• Anonym (sjukdomar!)

ADHD, asperger osv är psykiska sjukdomar. Kan ni inte bara acceptera det?

I tråd efter tråd så förnekar man att ADHD, asperger osv är psykiska sjukdomar. De ÄR psykiska sjukdomar, det finns inget att förneka! Kan ni inte bara acceptera det en gång för alla?

• Svar på tråden ADHD, asperger osv är psykiska sjukdomar. Kan ni inte bara acceptera det?
  • Anonym (sjukdomar!)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-24 12:12:16 följande:

Inte psykiska sjukdomar.
    De faller under neuropsykiatriska sjukdomar. Socialstyrelsen sorterar dem under psykiska sjukdomar.
  • SolOchSnö
    Anonym (nää) skrev 2013-05-24 13:17:14 följande:
    ADHD beror på en kemisk obalans i hjärnan. Det finns brist på dopamin och noradrenalin, så hjärnan överproducerar adrenalin så att allt ska fungera, men med bieffekten att personen blir hyperaktiv och därför får koncentrationssvårigheter. Metylfenidathydroklorid ersätter behovet av dopamin och noradrenalin, hjärnan producerar inte längre för mycket adrenalin, personen blir av med hyperaktiviteten. Alltså, man är ju inte sjuk för att man har kalciumbrist, t ex. Så varför skulle man vara sjuk om man har en underproduktion av andra ämnen?

Man kan väl säga som så, att det blir en sjukdom när man har en snedvriden bild av verkligheten. Bipolär sjukdom, schizofreni, anorexia, bulimi, depression, alla är exempel på sjukdomar där personen har liten eller ingen kontroll över vad som händer. En med en neuropsykiatrisk diagnos har ändå en ackurat bild av hur verkligheten förhåller sig. Jag som är både schizofren och bipolär har sjuka perioder, likväl som fullt friska perioder. I mina schizofrena "skov" tror jag att allt som händer är verkligt, och vad är då verkligheten? Något som en andra part kan hålla med om. Dvs "alla andra".
    Men är i så fall hypotyreos ingen sjukdom?:
    sv.wikipedia.org/wiki/Hypotyreos

Det är ju också underproduktion av ett hormon och kan avhjälpas genom att äta sköldkörtelhormon. Följderna av hypotyreos kan bli trötthet, viktuppgång, depression och även långsamt tal och sävlighet.

Du skriver att man inte är sjuk om har kalciumbrist, men som du själv skriver är ADHD ingen brist utan underproduktion i kroppen. Kalcium produceras inte i kroppen utan vi får i oss det via kosten. Om kroppen inte kan tillgodogöra sig kalcium och man därför får symptom på kalciumbrist så är det en sjukdom!
  • Anonym (hmm 2)
    Anonym (sjukdomar!) skrev 2013-05-24 13:35:29 följande:
    De faller under neuropsykiatriska sjukdomar. Socialstyrelsen sorterar dem under psykiska sjukdomar.

Källa på det, tack!
  • SolOchSnö
    Anonym (sjukdomar!) skrev 2013-05-24 13:35:29 följande:
    Källa? Länk eller annat?

Jag hittar bara begreppet "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning" på socialstyrelsens hemsida.
    www.socialstyrelsen.se/psykiskhalsa/adhd

• SolOchSnö
    Anonym (nää) skrev 2013-05-24 13:17:14 följande:
    ADHD beror på en kemisk obalans i hjärnan. Det finns brist på dopamin och noradrenalin, så hjärnan överproducerar adrenalin så att allt ska fungera, men med bieffekten att personen blir hyperaktiv och därför får koncentrationssvårigheter. Metylfenidathydroklorid ersätter behovet av dopamin och noradrenalin, hjärnan producerar inte längre för mycket adrenalin, personen blir av med hyperaktiviteten. Alltså, man är ju inte sjuk för att man har kalciumbrist, t ex. Så varför skulle man vara sjuk om man har en underproduktion av andra ämnen?

Man kan väl säga som så, att det blir en sjukdom när man har en snedvriden bild av verkligheten. Bipolär sjukdom, schizofreni, anorexia, bulimi, depression, alla är exempel på sjukdomar där personen har liten eller ingen kontroll över vad som händer. En med en neuropsykiatrisk diagnos har ändå en ackurat bild av hur verkligheten förhåller sig. Jag som är både schizofren och bipolär har sjuka perioder, likväl som fullt friska perioder. I mina schizofrena "skov" tror jag att allt som händer är verkligt, och vad är då verkligheten? Något som en andra part kan hålla med om. Dvs "alla andra".
    Som jag har fattat det är en funktionsnedsättning något som inte går att bota eller medicinera. Orsaken är mindre viktig och ditt resonemang om underproduktion av hormon och snedvriden bild av verkligheten är missvisande.
  • Anonym (nää)
    SolOchSnö skrev 2013-05-24 13:37:37 följande:

Det är ju också underproduktion av ett hormon och kan avhjälpas genom att äta sköldkörtelhormon. Följderna av hypotyreos kan bli trötthet, viktuppgång, depression och även långsamt tal och sävlighet.

