• Mammaliten

Sambo men känner mig som ensamstående.

Hej! Vår lilla dotter är nyss fyllda fem månader. Enda sedan hon kom till världen har pappan(min sambo) tagit avstånd. Han leker gärna med vår dotter, får henne att skratta så hon kiknar, och det är jätte härligt. Men så fort det är minsta lilla jobbigt så bollar han över henne till mig. Säger art jag är "van" vid det och ser allmänt oberörd ut när hon är ledsen. För att tillägga så är jag mammaledig med henne. Jag känner nu att detta lilla livet har kommit till att bli mitt ansvar till 100%. Det gör mig inget för hennes skull, jag älskar ju henne över allt annat och tycker absolut aldrig att hon är en börda för mig. Men att jag behöver egentid ibland och behöver känna att jag faktiskt också är en egen person, det kan han inte förstå. Flertalet gånger har jag bett honom ta vår dotter när jag vill ha lite avlastning (för att vara mamma 24/7 är faktiskt väldigt krävande) men han säger då bara att han inte förstår vad hon vill när hon blir ledsen eller gnäller. Jag ser det som att han inte vill förstå. Vi har haft otaliga disskutioner om detta, det slutar alltid med att han förnekar mina känslor, han gör visst si och så som jag säger att han aldrig gör. Känner att jag inte orkar ta fler disskutioner för jag vet hur de slutar. Vad är felet? Varför vill han inte sköta om sin dotter i vått och torrt? Jag vill inte lämna henne själv med honom för är hon trött så låter han henne gråta sig till sömns, och det gör ont i mig som mamma. Jag låter aldrig henne gråta sig till sömns för jag vet hur hon somnar. Han har bara inte tålamod till att testa olika saker. Helt ärligt vet jag inte vad jag ska göra längre, det börjar ta på kärleken mellan oss nu med. Känns som detta är ett väldigt känsligt ämne att ta upp med vänner och bekanta, för vi har väldigt många gemensama vänner, vill inte få han att se ut som en "dålig" pappa.

• Svar på tråden Sambo men känner mig som ensamstående.
  • Anna74a

Tror att det är ett ganska vanligt fenomen även om inte alla män är så.
    Ofta kan man läsa mellan raderna att det är mamman som måste hålla i trådarna och hon gör det för barnets skull.
    Ibland undrar jag över om det inte är biologiskt på ngt vis ändå.
    I samhället pågår debatten om feminism och jämställdhet men vad hjälper det liksom här och nu.

• Enter Sandman

Jag tror han känner sig osäker, men träning ger färdighet så det är dags för honom att börja träna.
    Men då måste du försvinna ur scenariot, annars finns risken att han väljer den lätta vägen och lutar sig mot dig som en krycka.
    Packa en väska och åk bort, stick på ett spadygn och bara riktigt rå om dig själv.
    För måste han så klarar han det och då växer han som förälder och blir säkrare på sig själv.
    Och det är bättre för henne att hon gråter sig till sömns än att hon växer upp med en frånvarande pappa rent mentalt.
    Hon kommer överleva och hon kommer vinna på att du lämnar över stafetten med jämna mellanrum.  

Sen borde han verkligen, verkligen vara föräldraledig, det är liksom grundläggande för att ha en fortsatt jämställd relation och för att barnet ska ha en nära anknytning till båda föräldrarna.     

• Reboot81

När man läser detta blir man först arg, men sen ledsen. Och beteende som tyvärr inte är helt ovanligt. Men jag tror inte orsaken är att männen inte vill eller av ondo. Tror mer orsaken är osäkerhet och att de inte tror de 'kan barn' Men hur många mammor tvingas inte in i rollen som mamma, utan speciell kunskap och träning? Jo de flesta, och de klarar det galant!
    Barn är inte svårt, inte små barn iaf. (oftast inte) De vill äta sova bytas o ha närhet (samt bli av med rapar!). Kan du gissa dig till vad hon behöver så kan han det oxå!

• Jamilia

Stämmer så bra med situationen hemma hos oss Skriver mer imorgon, mitt i natta nu ju!

• iny

Hade samma problem när yngsta grabben föddes. 6 månader tog jag hand om honom helt själv, sedan tröttna jag på sambons idiotbeteende. Så tog med mig äldsta grabben på en mini semester ( 2 nätter).
    Efter det reagerar han varenda gång lillen gnäller och hinner oftast dit innan mig t.o.m...

Lämna honom ensam med liten, vissa karlar har svårt att slappna av o komma in i pappa rollen när mamma är hemma o iakttar. Lämna en liten fusklapp med ungefärliga mat o sovtider o hur man värmer gröt oså o åk!!!

(Glöm inte att köpa en flaska vin att dämpa eventuell beslutsångest med. )

Svar på tråden Sambo men känner mig som ensamstående.