skulle kunna diskutera i evighet vad som är lämpligt, hur man ska göra eller vara, vad som är ok, vad man ska hänsyn till och vad man som förälder ska besluta/bestämma osv. Men mycket ser ju väldigt olika ut från familj till familj och den diskussionen var verkligen inte vad jag var ute efter med mitt inlägg. Alla är givetvis välkomna att skriva i tråden men det jag är ute efter är, som sagt, lite tips på hur man smärtfritt börjar vänja vid att pappan lägger de ggr jag inte är hemma.
    Men om du läser alla svaren är bästa sättet att pappan först har hand om henne mer resten av dagen, när det funkar kan han ta läggningen också.
  • En blå giraff

Men blir hon lika hysterisk om du är helt borta under kvällen? Mina barn har som bebisar inte accepterat pappan om jag varit hemma på kvällen eller natten. Dock har det gått bra med honom om jag inte var hemma. 

Jag förstår att du känner dig låst, för det gör man lätt. Jag tror också din dotter är i en svår fas just nu. Men känns det ändå viktigt att pappa ska kunna natta så får du gå hemifrån och så får kanske pappa stå ut med lite skrikiga kvällar tills hon har vant sig. Min man har blivit kreativ då han är ensam med barnen. Han har kunnat hitta ett annat sätt att trösta också då inte jag funnits tillgänglig. 

• En blå giraff

Sen är ett hett tips att pappan tar en längre föräldraledighet om han inte gör det redan? Små barn knyter an till den förälder som de är med mest - skulle säkert gå lättare för pappa med både läggning och annat om han är hemma med barnet på dagarna ett tag.

• Aileen Allannah
    Rebecca1 skrev 2013-05-23 19:01:14 följande:
    Jag tror dig, och jag förstår också att du känner dig låst. Men de tips du kan få är ju att du låter pappan vara huvudansvarig dagtid, för att få lillan att bli trygg hos honom också, och sen kan han ta nattningarna också.
  • roja22
    skogsvitter skrev 2013-05-23 15:41:43 följande:
    Det visar att bebisen börjat knyta an till dig, men inte till pappan. Hur mycket är han borta om dagarna? Tar han ansvar över omvårdnad och skötsel av bebisen så mycket som möjligt, och ser till att umgås med bebisen i största möjliga mån, när han är hemma så brukar det där komma av sig självt!

Vid 3 månader börjar nästa fas i anknytningsprocessen nämligen, det är därför man oftast märker av den här förändringen runt den tiden. Det är då bebisen valt ut vilka som är anknytningspersoner, och då är det bara anknytningspersonen som duger och som bebisen känner sig trygg med!
    Jo, han tar mycket ansvar och umgås med bebisen när han har tid. Kan detta bero på att han var borta en vecka strax innan bebis blev 3 månader? Då känns det som att det är kört.
  • Rebecca1

Jag har inte kunnat låta bli att gå in och ta över när han försökt natta när jag varit hemma så jag vet faktiskt inte om hon hade kunnat nattats med mig i hemmet, jag gör det ju alltid när jag är hemma och jag är alltid hemma. Sedan hon blev mammig, vid ca 3 månaders ålder, har pappan nattat totalt 3 ggr, sist var för ca 2 månader sedan. Tills igår, då det alltså var gråt i en timme. Tror min dotter helt ärlig har varit i en känslig fas sedan hon kom så när det gäller just det här har det nog inte med någon fas att göra eftersom det går lättare för pappan nu än tidigare, hon är alltså mer trygg med honom nu, det märker jag på dagtid och i övrigt när dem umgås, men till saken hör att jag har inte ens åkt och handlat på dan utan henne för hon blir tokig. Hur som helst, kommer inte direkt någon vart med den här tråden, även om jag uppskattar svar och tankar. Och i morgon ska jag ju bort på kvällen som planerat så hon får helt enkelt vara ledsen, jag är ju inte orolig att hon har det dåligt med sin pappa men det gör ju ont att veta att hon gråter. Vill bara lägga till en grej, hon har, som jag skrev tidigare, alltid avskytt att sova och senast nu för 10 min sedan vaknade hon och skulle komma upp och var super ledsen och arg för att hon skulle sova, gick upp och gick lite och hon blev hur nöjd som helst men när jag sedan la ner henne blev hon riktigt förbannad, och detta var med mig, inte pappan. Och jag lägger inte ner henne och går iväg jag håller om, ligger och klappar henne, vyssar, pratar lugnt osv. Hon hatar helt enkelt att sova och det blir väl extra jobbigt när inte jag är där. Tack för era svar.

• En blå giraff

TS det kanske går bättre än du tror. Jag förstår faktiskt att du behöver komma ut ibland. Kom ihåg att bebistiden är kort och att allehanda "problem" som finns då faktiskt går över. För det mesta utan att man behöver göra något.

• Rebecca1
    En blå giraff skrev 2013-05-23 20:55:10 följande:
    TS det kanske går bättre än du tror. Jag förstår faktiskt att du behöver komma ut ibland. Kom ihåg att bebistiden är kort och att allehanda "problem" som finns då faktiskt går över. För det mesta utan att man behöver göra något.

Tack :)
Svar på tråden 9-mån, dags att bli nattad av pappa också, tips?!