Du skriver att man inte är sjuk om har kalciumbrist, men som du själv skriver är ADHD ingen brist utan underproduktion i kroppen. Kalcium produceras inte i kroppen utan vi får i oss det via kosten. Om kroppen inte kan tillgodogöra sig kalcium och man därför får symptom på kalciumbrist så är det en sjukdom!
    Ja jag är ingen expert, det var mitt eget antagande och slutsatser jag skrev. Jag kan hur som helst inte gå med på att NPF skulle vara sjukdomar.
  • Anonym (Jag)

Just kalciumbrist är en dålig parallell just för att det aldrig har hittats ett fall av kalciumbrist, så man vet inte hur det ser ut...
  • Anonym (Jag)

Just kalciumbrist är en dålig parallell just för att det aldrig har hittats ett fall av kalciumbrist, så man vet inte hur det ser ut...
  • Anonym (nää)
    SolOchSnö skrev 2013-05-24 13:45:56 följande:
    Som jag har fattat det är en funktionsnedsättning något som inte går att bota eller medicinera. Orsaken är mindre viktig och ditt resonemang om underproduktion av hormon och snedvriden bild av verkligheten är missvisande.
    Nej, ADHD beror på en underproduktion av olika ämnen, inga hormon. Det är inte missvisande, det är basic fakta. Det går att medicinera till viss del. Varför tror du folk med ADHD får concerta eller ritalin?

Tycker du att det är missvisande att beskriva vad som klassas som sjukdomar som en snedvriden bild av verkligheten? Varför då?  Så när jag tror att jag är förföljd av staten och ingår i ett hemligt sällskap och allt vad min hjärna får för sig, att jag då har en riktig bild av vad som är verkligt? Eller nån som väger 35 kg tror att hon är tjock? Eller när en manisk människa förkastar allt och gör helt uppåt väggarna galna saker?
  • SolOchSnö
    Anonym (nää) skrev 2013-05-24 13:57:27 följande:
    Nej, ADHD beror på en underproduktion av olika ämnen, inga hormon. Det är inte missvisande, det är basic fakta. Det går att medicinera till viss del. Varför tror du folk med ADHD får concerta eller ritalin?

Tycker du att det är missvisande att beskriva vad som klassas som sjukdomar som en snedvriden bild av verkligheten? Varför då?  Så när jag tror att jag är förföljd av staten och ingår i ett hemligt sällskap och allt vad min hjärna får för sig, att jag då har en riktig bild av vad som är verkligt? Eller nån som väger 35 kg tror att hon är tjock? Eller när en manisk människa förkastar allt och gör helt uppåt väggarna galna saker?
    Alltså jag är inte med, men du skrev i ditt första inlägg att "det blir en sjukdom när man har en snedvriden bild av verkligheten". Det är inte skillnaden mellan funktionshinder och sjukdom!

Ett funktionshinder är en nedsättning av en persons förmågor jämfört med resten av befolkningen. Nedsättningen kan bero på en psykisk störning och så vitt jag förstår kan den innehålla en snedvriden bild av verkligheten.

Angående ADHD och underproduktionen: Jag har fått lära mig att dopamin är ett hormon, men det är tydligen bara sant för dess funktioner utanför nervsystemet. Men min poäng är ändå att både dopamin, noradrenalin och sköldkörtelhormon bildas i kroppen och man har alltså inte "brist" på samma sätt som med mineraler eller vitaminer.
  • Queeroverhere
    Anonym (sjukdomar!) skrev 2013-05-23 23:12:30 följande:
    Ja, och de är inget att skämmas för! Att vägra acceptera att de är sjukdomar är att göra dem skamliga anser jag.
    Läs om och läs rätt är mitt råd.

Klart som fan att jag skäms för det. Klart som fan att alla som har dessa överjävliga sjukdomar skäms för det.
  • Anonym (tänkomtänkrätt)

jag tror inte riktigt att du har förstått skillnaden mellan en sjukdom och en funktionsnedsättning. Exempel på funktionsnedsättningar kan tex vara ADHD, Asperger, dyslexi eller hörselskada. Kallar du en hörselskadad person sjuk? Sjukdomar gör att normala fysiologiska eller psykiska funktioner kommer i obalans eller slutar att fungera. Till exempel reumatism, allergi eller förkylning.
    sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdom

• Queeroverhere
    Anonym (tänkomtänkrätt) skrev 2013-05-25 00:03:35 följande:
    jag tror inte riktigt att du har förstått skillnaden mellan en sjukdom och en funktionsnedsättning. Exempel på funktionsnedsättningar kan tex vara ADHD, Asperger, dyslexi eller hörselskada. Kallar du en hörselskadad person sjuk? Sjukdomar gör att normala fysiologiska eller psykiska funktioner kommer i obalans eller slutar att fungera. Till exempel reumatism, allergi eller förkylning.
    sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdom
    Vad är en psykisk sjukdom enligt dig då?
  • Anonym (nää)
    SolOchSnö skrev 2013-05-24 14:15:19 följande:
    Ett funktionshinder är en nedsättning av en persons förmågor jämfört med resten av befolkningen. Nedsättningen kan bero på en psykisk störning och så vitt jag förstår kan den innehålla en snedvriden bild av verkligheten.
    Ja? Det har jag ju skrivit. Men varför detta behov att kalla syndrom för sjukdomar? Med ditt resonemang borde man istället börja kalla allting för nedsättning och helt skrota begreppet sjukdom. 

Ett syndrom, som aspergers, kan man inte bli frisk från, därför är det ingen sjukdom. Nån som amputerat ett ben kan inte få det att växa ut, det är således ingen sjukdom. Schizofreni och cancer går att bota, därför är det sjukdomar. En med ADHD kan inte plötsligt börja producera bristämnena så det är ingen sjukdom. Downs syndrom går inte att bota, det är ingen sjukdom. En störning går att "rätta till", hantera (som schizoid och antisocial personlighetsstörning), men inte bota, så det är ingen sjukdom. Alla med cancer går inte att bota men det är en botbar sjukdom i allmänhet.

Nån med ett syndrom har ingen snedvriden bild av verkligheten, det är klart att folk uppfattar verkligheten olika, nån med IQ 75 ser ju inte världen som nån med IQ 140. Din och min verklighet skiljer sig från varandra. Men olle 24 bast med downs syndrom tror inte att han är förföljd eller tror att han är tjock trots undervikt, han är inte övertygad om att han ingår i ett hemligt sällskap. Han har således ingen snedvriden bild av verkligheten. Börjar han få dessa tankar så har han drabbats av något annat, men bara för att han har downs eller asperger eller adhd så betyder inte det att han har en snedvriden bild av verkligheten. Enbart en funktionsnedsättning beror inte på en psykisk störning, man kan ha andra problem men det är aldrig grundat i en störning. Om du inte har adhd så kan du inte bara utveckla det, du har inte de fysiologiska förutsättningarna för det. 
  • Pallas
    Anonym (nää) skrev 2013-05-26 16:15:00 följande:
    Ett syndrom, som aspergers, kan man inte bli frisk från, därför är det ingen sjukdom.´´
    Jag är diagnosticerad med bipolär sjukdom. Den är kronisk (kan inte bli frisk) och enligt dig då alltså inte en sjukdom utan ett syndrom?

Nej du, dina klassificerigar håller inte.

• Anonym (sjukdomar!)

Ur försäkringsmedicinsk synvinkel är sjukdomsbegreppet svårdefinierat och det saknas en heltäckande definition. Definition saknas i lagtexten men ofta hänvisas till en utredning och förslag angående lag om allmän försäkring från 1944 (SOU 1944:15, sid 162) där det anges:

I dessa förarbeten finns vissa uttalanden om begreppets innebörd som fortfarande anses vägledande. Enligt dessa bör man vid bedömningen hålla sig till vad som enligt vanligt språkbruk och gällande läkarvetenskaplig uppfattning anses vara sjukdom. Med den utgångspunkten kan varje onormalt kropps- eller själstillstånd som inte hör ihop med den normala livsprocessen betecknas som sjukdom.

Störningar och fysiologiska förändringar som beror på det naturliga åldrandet, graviditet eller barnafödande ska enligt förarbetena inte betraktas som sjukdom, eftersom de hör ihop med den normala livsprocessen. www.fk.se

Vad som har ansetts som ”sjukdom” varierar från tid till annan. Professor Karin Johannisson skriver 1988 följande beträffande begreppet sjukdom.
    Varje samhälles sjukdomar speglar samhället självt. Det gäller inte bara ekonomiska, sociala och hygieniska förhållanden, inte bara individernas levnadssätt och miljö, utan också djupare liggande värderingar, normer och kulturella mönster. Sjukdomar föds och dör. Under sin karriär förses de med namn, symtombild, förklaringar och växlande uppsättning terapeutiska lösningar. För att nå officiell legitimitet som sjukdom måste de inlemmas i en medicinsk begreppsvärld. Sjukdom finns först när läkarexpertisen förklarar den för sjukdom, diagnostiserar, klassificerar och upptar den i sitt professionella kodsystem.
    I en artikel i Nationalencyklopedien (band 16) skiljer författaren på det strikt medicinska sjukdomsbegreppet, som hänför sig till en läkarbedömning, individens egen upplevelse av sjukdom och det sociala sjukdomsbegreppet. Det sistnämnda avser då den sjukroll som en individ tilldelas av sin omgivning eller själv antar samt de samhälleliga rättigheter detta medför. www.regeringen.se/content/1/c4/28/25/cbf008cc.pdf
  • Anonym (adhd)

Ni verkar inte ha koll på mycket här jag läste på Doktor Knows sida om ADHD och kan ju rekommendera er andra att göra det samma, eller fråga han om ni vill veta vad som gäller www.doktorknow.se/adhd/

Svar på tråden ADHD, asperger osv är psykiska sjukdomar. Kan ni inte bara acceptera det?